پدیده سقوط درختان کهنسال و قطع آن‌ها در گذرها و معابر شهری از حوادثی است که علاوه‌بر خطراتی که برای شهر و شهروندان به همراه دارد، حس ناخوشایندی را برای همه ایجاد خواهد کرد، از این‌رو مسئولان شهری به دنبال شناسایی و کدگذاری اینگونه درختان و رفع مشکل آن‌ها هستند.

به گزارش پردیسان آنلاین، شکسته‌شدن و افتادن درختان در سطح معابر یا پیاده‌روهای شهر اتفاقی است که در تمام شهرها رخ می‌دهد و گاهی موجب بروز حوادثی چون بسته‌شدن خیابان، سقوط روی خودروهای پارک شده کنار خیابان یا عابران پیاده می‌شود.

حادثه سقوط درختان شهر به‌طور عمده به‌واسطه وزش باد شدید اتفاق می‌افتد، اما دلیل اصلی آن به نوع و سن درخت مربوط می‌شود که می‌توان گفت، ممکن است، یک درخت پس از ۳۰ سال از درون دچار آسیب شده باشد و این موضوع منجر به سقوط آن شود یا همین آسیب برای درختی دیگر در ۹۰ سالگی اتفاق بیفتد.

در واقع این درختان برای شناسایی نقاط آسیب‌دیده ارزیابی و شناسایی می‌شوند، اما در عین حال ممکن است بخش کوچکی از این آسیب‌ها شناسایی نشده باشد و با اینکه درخت از بیرون سالم به‌نظر می‌رسد، به‌مرور موجب سقوط ناگهانی آن شود.

به‌طور معمول درختان آسیب‌دیده توسط کارشناسان شهرداری در این حوزه، شناسایی می‌شوند و اگر امیدی به طول عمر بیشتر آن‌ها نباشد، قطع می‌شوند، اما گاهی پیش‌بینی می‌شود که درخت عمر بیشتری داشته باشد، از این‌رو اولویت حفظ جان درخت خواهد بود، اما از سوی دیگر ممکن است، آسیب‌های درونی آن زودتر از پیش‌بینی‌ها موجب شکسته‌شدن تنه درخت شود.

طی روزهای گذشته شاهد حادثه سقوط چندین درخت در معابر و خیابان‌های شهر اصفهان بودیم که طبق گزارش منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان این حوادث منجر به شکستگی ۶۴ اصله درخت، بروز خسارت به ۸ خودرو و شبکه‌های برق، سقوط ۳ داربست و ۱۲ تابلوی ترافیکی و تبلیغاتی شده است.

قطع درختان خطرآفرین گامی برای حفظ ایمنی شهرها

قطع درختان شهر با مجوز و برای ایمنی شهروندان انجام می‌شود

سیدامیر سامع، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره حادثه سقوط درختان شهر و قطع آن‌ها اظهار می‌کند: در کمیسیون ماده ۷ که مربوط به این موضوع است، این مسئله با حساسیت بالایی دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت درختان کهنسال از موضوعات بسیار مهم است، می‌افزاید: موضوعاتی همچون اقلیم، افزایش درجه حرارت هوا، شدت آلودگی ازن در لایه‌های پایین، کمبود آب و ساخت‌وسازهای بی‌رویه که در مجاورت درختان رخ می‌دهد از مسائلی است که به درختان به‌عنوان میراث طبیعی لطمه می‌زند.

شهروندان باید بدانند که قطع درخت با هماهنگی و مجوز انجام می‌شود

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: به‌طور قطع مدیریت شهری وظیفه حفظ و حراست از فضای سبز و باغ‌های طبیعی شهر را در دستور کار خود قرار داده است، همچنین برای قطع درختان خطرآفرین شهر کمیته فنی و علمی ایجاد شده است که وضعیت آن‌ها در این کمیته رصد و در صورتی که مشکلاتی همچون پوسیدگی یا آفت‌زدگی برای درختان ایجاد شده باشد، مشخص خواهد شد.

سامع با بیان اینکه پس از رصد و کارشناسی درختان آسیب‌دیده و طی انجام مراحل قانونی، سازمان پارک‌ها باید نسبت به قطع این درختان که ممکن است، موجب خسارت شوند، اقدام کند، خاطرنشان می‌کند: مردم باید از عملیات و فرایند قطع درختان از سوی سازمان پارک‌ها در شهر مطلع باشند، البته در این راستا به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تذکر داده شده است که اطلاع‌رسانی هم‌زمان به مردم انجام شود تا شهروندان بدانند که قطع درخت با هماهنگی و مجوز انجام می‌شود و دلیل آن ایمنی مردم شهر است.

قطع درختان خطرآفرین گامی برای حفظ ایمنی شهرها

درختان خطرسازِ شهر پاک‌سازی می‌شوند

مجتبی حق‌شناس، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به وزش باد طی روزهای گذشته و سقوط تعدادی از درختان در سطح شهر اظهار می‌کند: تاکنون بیش از ۱۰۰ درخت در ۱۲ منطقه شهرداری این کلان‌شهر بر اثر وزش باد سقوط کرده است که پس از آن قطع شدند.

وی با بیان اینکه سقوط درختان موجب بسته شدن معابر یا خسارت به خودروها می‌شود، می‌افزاید: اکیپ‌های سازمان پارک‌ها برای رفع این مشکل در حال آماده‌باش هستند و در صورت بروز حادثه در این زمینه به سرعت اقدام می‌کنند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه فشار وارد شده به درخت، سنگینی تاج درختان، سن بهره‌برداری، خشکسالی و باد از جمله دلایل سقوط درختان است، تصریح می‌کند: تاکنون حدود ۷۳ دستک درخت سقوط کرده که به‌طور عمده روی خودروهای پارک شده کنار خیابان و یک مورد نیز خسارت جرحی به شهروندان بوده است.

حق‌شناس ادامه می‌دهد: روزانه در سطح شهر در حال شناسایی درختان آسیب‌دیده هستیم و پس از طی مراحل قانونی نسبت به پاک‌سازی این درختان خطرساز و آلوده به بیماری و آفت‌ها اقدام می‌کنیم.

طراحی و نصب پلاکارد در پارک‌های سطح شهر که دارای درختان کهن و خطرآفرین بوده، انجام شده است

وی با اشاره به اینکه مراحل قطع یک درخت پیچیده است و پس از سیر مراحل قانونی انجام می‌شود، می‌گوید: درختان آسیب‌دیده شناسایی، بررسی، عکس‌برداری و مستندسازی و در صورتی که درختی آلوده باشد، با ایجاد کمیسیون‌هایی در سازمان پارک‌ها فرم‌های مربوطه مطرح می‌شود که مشتمل بر افراد مختلفی از جمله قضات دادگستری است و پس از تأیید آن بر اساس بندهای موجود مبنی بر ایجاد مشکل یا خطرآفرین بودن برای شهروندان دستور قطع درخت صادر می‌شود و سازمان آن را به مناطق ابلاغ می‌کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه بسیاری از درختان به ظاهر سبز، اما از درون دارای مشکلاتی همچون وضعیت چوب‌پنبه‌ای هستند و باید قطع شوند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر طراحی و نصب پلاکارد در پارک‌های سطح شهر که مربوط به درختان کهن و خطرآفرین بوده، انجام شده است تا شهروندان در مواقع طوفانی از تردد یا پارک خودرو زیر آن‌ها خودداری کنند.

به گزارش پردیسان آنلاین، درختان کهنسال به مرور دچار پوسیدگی یا دچار آفت‌هایی می‌شوند که گاهی از بیرون سالم به‌نظر می‌رسند، اما از درون متلاشی می‌شوند و هر لحظه امکان سقوط آن‌ها بسیار زیاد است، از سوی دیگر برای حفظ محیط زیست، حفظ جان هر درخت ضروری و بسیار لازم است، چراکه نفس کشیدن شهرها به‌ویژه در عصر کنونی و با وجود آلودگی‌های صنعتی بسته به وجود همین درختان سبز است که باید در حفظ و نگهداری آن‌ها تلاش کرد، اما به هر روی درختان پوسیده، آسیب‌دیده و خطرآفرین باید در صورت شناسایی و قطعیت وقوع حادثه از جانب آن‌ها، طی انجام مراحل قانونی قطع شوند.