حجت الاسلام حسین رفیعی درگفتگو با خبرنگار پردیسان آنلاین درباره «دانشگاهیزه شدن حوزه و ورود دانشگاهیان به حوزه» با اشاره به جذب دانشجویان نخبه در حوزه علمیه و ورود طلاب به دانشگاهها گفت: ورود دانشجویان به حوزه از امتیازهای مثبت و جمله مزیتهای حوزه علمیه محسوب میشود. دانشجویان نخبه دارای تحصیلات عالی از بهترین دانشگاههای کشور، وارد حوزه علمیه قم میشوند. عمدتاً در اثر احساس خلأ معنوی و علمی و یکسری شبهات و موضوعاتی که در دانشگاه، پاسخی برای آن پیدا نکردهاند و علی رغم وجود موانع و مخالفتهای نظام آموزش عالی کشور، وارد حوزه میشوند.
جهاد با نفس و کنار گذاشتن مطامع دنیایی
مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی قم افزود: این طلاب که سابقه تحصیل در دانشگاه را دارند با روحیه جهادی، از همه درآمد دنیایی و موقعیتهای شغلی دست کشیدهاند تا به کسب علم و معنویت نائل شوند. اینها همه جز رویشهای حوزه انقلابی میباشد. بزرگان و اساتید بنامی در حوزه هستند که ابتدا در دانشگاه درس خواندن و سپس وارد حوزه شدهاند و دارای یک تعادل فکری و روحی میباشند الان در حوزه علمیه فراوان حضور دارد.
وی درباره طلبههایی که وارد دانشگاه میشوند گفت: به نظر میرسد حضور حوزویان در دانشگاه به شکل استادی و هیئت علمی پسندیده است و مطلوب حوزویان نیز همین است و حضور به عنوان دانشجو بستگی به ضرورت اینکه به علمی دست پیدا کنند موضوعیت پیدا میکند.اینکه موجی ایجاد شود که در دانشگاه تحصیل کنیم که در جامعه به ما نگاه بهتری شود یا از مدارک دانشگاهی استفاده کنیم یک نوع انفعال است.
ضرورت ریشهیابی دلایل ورود طلاب به دانشگاهها
وی در توضیح اینکه به چه دلایلی طلاب وارد دانشگاه میشوند گفت: اگر طلاب با حفظ سنتهای حوزوی و منش و محتوای طلبگی برای به دست آوردن علومی که در حوزه علمیه به آن پرداخته نشده وارد دانشگاه میشوند، این یک اقدام مفید و پسندیده و حتی نقش آفرین در محیط دانشگاه است؛ اما اگر در اثر انفعال و خلأ شخصیتی یا نظام مدرکی دانشگاه بخواهند وارد دانشگاه شود، نشانگر این است که این افراد حوزه علمیه را خوب نشناخته و از ویژگیهای آن بهره نبردند و جز ریزشهای حوزه محسوب میشود.
حجت الاسلام رفیعی با اشاره به حدود یکصد رشته حوزوی که در دانشگاه توسط دانشگاهیان تأسیس شده و الان وجود دارد گفت: این مسئله از معضلات است که باید این رشتهها به اصل خودشان برگردند. این علوم و رشتههای مرتبط حوزوی از ریل اصلی خود خارج شدهاند و در دانشگاه ریل گذاری جدید شدهاند. هر دانشگاهی که توانسته این رشتهها را تأسیس نموده که حتی بعضی از این علوم مبتنی بر استاد و با محتوای محدود هستند.
لزوم احیا و سامان دهی رشتههای تخصصی حوزوی
وی افزود: لازم است حوزه علمیه خودش یک هیئت علمی داشته باشد و رشتههای تخصصی خود را احیا نماید. این اتفاق در حالی رخ داده است که اگر رشتههای حوزوی مبتنی بر فقه پویای جواهری که بروز و جوابگوی سوالات و شبهات است، در مؤسسات حوزوی به کار گرفته میشد و هیچ گاه این اتفاق نمیافتاد. در هر حال این ارتباط حوزه و دانشگاه خوب است اما دارای آفاتی است که باید جلوی آفات گرفته شود.