حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی با اشاره به آیه ۲۵ سوره حدید گفت: هدف از فرستادن پیامبران و ارائه شاخص هایی جهت تشخیص حق از باطل برای برپایی عدالت در جامعه بوده است که از سوی مردم صورت می گیرد. در این آیه با عبارت و انزلنا الحدید فیه باس شدید، موضوع ضمانت اجرایی برپایی عدالت […]

حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی با اشاره به آیه ۲۵ سوره حدید گفت: هدف از فرستادن پیامبران و ارائه شاخص هایی جهت تشخیص حق از باطل برای برپایی عدالت در جامعه بوده است که از سوی مردم صورت می گیرد. در این آیه با عبارت و انزلنا الحدید فیه باس شدید، موضوع ضمانت اجرایی برپایی عدالت مطرح شده است. یعنی آهن را آفریدیم که می تواند به سلاح برنده ای تبدیل شود و به کمک اولیای الهی بیاید و ظالمان را سر جای خود بنشاند. بنابراین آهن، می تواند به ابزار محکمی در برابر ظالم تبدیل شود.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان ادامه داد: هدف از فرستادن بینات، کتاب ها و معجزات که در این آیه آمده در واقع آزمایش انسان هاست. به عبارت دیگر خدا مومنان را به وسیله «در معرض دفاع از مظلوم قرار دادن» آزمایش می کند تا اگر به دنبال اقامه قسط و عدالت گستری هستند، از مظلومان دفاع کنند و آنگاه جزو یاران خدا و یاران پیامبران الهی قرار گیرند.  

وی با اشاره به نقش مردم در برپایی عدالت گفت: پیامبران کتاب های آسمانی را آوردند و میزان را به عنوان وسیله تشخیص حق از باطل ارائه کردند و سلاح نیز در اختیار آنان قرار گرفت تا مردم در کنار پیامبران قرار گیرند و عدالت را در سطح داخلی و بین المللی برپا کنند.

این حافظ قرآن با اشاره به آیه ۱۱ سوره رعد گفت: تا زمانی که مردم نخواهند، خدا بلا و سختی را از آنان برطرف نمی کند و حضرت علی (ع) به مالک اشتر تاکید کردند که ستون دین و جمعیت مسلمانان و کسانی که برای جنگ با دشمن آماده می شوند، همین توده های مردم هستند و لازم است به آنها توجه شود.

وی افزود: در طول ۴۰ سال گذشته مردم ایران نشان دادند که هر گاه پای صحنه بیایند، کارهای بزرگی انجام می شود و سردار شهید قاسم سلیمانی در خاطرات خود می گوید که چگونه مردم هشت سال دفاع مقدس را اداره کردند.

حاجی ابوالقاسم ادامه داد: در حوزه سلامت نیز افتخاری که در مبارزه با کرونا در کشورمان رخ داد با حضور مردم بود که می توان به مواردی همچون ساختن ماسک در خانه ها، هدیه به بیمارستان ها، کمک های نقدی به مراکز درمانی، حضور داوطلبانه روحانیون جهادی در بیمارستان ها، ضد عفونی کردن سطح شهرها توسط هیات های مذهبی و نیروهای مقاومت بسیج و کمک رسانی نیروهای جهادی برای تهیه اقلام مورد نیاز خانواده های مردم اشاره کرد.

این استاد حوزه افزود: در روز جهانی قدس باید بگوییم مظلومیت مردم فلسطین از موضوع هایی است که عرصه ای برای امتحان امت اسلام است. همه پیامبران برای برپایی عدالت آمدند و این مردم هستند که باید پای کار اولیای الهی بیایند. اگر امت اسلام دست به دست هم می دادند، اثری از این غده سرطانی نبود. البته هر گاه مردم به صحنه آمدند و در برابر ظلمی که به کودکان و نوجوانان فلسطینی و آوارگان این سرزمین واقع شد، ایستادگی کردند و به دفاع از آنان برخاستند، رژیم اشغالگر قدس مجبور به عقب نشینی شد.