به گزارش پردیسان آنلاین، قاسم جعفروند در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به شروع عرضه مستقیم از سال ۱۳۸۰ در استان اظهار داشت: ایجاد زنجیره تولید و ارزش باعث افزایش بهره وری و توسعه در بخش آبزی پروری و آبزی مصرفی است که نهایتاً باعث ایجاد امنیت غذایی دراین حوزه میگردد. وی با بیان اینکه […]
به گزارش پردیسان آنلاین، قاسم جعفروند در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به شروع عرضه مستقیم از سال ۱۳۸۰ در استان اظهار داشت: ایجاد زنجیره تولید و ارزش باعث افزایش بهره وری و توسعه در بخش آبزی پروری و آبزی مصرفی است که نهایتاً باعث ایجاد امنیت غذایی دراین حوزه میگردد.
وی با بیان اینکه با تقویت و حمایت از زنجیره تولید، شاهد افزایش ارزش افزوده، افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه تمام شده خواهیم بود خاطرنشان کرد: زنجیره ارزش در محصولات شیلاتی از صفر تا صد تولید و مصرف را شامل میشود یعنی ارائه محصول از مزرعه تا سر سفره مردم و زمانی این زنجیره کامل است که ماهی یا غذای ماهی با کیفیت را تولید کنیم و با قیمتی مناسب در اختیار مصرفکننده قرار دهیم.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در کشورهای توسعه یافته، مزارع صنعتی دارای برند بوده و محصول ارائه شده در فروشگاهها با نام تجاری مزرعه مربوطه شناخته میشوند، ولی در ایران ایجاد ارتباط بین صاحبان مزارع و مصرف کننده ها، توسط واسطههای متعدد انجام میشود که طولانی شدن مسیر ارتباط تولیدکننده و مصرفکننده نهایی انرژی بر، پرهزینه و آسیب زا است.
جعفروند با بیان اینکه تنها متولی مدیریت زنجیره تولید محصولات آبزی در کشور ما وزارت جهادکشاورزی است که وظیفه مدیریت زنجیره تولید محصولات سالم، ایجاد زنجیره ارزش و افزایش رضایت خریداران را بر عهده دارد ادامه داد: زنجیره ارزش، بخشی از زنجیره تولید است که به صورت زنجیروار باعث ایجاد ارزش افزوده در محصول میشود و معمولاً واسطهها هیچ ارزشی به محصول اضافه نمیکنند، ولی باعث افزایش قیمت در محصول میشوند، ناکارآمدی نظام زنجیره تولید باعث کوچکتر شدن زنجیره ارزش میشود؛ یعنی ارتباطهایی که فاقد فرآیند ایجاد ارزش در زنجیره هستند بیشتر از ارتباطهای ارزش زا میشوند که نتیجه این ناکارآمدی، تجمع سود در بخش واسطهگری است که به نوبه خود گرایش به سمت واسطهگری به جای تولید را افزایش میدهد.
جعفروند با بیان اینکه این مدیریت راهکار اصلی برای تقویت زنجیره ارزش و بازار عرضه آبزیان را حذف دلالان و واسطهها در عرضه انواع آبزیان وکاهش خود به خودی قیمت آبزیان میداند ادامه داد: ارتباط بین آبزی پرور و آبزی مصرف، باعث افزایش امنیت غذایی گردیده و طبق قانون عرضه و تقاضا هرچه سرانه مصرف افزایش یابد، تولید نیز افزایش مییابد.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: امروزه اهمیت مشتریان و رضایت آنان به حدی بالا رفته که باعث توجه بیشتر تولید کنندگان به مشتریان شده است و رضایت مشتریان را در اولویت موفقیت خود میدانند از این رو نقش مشتری تنها به عنوان یک مصرف کننده نیست، بلکه به عنوان یک مصرف کنندهای است که روند تولید، فرآیندها و توسعهها را تغییر داده است در چنین شرایطی حتی میتوان گفت، مشتری تنها دلیل، برای ایجاد و بقای یک شغل است، لذا ارزش گذاری برای محصولات، توسط مشتریان و براساس هزینه خرید آنها تعیین میشود مسلماً در این مسیر تولیدکنندگانی که در جهت کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات خود قدم بردارند موفق تر خواهند بود.
Sunday, 24 November , 2024