رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد از مصرف برق کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود که می‌توان با استفاده بهینه از وسایل برقی در خانه این میزان را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از وزارت نیرو، موسی احمدی درباره آخرین وضعیت تولید انرژی برق در کشور اظهار کرد: در سال‌های گذشته زحمات بسیار زیادی برای افزایش ظرفیت تولید برق در کشور کشیده است، اکنون ظرفیت اسمی تولید برق کشور به بیش از ۹۳ هزار مگاوات رسیده که همین موضوع توانسته است بخش قابل توجهی از ناترازی برق در فصل تابستان را پاسخ دهد.

وی افزود: در کشور هرچقدر بتوانیم سبد تولید انرژی برق را متنوع کنیم، ضریب اطمینان پایداری شبکه برق را افزایش داده‌ایم و در این بین با توجه به توانمندی‌های بالای کشور در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر باید در این مسیر گام‌های موثرتری برداشته شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت توسعه انرژی‌های تجدید پذیر با یادآوری خاموشی‌های گسترده برق در تابستان سال‌های ۱۴۰۰ و قبل از آن اضافه کرد: افزایش ظرفیت تولید در کنار اقدامات وزارت نیرو در حوزه مدیریت مصرف برق که شامل برنامه‌های تشویقی و اجرای تعرفه‌های پلکانی است، توانست در ایام اوج بار سه سال گذشته نقش مؤثری در حفظ پایداری شبکه سراسری برق ایفا کند.

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود به استقرار گنبد حرارتی در غرب آسیا و ایران اشاره کرد و در این خصوص گفت: افزایش دما، مصرف برق در اکثر کشورها را به شدت بالا برده است و در این شرایط دشوار جز با مشارکت حداکثری مردم امکان عبور موفق از اوج بار مصرف برق وجود ندارد.

وی با درخواست از عموم مردم برای مشارکت در برنامه‌های مدیریت مصرف برق فصل تابستان افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد از مصرف برق کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود که می‌توان با استفاده بهینه از وسایل برقی در خانه این میزان را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

نماینده مردم کنگان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت مصرف برق در بخش کشاورزی اشاره و بیان کرد: وزارت نیرو بر اساس پروانه‌های صادر شده برای چاه‌های کشاورزی از طریق کنتورهای هوشمند نسبت به مدیریت مصرف برق و آب چاه‌های کشاورزی اقدام می‌کند که این موضوع علاوه بر صیانت از منابع آب زیرزمینی در کاهش بار مصرف برق نیز مؤثر است.

احمدی در بخش پایانی سخنان خود گفت: لازم است صنایع انرژی‌بر با اجرای قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق و احداث نیروگاه خود تأمین، علاوه بر تأمین برق مورد نیاز خود به صورت مستقل به کاهش بار مصرف برق در ایام گرم سال کمک کنند.