عید قربان یکی از مراسم مهم مسلمانان، نماد ایمان راسخ، بندگی و تسلیم در برابر دستورات الهی است و اگرچه بسیاری از اعمال آن بین تمام مسلمانان مشترک است، در هر کشور اسلامی با آئین ویژه‌ای برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، عید قربان، روز بزرگداشت اطاعت حضرت ابراهیم (ع) از دستور خداوند برای قربانی‌کردن پسرش اسماعیل (ع) است. این مراسم هرسال در روز ۱۰ ذی‌الحجه برگزار می‌شود و به مدت یک تا چهار روز طول می‌کشد. حاجیان در این روز پس از اتمام مناسک حج حیوانی را ذبح می‌کنند. اگرچه مراسم قربانی‌کردن حیوان برای سایر افراد واجب نیست، بسیاری از افراد در سراسر جهان حیوانی را، با توجه به فرهنگ کشورشان، قربانی و گوشت آن را بین نیازمندان تقسیم می‌کنند.

بر اساس روایات، گوشت قربانی باید سه قسمت شود، بخشی از آن برای فقرا، بخشی دیگر برای دوستان و همسایگان و بخشی هم توسط خانواده مصرف شود. در کنار مراسم قربانی، سایر مناسک ویژه این روز که بین تمام مسلمانان مشترک است شامل مراسم عبادت و برپایی ضیافت مشترک است. در بسیاری از کشورها غذاهای ویژه‌ای برای این مراسم آماده می‌شود و افراد به یکدیگر هدیه می‌دهند. در کنار این مراسم مشترک، کشورهای اسلامی آئین‌های منحصربه‌فردی با توجه به فرهنگ خود دارند.

مصر

در بعضی از شهرهای مصر آداب و رسوم ویژه‌ای برای جشن عید قربان و برگزاری مراسم قربانی‌کردن از زمان قدیم وجود دارد. در سوهاج، مردم قبل از ذبح گوسفند، به پیشانی آن حنا می‌زنند و سایر بدن او را نیز رنگ می‌کنند. سپس مردم همراه با حیوان در خیابان‌ها می‌روند و اشعار خاصی را می‌خوانند. بعضی از افراد بعد از قربانی‌کردن حیوان دست خود را خونی کرده و روی دیوار می‌کشند. از دیگر مراسم قدیمی مصریان ادای احترام به درگذشتگان است. آن‌ها در روز عرفه یا روز بعد از آن به زیارت قبر درگذشتگان خود می‌روند.

مراسم مختلف عید قربان در کشورهای اسلامی

عربستان سعودی

عربستان به‌عنوان کشور زادگاه اسلام، مراسم عید قربان را با شکوه ویژه‌ای برگزار می‌کنند. عید قربان پایان مراسم سالیانه زیارت خانه خدا در مکه است که زائرانی از سرتاسر جهان در آن شرکت می‌کنند. تعداد زائران در سال ۲۰۲۴، بیشتر از ۲.۵ میلیون نفر و بسیار زیادتر از سال‌های گذشته بود.

عید قربان با نماز جماعت در مساجد یا نمازخانه‌های روباز با حضور مردان، زنان و کودکان آغاز می‌شود. کودکان سبدهایی از شیرینی و خرما حمل می‌کنند تا در حین نماز عید بین مؤمنان توزیع کنند.

پس از نماز، خانواده‌ها برای صرف غذا، ردوبدل هدایا و توزیع گوشت قربانی (معمولاً گوسفند، بز، گاو یا شتر) بین اقوام، همسایگان و نیازمندان جمع می‌شوند. کبسه غذای سنتی عربستان است که معمولاً در روز عید پخته می‌شود. این غذا با برنج، گوشت مرغ یا بره، ادویه‌جاتی مانند هل، دارچین و میخک و رب گوجه آماده می‌شود.

مراسم مختلف عید قربان در کشورهای اسلامی

ترکیه

عید قربان در ترکیه به عید شکر بایرامی یا عید شِکری معروف است. دلیل این نام پخت شیرینی‌های متنوع برای برگزاری مراسم عید است که باقلوا و حلوا از جمله این شیرینی‌ها است.
مردم ترکیه در این روز لباس نو می‌پوشند و برای ادای نماز حاضر می‌شوند.

بعد از نماز، خانواده‌ها معمولاً گوسفند قربانی می‌کنند و گوشت آن را بین اعضای خانواده، همسایگان و نیازمندان توزیع می‌کنند. در ترکیه، ذبح حیوانات خارج از کشتارگاه‌های مجاز که بسیاری از آنها در حاشیه مراکز بزرگ شهری قرار دارند، ممنوع است. در سال‌های اخیر بسیاری از مردم از سنت قربانی صرف‌نظر کرده‌اند و پولی را برای امور خیریه صرف می‌کنند.

مراسم مختلف عید قربان در کشورهای اسلامی

مراکش

این عید در مراکش به عید الکبیر معروف است. مردم با پوشیدن لباس‌های سنتی و رنگی در مراسم نماز شرکت می‌کنند. در این روز خانواده‌ها معمولاً گوشت گوسفند قربانی کرده و آن را بین اقوام، همسایگان و نیازمندان تقسیم می‌کنند.

غذای سنتی مراکشی در این روز کوسکوس یا بلغور عربی به همراه گوشت است. یکی از مراسم خاص عید قربان در مراکش «بوجلود» است. در این مراسم گروهی از افراد پوست بز یا گوسفند می‌پوشند و گروهی دیگر ماسک‌های تزئین شده بر صورت دارند. این افراد در خیابان‌ها رژه می‌روند، آواز می‌خوانند و طبل می‌زنند. سایر مردم به این گروه پول، شیرینی یا بخشی از گوشت قربانی هدیه می‌کنند.

مراسم مختلف عید قربان در کشورهای اسلامی

پاکستان

مسلمانان پاکستانی در روز عید قربان به مساجد می‌روند و نماز می‌خوانند. از رسوم این روز تزئین دست با حنا است و تمام افراد از دختران کوچک تا زنان مسن از این سنت پیروی می‌کنند. غذاهای سنتی مانند بریانی، شیر خرما و سویان در این روز خورده می‌شود. یکی از سنت‌های مهم این روز دیدار با دوستان و اقوام و همچنین ملاقات با بیماران یا افراد مسنی است که امکان حضور در مراسم را ندارند. شرکت‌های مسافربری قطار و هواپیمایی برای تشویق افراد به دیدار خانواده ۳۰ درصد تخفیف در نظر می‌گیرند.

مراسم مختلف عید قربان در کشورهای اسلامی