حجت الاسلام حسن محمودی روز جمعه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پردیسان نوین گفت: دعای افتتاح یکی از دعاهای سفارش شده در شب های ماه مبارک رمضان است تا انسان بتواند با زمزمه این دعا به مناجات با خدا بپردازد و این دعا از سوی امام زمان (عج) صادر شده که و آن حضرت این […]

حجت الاسلام حسن محمودی روز جمعه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پردیسان نوین گفت: دعای افتتاح یکی از دعاهای سفارش شده در شب های ماه مبارک رمضان است تا انسان بتواند با زمزمه این دعا به مناجات با خدا بپردازد و این دعا از سوی امام زمان (عج) صادر شده که و آن حضرت این دعا را به نایب خاص خود یعنی محمد بن عثمان آموزش دادند.

وی افزود: این دعا با حمد الهی آغاز می شود و در اولین فراز آن می خوانیم «خدایا من ثنای تو را با حمد تو شروع می کنم» حمد و ستایش الهی در آموزه های دینی به اندازه ای مهم است که در قیام و رکوع و سجده نماز این ذکر را می خوانیم و بسیاری از دعاها  با  حمد الهی شروع می شود یا در پایان زیارت عاشورا و یا در خطبه حضرت زهرا(س) اینگونه است و حاجیان در مکه هنگام بجا آوردن اعمال حج حمد خدا را می گویند. هنگام خوردن غذا نیز سفارش شده که حمد خدا را بگوییم.

محمودی با بیان این که حدود ۱۹ مرتبه واژه حمد در این دعا به کار رفته، اضافه کرد. یکی از یاران امام صادق(ع) به نام مفضل از آن حضرت خواست تا دعایی جامع را به او آموزش دهد و امام فرمود که خدا را حمد کن و الحمدلله زیاد بگو و از مضمون روایت اینگونه برمی آید که اگر کسی اهل حمد نباشد، انسان بی ادبی است و اهل بیت می خواهند تا ما در مسیر تادیب الهی قرار بگیریم.

وی افزود: در روایتی دعبل شاعر اهل بیت و یکی از  یاران  امام رضا(ع) نقل می کند که آن حضرت هدیه ای به من داد و من چیزی نگفتم. آنگاه امام فرمود حمدی نگفتی و من گفتم که خجالت کشیدم. مدتی گذشت و امام جواد(ع) هدیه ای عظا کرد و من گفتم الحمدلله و امام نهم فرمود که ادب کردی.

این پژوهشگر مذهبی اضافه کرد: در روایتی دیگر نقل شده که ظرف انگوری در مقابل امام صادق(ع) بود و فقیری آمد و اظهار نیاز کرد که امام خوشه ای از انگور به فقیر دادند ولی او نگرفت و امام صادق (ع) به او فرمود خدا در کار تو گشایشی ایجاد کند.

وی افزود: فقیری دیگر آمد و امام سه حبه انگور به او داد که آن فقیر پس از خوردن انگور حمد الهی را به جاآورد. امام خوشه ای به او داد و آن فقیر دوباره شکر الهی را به جا آورد به گونه ای که امام صادق (ع) به وجد آمدند و فرمود کاغذ و قلم بیاورید تا این باغ را به این فقیر بدهم.

محمودی با اشاره به آیه هفتم سوره ابراهیم که می فرماید «لئن شکرتم لازیدنکم» گفت: وقتی حجت خدا با حمد یک انسان اینگونه معامله می کند، باید توجه کنیم که خدا با حمد و سپاس انسان ها چه می کند. امام سجاد(ع) در دعای اول صحیفه سجادیه فرمود اگر خدا به ما نعمت داد و ما حمد نکردیم و همچنین اگر توسعه رزق داد و شکرش را بجا نیاوردیم از حدود انسانیت خارج می شویم.

وی افزود: در دعای افتتاح می خوانیم که خدایا به من اجازه دادی تا تو را بخوانم و از تو درخواست کنم. بنابر این «اگر از جانب معشوق نباشدکششی، کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد.» و اگر عنایت الهی نباشد، ما حتی توفیق عبادت هایی مانند نماز و روزه را پیدا نمی کنیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام سجاد (ع) در مناجات ذاکرین عرضه داشت «خدایا از بالاترین نعمت های تو بر ما این است که ذکر تو بر زبان ما جاری شده و اجازه دادی ما تو را بخوانیم.» وقتی یک شخصیت بزرگی به ما اجازه دیدار می دهد، چقدر خوشحال می شویم! حال خدایی که نیازی به ما ندارد، اجازه داده تا ما با او صحبت کنیم و جا دارد تا از این اجازه ای که به ما داده، تشکر کنیم.