قم در مسیر امنیت؛کاهش ۱۷ درصدی تلفات تصادفات در سال ۱۴۰۳ /آرامش به قیمت سرعت؛ طرح‌های آرام‌سازی ترافیک جواب داد

شهر قم در سال گذشته شاهد دستاوردی قابل توجه در حوزه ایمنی حمل و نقل بود؛ رقمی که می‌تواند نمادی از نجات جان انسان‌ها و جلوگیری از اندوه در ده‌ها خانواده باشد. بر اساس گزارش‌های رسمی مسئولان پلیس راهور و شهرداری این استان، تلفات جانی ناشی از حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۳ با کاهشی چشمگیر مواجه شده است.
به گزارش پردیسان آنلاین /زهرا ملکوتی شاد؛ استان قم در سال ۱۴۰۳ به دستاورد قابل‌تأملی در حوزه ایمنی ترافیک دست یافته است. بر پایه گزارش‌های رسمی، تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در این استان با کاهشی ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. این آمار تنها به کاهش فوتی‌ها محدود نمی‌شود، بلکه تصادفات موتورسیکلت ۸ درصد و تصادفات خودروها نیز کاهشی چشمگیر در حد ۶۷ درصد را تجربه کرده‌اند. چنین دستاوردی حاکی از اجرای موفقیت‌آمیز مجموعه‌ای از برنامه‌های جامع و هماهنگ در سطح استان است. دستیابی به این موفقیت مرهون اجرای اقدامات متنوع و هدفمندی بوده که با همکاری نهادهای مختلف پیگیری شده است. به گفته رئیس عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور قم، شناسایی و ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز در جلسات کمیته فنی شورای ترافیک با مشارکت پلیس، شهرداری، فرمانداری و استانداری محقق شده است. همچنین افزایش ۶۵ درصدی دوربین‌های نظارتی در کنترل و مدیریت ترافیک نقش بسزایی ایفا کرده است. این اقدامات زیرساختی و نظارتی بستری امن‌تر برای تردد شهروندان فراهم آورده است. در کنار اقدامات سخت‌افزاری، برنامه‌های فرهنگی و آموزشی سهم عمده‌ای در کاهش تصادفات داشته‌اند. پلیس راهور قم با شناسایی رانندگان پرخطر و برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه برای آنان، همراه با نمایش فیلم تصادفات و توضیحات کارشناسان، به مقابله با رفتارهای پرخطر رانندگی پرداخته است. از سوی دیگر، فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی در مساجد و مدارس و همچنین اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران با همکاری سندیکای بیمه، به نهادینه‌سازی فرهنگ ترافیک کمک شایانی کرده است. اجرای طرح‌های آرام‌سازی سرعت نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل کلیدی در کاهش تصادفات در استان قم شناخته می‌شود. به گفته رئیس پلیس راهور قم، احداث سرعت‌کاه‌های استاندارد بر اساس مصوبات شورای ترافیک استان، نه تنها موجب نظم‌بخشی بیشتر به جریان عبور و مرور شده، بلکه تأمین امنیت عابران پیاده را نیز در پی داشته است. این طرح به‌ویژه در نقاط حادثه‌خیز و نزدیک مدارس و مناطق پرتردد، نقش بسزایی در کاهش سرعت‌های غیرمجاز و جلوگیری از حرکات نمایشی برخی رانندگان ایفا کرده است. شهرداری قم نیز با اجرای طرح‌های زیرساختی و مهندسی هدفمند، سهمی حیاتی در کاهش آمار تلفات ترافیکی ایفا کرده است. معاون حمل و نقل شهرداری قم، کاهش ۲۰ موردی فوتی‌ها (از ۱۱۵ به ۹۵ فوتی) را ناشی از اقدامات عملی این نهاد دانسته است. محور این اقدامات، اجرای “طرح‌های آرام‌سازی ترافیک” از طریق احداث سرعت‌کاه‌های استاندارد در معابر خاص، به‌ویژه نزدیک مدارس و مناطق پرتردد عابران پیاده بوده است. این تدبیر هوشمندانه که با استناد به مصوبات شورای ترافیک استان انجام شد، تأثیر مستقیمی در کاهش سرعت‌های غیرمجاز و افزایش ایمنی تردد داشت. ایمن‌سازی فیزیکی معابر و اصلاحات هندسی نیز از دیگر اقدامات کلیدی شهرداری بود که به طور مستقیم به کاهش کانون‌های حادثه‌خیز منجر شد. همکاری نزدیک شهرداری با پلیس راهور در شناسایی این نقاط و سپس اجرای سریع پروژه‌های ایمن‌سازی، نمونه‌ای موفق از همکاری بین‌دستگاهی برای نجات جان انسان‌ها بوده است. این همکاری تا آنجا پیش رفته که پلیس راهور قم، اقدام هوشمندانه شهرداری در ایجاد سرعت‌کاه‌های استاندارد را عاملی برای “افزایش رضایت عمومی شهروندان” دانسته است. شهرداری قم با درک این ضرورت که حل معضل ترافیک تنها با اقدامات فیزیکی میسر نیست، گام‌های بلندی در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی برداشت. راه‌اندازی “پویش مسیر امن” با تمرکز بر ایمنی عابران پیاده، به‌ویژه دانش‌آموزان و سالمندان، نشان از تغییر نگاه این نهاد از رویکرد صرفاً سواره‌مدار به رویکرد انسان‌محور دارد. این پویش که از طریق تولید و انتشار محتوای آموزشی در فضای مجازی دنبال می‌شود، در کنار اجرای پایلوت ایمن‌سازی مدارس، نشان می‌دهد که شهرداری موضوع فرهنگ ترافیک را به صورت ریشه‌ای و بلندمدت پیگیری می‌کند. در مجموع، نقش شهرداری قم را می‌توان در گذر از یک نهاد صرفاً خدماتی به یک نهاد “مدیریت یکپارچه ایمنی ترافیک” تعریف کرد. ترکیب هوشمندانه اقدامات سخت‌افزاری (مانند سرعت‌کاه و تقاطع‌چراغ‌دار)، نرم‌افزاری (فرهنگ‌سازی) و مدیریتی (همکاری با پلیس و سایر نهادها) توسط شهرداری، الگویی موفق را رقم زده که تداوم آن نه تنها جان شهروندان بیشتری را نجات خواهد داد، بلکه قم را به شهری الگو در حوزه ایمنی ترافیک تبدیل خواهد کرد. تصویر اقدامات ترافیکی در آینه نظر شهروندان حسینی از راننده های زحمتکش تاکسی که ساعت های طولانی در شهر تردد می کند به خبرنگار پردیسان انلاین می گوید: افزایش دوربین‌ها در ابتدا برای ما رانندگان کمی آزاردهنده بود، اما امروز نتیجه آن را می‌بینم. خیابان‌های قم امن‌تر شده و رانندگی در آن آرامش بیشتری دارد. دیگر شاهد آن حرکات نمایشی و رانندگی‌های پرخطر برخی نیستیم. من به عنوان کسی که تمام روز را در خیابان هستم، از کاهش تصادفات به ویژه در شب به دلیل اجرای طرح‌های شبانه پلیس، بسیار خوشحالم. آقای مرادی که سوار بر موتور خود پشت چراغ راهنمایی و رانندگی ایستاده است معتقد است:در گذشته بعضی از رانندگان با ما موتورسواران برخورد مناسبی نداشتند. اما با برگزاری آن کلاس‌های آموزشی اجباری برای رانندگان پرخطر و همچنین فرهنگ‌سازی انجام شده، شاهد تغییر نگرش خوبی بوده‌ام. علاوه بر این، اهدای کلاه ایمنی اگرچه کوچک به نظر می‌رسد، اما پیام مهمی درباره ارزش جان انسان‌ها داشت. خانم احمدی معلم یکی از مدارس نیز می گوید: به عنوان معلمی که هر روز شاهد تردد دانش‌آموزان در خیابان هستم، قدردان ایمن‌سازی اطراف مدارس هستم. اجرای طرح آرام‌سازی ترافیک و نصب سرعت‌کاه جلوی مدرسه ما، دغدغه والدین و ما معلمان را بسیار کم کرده. امیدواریم این کار در تمام مدارس شهر انجام شود. خانم محمدی که عصا زنان عرض خیابان بلوار فردوسی را طی می کند می گوید: احداث سرعت‌کاه جدید در تقاطع فردوسی و شاه‌آبادی واقعاً زندگی را برای ما ساکنان این خیابان عوض کرده. قبلاً ماشین‌ها با سرعت غیرمجاز از این خیابان رد می‌شدند و هر لحظه منتظر شنیدن صدای ترمز و برخورد بودیم. حالا نه تنها آرامش بیشتری داریم، بلکه بچه‌هایمان هم با خیال راحت‌تری از خیابان عبور می‌کنند. این طرح واقعاً به فکر جان مردم بوده است. کاهش ۱۷ درصدی تلفات تصادفات در سال ۱۴۰۳ حمید عرب لاریمی رئیس عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور استان قم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین از کاهش ۱۷ درصدی تصادفات فوتی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن خبر داد و گفت: علاوه بر کاهش ۱۷ درصدی تلفات جانی، شاهد کاهش ۸ درصدی تصادفات موتورسیکلت و کاهش چشمگیر ۶۷ درصدی تصادفات خودروها بوده‌ایم. وی اجرای مجموعه ای از اقدامات را در دستیابی به این نتایج مؤثر دانست و بیان کرد:نقاط حادثه‌خیز با بررسی آمار تصادفات شناسایی و در جلسات کمیته فنی شورای ترافیک با مشارکت پلیس، شهرداری، فرمانداری و استانداری مورد بررسی قرار گرفته و تا حد زیادی ایمن‌سازی شده‌اند. وی افزود: تعداد دوربین‌های نظارتی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن ۶۵ درصد افزایش یافته که در کنترل و مدیریت ترافیک بسیار مؤثر بوده است. رئیس عملیات و کنترل ترافیک پلیس راهور استان قم شناسایی و آموزش رانندگان پرخطر را از اقدامات انجام شده بیان کرد و اظهار داشت: رانندگان پرخطر شناسایی و برای آنها کلاس‌های آموزشی ویژه با نمایش فیلم تصادفات و توضیح کارشناسان برگزار شده است. وی ادامه داد: اجرای طرح‌های ویژه مانند «توقیف ساعتی خودرو و موتورسیکلت» به صورت روزانه و همچنین اجرای «طرح‌های شبانه» برای برخورد با رانندگان مست و پرخطر از دیگر اقدامات مؤثر بود. عرب لاریمی با اشاره به اصلاحات هندسی معابر با همکاری شهرداری قم عنوان کرد: فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی در مساجد و مدارس و همچنین اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در چندین نوبت با همکاری سندیکای بیمه از برنامه‌های فرهنگی صورت گرفته است. عرب لاریمی با تأکید بر نقش کلیدی مردم گفت: مهم‌ترین عامل، بحث فرهنگ‌سازی است. اگر هر شهروند خود را پلیس خود بداند و قوانین را رعایت کند، قطعاً شاهد کاهش بیشتر تصادفات خواهیم بود. رانندگان در معابر داخل شهری باید همواره منتظر غیرمنتظره‌ها باشند، به ویژه در شهری مانند قم که امکان ظاهر شدن ناگهانی عابر پیاده، دانش‌آموز یا زائر وجود دارد. وی در پایان تصریح کرد: همکاری بسیار خوبی با شهرداری صورت گرفته و امیدواریم با تداوم این همکاری‌ها و همراهی مردم، شاهد کاهش بیشتر آمار تصادفات در استان باشیم. آرام‌سازهای سرعت قم موجب کاهش تصادفات شدند سرهنگ غلامرضا صدفی رئیس پلیس راهور قم اظهار کرد: اجرای طرح‌های آرام‌سازی سرعت در خیابان‌های قم نقش بسزایی در کاهش تصادفات، افزایش ایمنی تردد و جلوگیری از حرکات نمایشی برخی رانندگان داشته است. رئیس پلیس راهور قم گفت: احداث سرعت‌کاه‌های استاندارد بر اساس مصوبات شورای ترافیک استان، موجب نظم‌بخشی بیشتر به جریان عبور و مرور و تأمین امنیت عابران پیاده شده است. وی با قدردانی از شهرداری قم به‌ویژه حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری برای اجرای مطلوب این طرح، افزود: اقدام هوشمندانه شهرداری در ایجاد سرعت‌کاه‌های استاندارد و مناسب، تأثیر مستقیم در کاهش سرعت‌های غیرمجاز و افزایش رضایت عمومی شهروندان داشته است. به گفته سرهنگ صدفی هماهنگی میان شهرداری و پلیس راهور در این زمینه، نمونه‌ای موفق از همکاری میان نهادهای شهری برای ارتقای ایمنی ترافیکی است. سرهنگ صدفی با اشاره به اینکه در برخی معابر شهری سرعت بالای خودروها موجب بروز خطر برای عابران پیاده و افزایش احتمال تصادف می‌شود، خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های آرام‌سازی به‌ویژه در نقاط حادثه‌خیز توانسته تا حد زیادی از وقوع حوادث رانندگی جلوگیری کند و احساس امنیت بیشتری را برای شهروندان به همراه داشته باشد. رئیس پلیس راهور قم در پایان تأکید کرد: توسعه و ادامه طرح‌های آرام‌سازی سرعت در سایر نقاط شهر نیز باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد، چراکه این اقدام علاوه بر کاهش تصادفات، باعث ارتقای فرهنگ رانندگی ایمن و افزایش آرامش در معابر شهری می‌شود. کاهش ۲۰ موردی فوتی های ناشی از حوادث ترافیکی در قم رضا خانه‌زاد یزدی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پردیسان آنلاین از کاهش ۲۰ موردی فوتی های ناشی از حوادث ترافیکی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: آمار تلفات ترافیکی شهر قم از ۱۱۵ فوتی در سال ۱۴۰۲ به ۹۵ فوتی در سال ۱۴۰۳ رسید. وی در تشریح اقدامات انجام‌شده اظهار داشت: بر اساس مصوبات کمیته فنی شورای ترافیک و شورای ترافیک استان، مجموعه اقداماتی شامل نصب دوربین‌های کنترل سرعت و اجرای طرح‌های آرام‌سازی ترافیک از جمله احداث “سرعت‌کاه‌ها” در معابر خاص، به ویژه نزدیک مدارس و مناطق پرتردد عابران پیاده، انجام شد. خانه‌زاد یزدی با بیان اینکه این اقدامات عملاً جان ۲۰ نفر را نجات داده و از عزادار شدن ۲۰ خانواده جلوگیری کرده است، افزود: خوشبختانه این روند مثبت در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۴ نیز تداوم یافته و کاهش ۲۰ درصدی در آمار فوتی‌ها تکرار شده است. همچنین در حوزه تصادفات جرحی و خسارتی نیز شاهد کاهش‌های قابل توجهی بوده‌ایم. راه‌اندازی “پویش مسیر امن” و تمرکز بر ایمنی عابران پیاده معاون حمل و نقل شهرداری قم از راه‌اندازی “پویش مسیر امن” با تأکید شهردار قم خبر داد و گفت: درصدد هستیم با تولید و انتشار کلیپ‌ها و مطالب آموزشی در فضای مجازی و سایت‌های خبری، فرهنگ ایمنی ترافیک را در بین همه مقاطع سنتی نهادینه کنیم. وی دیدگاه اصلی این پویش را تأمین ایمنی عابران پیاده، به‌ویژه دانش‌آموزان و سالمندان عنوان کرد و افزود: باید از نگاه صرفاً سواره‌مدار فاصله گرفته و شرایطی ایجاد کنیم که عابران بتوانند از مسیرهای مشخص‌شده و ایمن، به‌راحتی و با آرامش تردد کنند. پایلوت ایمن‌سازی مدارس در مناطق دو و شش قبل از آغاز سال تحصیلی انجام و عملیاتی شده است و قصد داریم این طرح را به تمام شهر تسری دهیم. ایجاد تقاطع چراغ‌دار جدید در بلوار فردوسی برای توزیع ترافیک خانه‌زاد یزدی در بخش دیگری از سخنانش به ایجاد تقاطع چراغ‌دار جدید در تقاطع بلوار فردوسی با خیابان شاه‌آبادی اشاره کرد و گفت: این اقدام بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور مبنی بر احداث تقاطع‌های چراغ‌دار در فواصل ۵۰۰ متری انجام شده است. وی هدف از این پروژه را “توزیع بهینه بار ترافیکی”، کاهش حجم ترافیک در تقاطع قلم و خیابان امام حسین، و همچنین “ایجاد گذرهای عرضی امن برای عابران پیاده به‌صورت هم‌سطح” عنوان کرد و افزود: با این کار، از احداث پل‌های عابر پیاده غیرضروری اجتناب می‌شود. معاون حمل و نقل شهرداری قم از مردم درخواست کرد با آشنایی با مسیرهای جدید و رعایت مقرات، به بهینه‌سازی عملکرد این تقاطع کمک کنند و گفت: تیم فنی ما به‌طور مستمر در حال رصد و بهینه‌سازی زمان‌بندی چراغ‌های این تقاطع و تقاطع مجاور (قلم) است و انتظار داریم در طی یک تا دو ماه آینده بازخوردهای مطلوبی دریافت کنیم.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=333164

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: