کرونا اما سبب شد که نگرش مسئولان کشور به فضای مجازی و تکنولوژی مدرن ارتباطی در کشور تا حد زیادی تغییر کند و تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های مجازی برای تداوم تعلیم و آموزش را می توان حاصل این تغییر دیدگاه دانست. اما اندک زمانی نگذشت که چالش استفاده از اپلیکشین های داخلی یا خارجی هم مشکل ساز […]

 کرونا اما سبب شد که نگرش مسئولان کشور به فضای مجازی و تکنولوژی مدرن ارتباطی در کشور تا حد زیادی تغییر کند و تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های مجازی برای تداوم تعلیم و آموزش را می توان حاصل این تغییر دیدگاه دانست.

اما اندک زمانی نگذشت که چالش استفاده از اپلیکشین های داخلی یا خارجی هم مشکل ساز شد و دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر ضرورت استفاده از پیام رسان های داخلی بود تا اینکه مشکلی دیگر در این مسیر سر باز کرد و آن هم اینترنت ضعیف در بسیاری از مناطق کشور به خصوص روستاها بود که سبب شد نقش ۲ وزارتخانه ارتباطات و آموزش و پرورش در مساله آموزش مجازی بسیار پررنگ شود.

مشکل دیگری که نمی توان از آن به سادگی گذشت،  کم التفاتی برخی از مدارس نسبت به بسترسازی در فضای مجازی برای تداوم امور تحصیلی دانش آموزان است و برخی از پدر و مادران از اینکه مدیریت و معلمان مدارس با گذشت روز و هفته های زیادی از خانه نشینی فرزندانشان، سراغی از آنان نگرفته اند گلایه دارند و این موضوع حتی در مدارس غیردولتی و انتفاعی که شهریه دریافت می کنند نیز محسوس است.

از طرفی در بسیاری از مناطق روستایی کشور وضعیت اینترنت بسیار نابسامان و ضعیف است و پهنای باند برای پشتیبانی از سایت ها و اپلیکیشن ها کفایت نمی کند که همین مساله نیز سبب درخواست مردم بسیاری از روستاها برای چاره اندیشی مسئولان در خصوص تقویت سرعت نت شد.

از مسافرت شمار زیادی از مردم شهری به روستاها و استفاده از اینترنت نیم بند E و ۲G  که فشار مضاعفی بر شبکه کم رمق این مناطق در ایام تعطیل وارد کرد نیز نباید غافل شد ولی به هر حال آنچه مسلم است اگر در روستاها به واسطه سرعت و پهنای باند کم اینترنت امور آموزشی در فضای مجازی به شکلی مطلوب پیش نمی رود، در شهرها که بستر مناسبی دارند نیز به دلایلی وضعیت آموزش دانش آموزان با مشکلاتی مواجه است.

در بررسی هایی که از شهر و روستاهای شهرستان ساوه داشتیم، اغلب والدین نسبت به سرنوشت تحصیلی فرزندان خود نگران هستند، روستائیان از ضعف یا حتی نبود اینترنت گلایه دارند و هر ۲ این دسته از هموطنان برنامه های شبکه های آموزش و چهار را لازم اما کافی نمی دانند و آنها بر تشکیل گروه در اپلیکیشن ها به جای کانال است زیرا ارتباط در قالب گروه ملموس و عاطفی ترد است اما کانال ها مجالی برای اظهار نظر و گسترش فعالیت دانش آموزان را نمی دهد.

با اینکه آموزش و پرورش ساوه نیز تلاش کرد که با اجرای دستورالعمل های وزارت متبوعش نسبت به تداوم آموزش در فضای مجازی کمک کند و به مدارس هم تاکید شد که فرایند آموزش در فضای مجازی را باید با جدیت دنبال کنند اما همچنان شاهد شرایط ایده آلی نیستیم و در برخی موارد گلایه های شهروندان از وضعیت آموزشی فرزندان خود و در مواردی هم قدردانی و تمجید والدین از متولیان مدارس و معلمان را شاهد هستیم.

نکته قابل تامل و مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که وضعیت اینترنت به خصوص در بسیاری از روستاهای بخش مرکزی و نوبران از توابع شهرستان ساوه هم چندان تعریفی ندارد.

کرونا فعالیت پیمانکاران مخابرات را متوقف کرد

رئیس شرکت مخابرات ساوه هم انجام نشدن پروژه های تقویت اینترنت در مناطق روستایی را حاصل شیوع کرونا و بی میلی گروههای پیمانکاری برای اجرای سایت های ۴G به خصوص در حوزه نوبران ذکر می کند.

«حسین مجیدی»  به پردیسان نوین، ‌ گفت: در شرایط کنونی و شیوع کرونا، هیچ پیمانکاری حاضر به اجرای پروژه های این شرکت نیست.
وی افزود: در روستاهای منطقه کوهپایه نیز اکنون اینترنت نسل دوم (۲G) فعال است و سایت نسل چهارم نیز تدارک شده اما مشکلی اینجاست که در شرایط کنونی امکان نصب سایت ها بدلیل شیوع کرونا وجود ندارد.
وی اظهار داشت: برای نصب سایت فورجی لازم است مسیر اداری شهرستان، استان و شرکت همراه اول در تهران طی شود.
مجیدی گفت: البته چند روزی است که فعالیت هایی برای تقویت اینترنت به فورجی در ۱۷ سایت بخش نوبران و روستاهایی چون مقصودآباد، خان آباد، خانقاه و… آغاز شده است که اکنون نت آنها نسل دوم است.
رئیس شرکت مخابرات ساوه گفت: در فاصله سه ماه به پایان سال گذشته عملیات نصب اینترنت نسل دوم در ۱۰۰ درصد روستاهای تابعه شهرستان های ساوه و زرندیه انجام شد در حالیکه بسیاری از این روستاها در تعهد شرکت مخابرات و ارتباطات سیار نبود اما کار تبدیل جی. اس. ام برای آنها هم انجام شد.
وی گفت: شیوع کرونا و افزایش شمار مهمانان از تهران و سایر شهرها در روستاهای منطقه سبب افزایش استفاده از اینترنت و کاهش ظرفیت پهنای باند این مناطق شد اما در این شرایط بعید می دانم بتوان کاری برای افزایش ترافیک انجام داد.
وی گفت: سرویس نسل دوم قادر به باز کردن برخی سایت ها و پشتیبانی از برخی اپلیکیشن ها به دلیل اینکه پهنای باند زیادی لازم دارند، نیست.
مجیدی اظهار داشت: در شرایط شیوع کرونا وضعیت عادی بر فعالیت ها حاکم نیست و مشکلاتی به خصوص برای پرسنل شرکت مخابرات پیش آمد و در مجموع اوضاع نرمال نیست و نمی توانم برای انجام کارها قول بدهم.
به گفته او تصمیم گیرنده اصلی در مورد بسیاری از پروژه های مخابراتی، تهران است و اداره مخابرات ساوه باید نیازها را انتقال دهد که این کار را قبلا انجام داده ایم.
مجیدی گفت: شرکت همراه اول طرح هایی برای ارتقای اینترنت مناطق روستایی شهرستان ساوه به خصوص در حوزه نوبران دارد اما کرونا سبب وقفه در این برنامه ها شد و به همین خاطر نمی توان قاطعانه قول انجام آنها را بدهیم.
وی گفت: کار طراحی و اخذ تاییدیه تهران برای ایجاد ۱۷ سایت اینترنت نسل چهارم در حوزه نوبران در قبل از عید نوروز نهایی شد اما بدلیل شیوع کرونا و حاضر نشدن پیمانکاران به فعالیت، هنوز اقدام اجرایی در مورد آنها محقق نشده است.
رئیس مخابرات ساوه گفت: ایجاد یک سایت اینترنت نسل چهارم نیاز به انجام فرآیندهای پیچیده اداری از قبیل پهنای باند، آی. پی و مجوزهای سازمان تنظیم مقررات رادیویی دارد.
وی گفت: اجرای سایت های نسل چهارم اینترنت در روستاهای شهرستان ساوه در برنامه امسال قرار دارد و امیدواریم با شکست کرونا، بتوانیم هرچه زودتر آنها را عملیاتی کنیم هرچند اگر موضوع کرونا پیش نمی آمد تعدادی از سایت ها با فوریت تا قبل از عید نوروز یا نهایت بعد از آن اجرا می شد اما اکنون نمی توانیم یک اکیپ چند نفره را مجبور به انجام فعالیتها کنیم و پیمانکاران هم حاضر به فعالیت نیستند.
مجیدی گفت: در مجموع با توجه به شیوع کرونا و مشکلاتی که برای اجرای پروژه های مخابراتی و ارتقای اینترنت روستاها ذکر شد، بهتر است دانش آموزان با همین اینترنت نسل دوم به نوعی امور آموزشی را پیش ببرند.
رئیس شرکت مخابرات ساوه اظهار کرد: در شهرها که زیرساخت های اینترنت برای آموزش هیچ مشکلی ندارد و امکاناتی مانند ای. دی. ای. ال (ADEL)، وی. دی. ای. ال (VDEL)، اف. تی. تی. اچ (FTTH) و فورجی وجود دارد،  سئوال این است که آیا آموزش مجازی به نحو مطلوب انجام می شود و فقط مشکل ما در روستاها است که اینترنت آن مناطق را تقویت کنیم؟
وی گفت: به معلمان هم ۲۰ گیگابایت اینترنت رایگان تعلق گرفته که می توانند با ثبت نام در سایت آموزش و پرورش از آن برای تداوم برنامه های آموزش مجازی استفاده کنند.

وضع اینترنت و آموزش در روستاهای بخش مرکزی ساوه چگونه است؟

امام جماعت و دهیار روستای «مرق» از توابع بخش مرکزی ساوه به پردیسان نوین گفت: در این روستا به دلیل اینکه دسترسی به اینترنت مقدور نیست، دانش آموزان نمی توانند از فضای مجازی استفاده کنند.
حجت‌الاسلام هاشمی افزود: تنها گزینه برای دانش آموزان این روستا در دوران تعطیلی مدارس، برنامه های آموزشی تلویزیون است که چندان نتوانسته خلا معلم را برای بچه ها پر کند.
وی گفت: حتی مکالمه با تلفن همراه در این روستا مشکل دارد و در شرایط باد و طوفان خطوط مختل می شود.
وی گفت: خطوط مخابراتی روستای مرق از نوع بیسیم است و به همین دلیل اینترنت و حتی آنتن دهی تلفن با مشکلاتی مواجه است.
دهیار روستای «باغ شیخ» نیز به پردیسان نوین گفت: آموزش مجازی در این منطقه تا حدی در دست انجام است هرچند فکر نمی کنم با این حداقل ها نتیجه چندانی عاید دانش آموزان شود.
«اسدالله امیری» افزود: در این روستا حدود ۱۱۰ دانش آموز در مقاطع ابتدایی و دوره اول متوسطه مشغول به تحصیل هستند.
دهیار روستای «نیوشت» نیز از اینترنت ضعیف این روستای واقع در منطقه کوهپایه ساوه به عنوان عاملی بازدارنده برای تداوم آموزش مجازی دانش آموزان یاد کرد.

«صادق کاظمی فر» افزود: شبکه اینترنت تلفن همراه در این روستا در حالت E قرار دارد که برای پشتیبانی از اپلیکیشن ها و سایت ها توان لازم را ندارد.

وی گفت: تقویت خطوط اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه از خواسته های اهالی روستاهای این منطقه است و به خصوص در این ایام که مدارس نیز تعطیل هستند، نگرانیم که دانش آموزان به دلیل بستر ضعیف نت و نداشتن ارتباط با معلمان دچار افت تحصیلی شوند.

چرا مصوبات ده گردشی روستاهای بخش مرکزی اجرا نشد؟

بخشدار مرکزی ساوه نیز گفت: یکی از مشکلات اساسی برخی از روستاهای این حوزه نبود اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه است که در خرداد پارسال و برنامه های ده گردشی بعنوان یک نیاز در قالب مصوبه به مخابرات شهرستان منعکس شد.

«کیوان گودرزی راد» افزود: این مشکلات را در سفر وزیر ارتباطات به ساوه که در مرداد سال گذشته انجام شد نیز مطرح کردیم.
وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، موضوع آموزش مجازی دغدغه ما را نسبت به روستاهای بدون اینترنت بیشتر کرد و هفته گذشته نیز در نامه ای به فرماندار لزوم توجه به وضعیت  «آسیابک»، «بندچای»، «مرقکان»، «ارجرود»، «سولاب» و سایر روستاها مطرح کردم.
گودرزی راد گفت: دانش آموزان در برخی از روستاهای بخش مرکزی به دلیل نداشتن اینترنت نمی توانند از آموزش مجازی استفاده کنند.
وی گفت: اکنون که در شرایط کرونا شرکت مخابرات مدعی است که پیمانکاران قادر به اجرای پروژه ها نیستند، این سوال پیش می آید که چرا پارسال که تقویت آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت جزو مصوبات ده گردشی شهرستان ساوه در ماه خرداد بود، این طرح ها تا پیش از شیوع بیماری اجرا نشد؟
وی گفت: قبل از کرونا بهانه انجام نشدن مصوبات در روستاهای بخش مرکزی از سوی مخابرات، تحریم ها و نبود برخی تجهیزات بود و اکنون هم موضوع کرونا پیش آمده است و معلوم نیست چگونه این مصوبات اجرا خواهد شد.
بخشدار مرکزی ساوه در مورد روستاهای دارای اینترنت، گفت: در آخرین تماس های که با دهیاران داشتم، روند آموزش مجازی در این مناطق کمابیش در جریان است و معلمان از طریق فضای مجازی با دانش آموزان در ارتباط هستند.
گودرزی راد افزود: در روستاهای بدون اینترنت هم تنها گزینه ممکن، برنامه های آموزشی شبکه آموزش سیما است.

وضعیت در بخش نوبران چگونه است؟

بخشدار نوبران ساوه نیز به پردیسان نوین، گفت: در شهرهای غرق آباد،  نوبران و روستاهای بزرگ این بخش روند آموزش مجازی برقرار است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

«یوسف حیدری» افزود: در برخی روستاها مشکل ضعف اینترنت داریم که از سوی رئیس آموزش و پرورش این بخش در نامه ای منعکس شد و مراتب هم برای چاره اندیشی به فرمانداری و شرکت مخابرات ساوه ارجاع شد.

وی اظهار داشت: در برخی مسیرهای بخش نوبران زیرساخت فیبرنوری وجود ندارد و در مناطق دیگر هم اغلب اینترنت نسل دوم فعال است ولی در روستاهای بزرگ مانند «یاتان»، «بالقلو» و  «ستر» اینترنت به صورت فورجی است و مشکلی نداریم.

برخی از اهالی روستاهای نوبران از ضعف اینترنت و نگرانی بابت ادامه تحصیل فرزندانشان گلایه داشتند.

یکی از این افراد چنین در پیامی که شبکه های اجتماعی ساوه آن را منتشر کردند،  نوشت:  «کندی شدید اینترنت در روستای «جلکبر»  به معضلی جدید برای اهالی بخصوص دانش آموزان تبدیل شده است و با توجه به شرایط کنونی و گسترش کلاس های مجازی، دانش آموزان را با مشکلاتی مواجه کرده است از این رو عاجزانه تقاضا دارم به داد دانش آموزان روستای جلکبر برسند.»

کاربر دیگری از نبود خدمات اینترنت در روستاهای نوبران نوشت و اظهار کرد: «با وجود تلاش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر در اختیار قرار دادن اینترنت رایگان به معلمان، خواستار مساعدت برای رفع مشکل اینترنت روستای «قرمزین» بخش نوبران هستیم.»

البته بخش اعظم معلمان دلسوز در شهرستان ساوه با احساس مسئولیت و وجدان کاری نسبت به تداوم تحصیلی دانش آموزان خود کوشا هستند و حتی از جیب خود هزینه اینترنت را برای متوقف نشدن آموزش متحمل می شوند که در همین مورد نیز پیام های زیادی از سوی والدین مبنی بر قدردانی از زحمات معلمان و کادر آموزشی مدارس در شبکه های اجتماعی ساوه منتشر شد اما مواردی هم مانند برخی مدارس و حتی غیرانتفاعی ها نیز وجود دارد که در مدت تعطیلی به دلیل کرونا، فعالیت چندانی نداشته اند و با پیگیری های خبرنگاران و تاکید فرماندار ساوه و تلاش آموزش و پرورش اخیرا تحرکاتی را برای آموزش دانش آموزان آغاز کرده اند.

به هر حال آموزش مجازی همانگونه که از نامش پیداست، ارتباطی تنگاتنگ با زیرساخت های اینترنت دارد و اکنون که در دوران شیوع کرونا قرار داریم، همه فعالیت های آموزشی به این حوزه منتقل شده است اما لازم است برای رفع مشکلات اینترنت به خصوص در روستاهای ساوه اقدامی عاجل صورت گیرد و در مقابل هم لازم است آموزش و پرورش با نظارت جدی و قاطع، تداوم فرایند آموزش مجازی در شهر و روستاها را از مدارس و معلمان مطالبه کند تا دانش آموزان دچار افت تحصیلی و ضعف پایه نشوند.

بنا بر اعلام روز پنجشنبه «کیانوش جهانپور» رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۷۷۹۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴۸۶۹ نفر رسید.

شهرستان ساوه دارای چهار شهر (ساوه، آوه، نوبران و غرق آباد) و ۲۳۰ روستا می باشد.