رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: مشارکت حداکثری کارکنان، معلمان، بازنشستگان، صاحبنظران بخش دولتی و عمومی و مردمی آموزش و پرورش استثنایی در طرحهای مشارکتی و مشارکت حداکثری اولیا و دانش آموزان با نیازهای ویژه از اهداف تدوین بسته تحولی “توسعه مشارکت کاهش تمرکز و اجتماعی شدن” است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید جواد حسینی دردهمین ویدئو کنفرانس شورای معاونین و روسای ادارات استثنایی استانها که با موضوع تببین بسته تحولی “توسعه مشارکت کاهش تمرکزواجتماعی شدن” برگزار شد، با بیان اینکه مشارکت ذینفعان باید بر ۵ محور عمده استوار شود، اظهار کرد: نمادینه سازی، ستادینه سازی و نهادینه سازی از جمله محورهای عمده مشارکت است که این سه موجب افزایش مشارکت، اعتماد و ظرفیت سازی میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: پارلمان مجازی معلمان، طرح جام، نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد، توسعه کمی و کیفی تشکلهای اجتماعی وعلمی معلمین، حضور نمایندگان معلمان در کارگروهها و طرح قشربندی حرفهای معلمان از جمله طرحهای مشارکتی معلمان است.
وی افزود: پارلمان مشورتی اولیا، مدرسه یاری اولیاء و مشارکت پیشکسوتان از طریق ایجاد گنجینه مدیران استثنایی و راهنمایان بالینی از جمله دیگر طرح های مشارکتی درون سازمانی است.
حسینی گفت: تشکیل مجلس دانش آموزی، تشکیل مجلس مشورتی مجازی دانش آموزی، طرح هر دانش آموز یک نقش و یک تشکل، تقویت کمی و کیفی تشکلهای دانش آموزی، طرح مدام ویژه دانش آموزان دوره متوسطه و طرح هر مدرسه یک سرود از جمله طرحهای مشارکتی ویژه دانش آموزان است.
وی افزود: مدیران، کارشناسان ادارات استانها و ستاد و مدیران نیز از طریق نظام تصمیمگیری مشارکتی از مدرسه تا ستاد و طرح جام به مشارکت دعوت میشوند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در تبیین طرحهای جلب مشارکت های برون سازمانی اظهار کرد: مشارکت دستگاههای دولتی در قالب طرح ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه، طرح حامی، طرح مدرسه سازی تخصصی دستگاههای دولتی و گسترش کمی وکیفی مدارس ومراکز غیردولتی تعریف شده است.
وی افزود: توسعه کمی وکیفی سازمانهای مردم نهاد از طریق ۶ راهبرد شبکه سازی، توسعه موضوعی، توسعه قشری، توسعه منطقهای، نظامنامه تعامل وتوانمندسازی نیز از جمله برنامههای توسعه مشارکت در بخش برون سازمانی است.
حسینی تصریح کرد: مشارکت صاحب نظران و دانشگاهیان نیز در قالب طرح رصد وکاربست مطالعات ملی و بین المللی تعریف شده است و طرح توانبخشی بانک زمان از طریق انجام خدمات توانبخشی داوطلبان برای معلولین در زمان توانمندی و جبران خدمات آنان در قالب ارائه کارتهای اعتباری از دیگر برنامههای جلب مشارکتهای برون سازمان است.
وی در پایان با تاکید بر تشکیل شورای راهبردی توسعه مشارکتها افزود: شورای راهبردی مشارکتها از طریق ۴ کارگروه مشارکت اولیا، کارگروه مشارکت دانش آموزان، کارگروه مشارکت معلمان و مدیران و کارشناسان و کارگروه مشارکت پیشکسوتان، بخش خصوصی، مردم و دستگاههای دولتی و عمومی فعالیتهای بسته مشارکتی را رصد و پایش خواهد کرد.