مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای البرز روز یکشنبه در  نشست  برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مجتمع فنی در استان البرز  گفت : این مجتمع با مدل و الگوی جدید برای نخستین بار در کشور فعال خواهد شد. محمدتقی غیاثی تبار بدون اشاره به زمان راه‌اندازی مجتمع یادشده افزود: مجوز این مجتمع که جزو مصوبات شورای […]

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای البرز روز یکشنبه در  نشست  برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی مجتمع فنی در استان البرز  گفت : این مجتمع با مدل و الگوی جدید برای نخستین بار در کشور فعال خواهد شد.

محمدتقی غیاثی تبار بدون اشاره به زمان راه‌اندازی مجتمع یادشده افزود: مجوز این مجتمع که جزو مصوبات شورای مهارت استان و مورد تاکید رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور نیز است، به شرکت شهرک‌های صنعتی و اتاق بازرگانی البرز داده خواهد شد.

وی از دیگر برنامه‌های در حال اجرای اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای البرز را راه‌اندازی مرکز تخصصی کارآفرینی و کسب و کار در البرز عنوان و اضافه کرد: این مرکز به عنوان یک مرکز بین‌بخشی فعالیت می‌کند و قصد داریم بحث کارآفرینی سازمانی را پیاده‌سازی کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای البرز با تبیین طرح اشتغال مهارت‌محور اظهار داشت: این طرح به صورتی تدوین شده که قبل و بعد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به جایی وصل شود.

غیاثی‌تبار افزود: به دلیل اینکه حدود ۷۵ درصد آموزش های مهارتی، به صورت عملی و به نسبت سایر آموزش‌ها گران و پرهزینه است، باید به صورت هدفمند اجرا شده و بر اساس سفارش، آموزش صورت پذیرد.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان البرز وجود نیروی کار ماهر را عامل اصلی افزایش بهره وری نیروی کار، کاهش ضایعات و کاهش حوادث ناشی از کار عنوان و با یادآوری راه اندازی سامانه اشتغال مهارت محور خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی از طریق این سامانه می‌توانند نوع نیاز به نیروی کار ماهر را ثبت کنند و اداره کل هم در راستای نیاز این واحدها، اقدام به تربیت و آموزش نیروی کار ماهر خواهد کرد.

همچنین مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه تأمین نیروی ماهر و کارآزموده جزو اولویت‌های اصلی این شرکت است، گفت: آماده همکاری با فنی و حرفه‌ای برای افزایش مهارت نیروی کار استان هستیم.

محمد امین فرشی همچنین از آمادگی این شرکت در اجرای طرح‌های نوین اشتغالزایی از جمله طرح اشتغال مهارت محور، راه اندازی مرکز تخصصی کارآفرینی و مجتمع فنی و آموزشی شرکت شهرک‌های صنعتی و مشارکت در اجرای رویدادهای استارتاپی خبر داد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز، نیازسنجی آموزشی و شغلی صنایع استان را خواستار شد و بر اجرای مشترک طرح اشتغال خانگی در مجتمع‌های مسکونی طرح مسکن مهر تأکید کرد.

تفاهم نامه اجرای طرح ملی اشتغال مهارت محور به عنوان الگوی کشوری ۲۹ دی ۱۳۹۸ در نشست شورای مهارت البرز به امضای علی اوسط هاشمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای و عزیزاله شهبازی استاندار البرز رسید.

در راستای اجرای این طرح و گام نخست، اشتغال مهارت محور ۱۰ هزار نفر برنامه ریزی و سهم هر دستگاه برای تحقق این مهم مشخص شده است.

اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان البرز با داشتن هشت مرکز آموزش دولتی، ۸۷ کارگاه ثابت شهری، ۱۷ کارگاه جوار شهری، ۲۴ کارگاه جوار روستایی، ۲ کارگاه عشایری، چهار کارگاه جوار صنعت، ۹ کارگاه صنایع بین کارگاهی، ۵۲ کارگاه صنایع ضمن کار، ۲ کارگاه صنایع اصناف، سه کارگاه جوار دانشگاه، ۱۱ کارگاه جوار پادگان، چهار کارگاه زندان، آموزش‌های فنی وحرفه ای را در شاخه‌های خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی ارائه می‌دهد.

البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال ۱۳۸۹ با مساحت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر و جمعیتی حدود سه میلیون نفر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

این استان مهاجرپذیر با داشتن ۶ شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج و فردیس در کنار پایتخت ایران قرار گرفته و روزانه ۳۰۰ هزار نفر از آن به تهران در حال تردد هستند.

هر چند البرز از نظر مساحت کوچکترین استان کشور محسوب می شود اما جاذبه های طبیعی و تاریخی آن به خصوص جاده کرج – چالوس که به دروازه بهشت شمال ایران مشهور است، سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند.

این استان یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد و ۱۸ درصد ترافیک جاده ای کشور مربوط به راه های آن است. فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ برند (الگو) در البرز، این استان را به یکی از قطب های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده است.