شهرداری قم که طی سال های گذشته برای افزایش جاذبه های تفریحی موفق بوده، با هدف افزایش نشاط و سرزندگی شهروندان قمی اقدام به احداث مجتمع ورزشی آب درمانی کرده که پیش بینی می شود تا پایان سال مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گزارش پردیسان آنلاین؛ شهرداری کلان شهر قم طی سال های اخیر در زمینه ایجاد مراکز و جاذبه های تفریحی قدم های مطلوبی را برداشته است هم چنین با توجه به این که شهر قم یک شهر کویری است و با بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کند توانسته با بهره گیری از فناوری های جدید و اصلاح الگوی آبیاری، بوستان های سرسبزی را احداث کند تا جایی که امروز قم سومین شهری است که در حوزه فضای سبز حرفی برای گفتن دارد.
ایجاد باغ پرندگان و هم چنین بوستان های متنوع و از سویی مراکز مهم تفریحی جدای از این که توانسته در جذب گردشگران و زائران تاثیر گذار باشد در اقتصاد شهری هم موثر بوده است از آنجایی که افزایش روحیه نشاط اجتماعی و سرزندگی شهروندان مهم ترین رکن اساسی مدیریت شهری است شهرداری قم بر همین اساس تصمیم گرفته تا با ایجاد نخستین مجتمع ورزشی- آب درمانی در قم نشاط اجتماعی ، سرزندگی و بالندگی را برای قمی ها به ارمغان بیاورد.
شهر قم یک شهر زیارتی است و در طول سال میزبان زائران و گردشگرانی از کشورهای اسلامی و استان های کشور است لذا جا دارد تا در کنار زیارت معنوی مجتمع های تفریحی و رفاهی در قم احداث تا در کنار زیارت و بهره گیری از بار معنوی حضور حضرت معصومه(سلام الله علیها) و مسجد مقدس جمکران گردشگران و مجاوران کریمه اهل بیت از این مجتمع ها بهره مند شوند تا در کنار گردشگری مذهبی اقتصاد شهر را تامین کند.
پروژه مجتمع ورزشی در زمینه آب درمانی واقع در خیابان امام موسی صدر با برآورد اولیه و اعتباری بالغ بر ۹۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در حال ساخت است و با توجه به هزینه بر بودن این پروژه تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته که تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است در حالی که طبق برآوردها به نظر می رسد این مجتمع تا سال ۱۴۰۴ مورد بهره برداری قرار گیرد اما شهرداری قرار است با تلاش بی وقفه این پروژه رفاهی، تفریحی، ورزشی را تا پایان سال به سرانجام برساند.

اسقبال شهروندان از ساخت پروژه های تفریحی و رفاهی
عباس رضایی نسب می گوید: قمی ها سالیانی است که در کنار زیارت های معنوی بارگاه کریمه اهل بیت (سلام الله علیها) چشم انتظار احداث پروژه های تفریحی ، رفاهی و ورزشی در سطح شهر قم هستند شهروندان قمی مانند شهر مشهد به وجود مجتمع های آب درمانی و یا تفریحی و رفاهی نیاز دارند.
وی می افزاید: چند سالی از احداث باغ پرندگان نمی گذرد ببینید چگونه مردم از این باغ استقبال کردند به عنوان یک شهروند قمی از شهردار قم به خاطر ایجاد این پروژه ها تقدیر می کنیم و درخواست داریم چنین پروژه هایی را افزایش دهند چون در کنار زندگی شهری و روزمرگی تفریح و نشاط اجتماعی یک حلقه گمشده است.

نشاط اجتماعی بانوان در قم اندک است
یک بانوی قمی معتقد است؛ هر چند در قم بوستان های بانوان در سطح شهر قم احداث شده است اما هنوز نتوانسته نشاط و بالندگی بانوان را تامین کند چون در همین بوستان ها هم محدودیت هایی وجود دارد لذا احداث این مجتمع آب درمانی که برای بانوان هم در نظر گرفته شده است جای امیدواری دارد و ما پیشا پیش به مدیریت شهری خسته نباشید گفته و تشکر می کنیم.

مجتمعی برای رفاه و نشاط شهروندان قمی
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان نوین می گوید: مجتمع آب درمانی امام موسی صدر با هدف افزایش نشاط اجتماعی و تفریح و بهره گیری هم زمان خانواده ها در یک زمان، اما کاملا مجزا از سوی شهرداری در دست اجرا است
عباس حلوایی می افزاید: در ابتدای امر سرمایه گذاری و احداث این مجتمع را سازمان توسعه عمران عهده دار شد اما بعدها امکان ادامه همکاری به دلیل هزنیه بر بودن این پروژه از سوی سازمان توسعه عمران امکان پذیر نبود.
این مسئول درادامه دلیل طولانی شدن پروسه اجرای این پروژه رفاهی را اقتصادی نبودن پروژه برای سرمایه گذاری عنوان کرد و بیان می کند: اعضای محترم شورای شهر اعتقاد داشتند که چرا شهرداری برای این مجتمع قرار است هزینه کند و با توجه به هزینه بر بودن آن باید به سرمایه گذار واگذار شود.
وی افزود: این مجتمع برای ادامه کار به واحد سرمایه گذاری واگذار شد و با چند سرمایه گذار که در زمینه احداث استخر و مجتمع فعالیت داشتند وارد مذاکره شد اما احداث چنین مجتمع هایی به دلیل این که توجیح اقتصادی ندارد هیچ سرمایه گذاری حاضر به همکاری نشد لذا پروسه آن طولانی شد.
حلوایی می افزاید: برآورد اولیه ما برای این پروژه ۹۵ میلیارد تومان بود اما نقشه و راهبرد ما با توجه به این که برعهده شهرداری بود کاملا به روز رسانی شد و تغییرات و اصلاحاتی در اجرای پروژه مجتمع ایجاد شد.

پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه مجتمع آب درمانی
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در ادامه گفت وگوی خود با اشاره وضعیت فیزیکی این مجتمع می گوید: تحویل زمین این پروژه در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ بوده و اکنون احداث ابنیه پیشرفت خوبی داشته است تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه مهم هزینه شده است و فضاهای خاصی برای ورزش و سلامت جسمانی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه ادامه داد : ساختمان مرکزی آن حدود ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع زیربنا و سوله های آن هم هرکدام ۵۳۰ متر مربع زیربنا دارد که در کل مجموعه بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ مترمربع نیز می باشد.
حلوایی عنوان می کند: یک سری تغییرات هم در ساخت و چیدمان صورت گرفته و طبق برنامه ریزی که داریم قراراست تا تیرماه سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد اما تلاش داریم که این مجتمع تا آخر سال مورد بهره برداری قرار گیرد.
به گفته وی؛ برای این مجتمع دو سالن استخر برای بانوان و آقایان، رختکن و هم چنین بخش اداری، استخر کودکان و جکوزی و سالن های بدنسازی در نظر گرفته شده است .

مجتمع های تفریحی؛ محرک اقتصاد شهری ونشاط اجتماعی
یک کارشناس امور شهرسازی معتقد است؛ رونق اقتصاد شهر به این دلیل نقش شهرداری ها را برجسته می کند که شهرداری ها، حکومت های محلی به حساب می آیند و عملکرد و فعالیت های آنها به توسعه یا توقف رشد اقتصادی شهرها می انجامد، فراهم کردن خدمات رفاهی و اساساً زیرساخت های که توسط شهرداری ها پایه گذاری می شود، همه و همه نهایتا به پویایی اقتصاد شهر منجر می شود.محمدرضا مسرت می افزاید: فعالیتهای فرهنگی و تفریحی جمعی در فضای شهری می تواند از بسترهای مهم برای حضور شهروندان و خلق رویدادهای اجتماعی باشد که منجر به شکل گیری فضایی پویا برای امنیت اجتماهی وسلامت روانی وتنوع اقتصادی باشد.
به گفته وی؛ تمرکز مدیریت شهری بر سرمایه گذاری بر مجتمع های تفریحی،ورزشی و رفاهی هم چون آب درمانی و یا غیره می تواند جدای از افزایش نشاط و بالندگی ، در جذب گردشگر و رونق اقتصاد شهری کلانشهری مانند قم تاثیر مثبتی داشته باشد از سویی وجود این جاذبه ها می تواند در ماندگاری مسافران و افزایش سلامت روانی مجاوران نقش مثبتی ایفا کند.

گزارش ویدئویی از روند ساخت مجتمع آب درمانی قم
  • نویسنده : هیفا پردل