آرایشگاه‌ها با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بهدلیل قرار گرفتن در زمُره واحدهای صنفی پُرخطر از روزهای پایانی اسفند سال گذشته تعطیل شدند که به گفته فعالان این صنف، این موضوع باعث ایجاد مشکلات مالی و معیشتی برای آرایشگران شده است. رسول جهانگیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار پردیسان نوین افزود: […]

 آرایشگاه‌ها با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بهدلیل قرار گرفتن در زمُره واحدهای صنفی پُرخطر از روزهای پایانی اسفند سال گذشته تعطیل شدند که به گفته فعالان این صنف، این موضوع باعث ایجاد مشکلات مالی و معیشتی برای آرایشگران شده است.

رسول جهانگیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار پردیسان نوین افزود: آرایشگاه‌های مردانه می‌توانند با رعایت مصوبه‌ها و دستورهای بهداشتی ابلاغ شده به آنها، فعالیت خود را آغاز کنند از جمله‌اینکه مشتریان را به نوبت و با رعایت فاصله زمانی بپذیرند و علاوه بر استفاده از دستکش و ماسک، به ضدعفونی کردن محیط و وسایل کار خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اصفهان از نظر ثبت‌نام واحدهای صنفی در سامانه سلامت برای فعالیت بر اساس دستورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و با توجه به نسبت جمعیتی، رتبه نخست را در کشور دارد، اظهار داشت: اتاق اصناف با همکاری سایر نهادهای نظارتی به بازرسی از واحدهای صنفی مختلف می‌پردازد و در صورت رعایت نشدن دستورهای بهداشتی با آنها برخورد جدی می‌شود.

جهانگیری تاکید کرد: در شرایط موجود، مهمترین دغدغه ما این است که خودمراقبتی به فرهنگ عمومی در بین مردم تبدیل شود زیرا همه واحدهای صنفی توانایی و امکان تهیه تجهیزات خودمراقبتی مانند ماسک و دستکش و در اختیار قرار دادن آنها برای مشتریان خود را ندارند.

وی همچنین در باره فعالیت پاساژهی و مجتمع‌های تجاری خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین دستورها، این مکان‌ها تا ساعت ۱۸ در استان اصفهان اجازه فعالیت دارند اما ممکن است در روزهای آینده این زمان افزایش یابد.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان نیز به خبرنگار پردیسان نوین گفت: همه واحدهای صنفی از جمله آرایشگاه‌ها باید قبل از آغاز فعالیت، در سامانه سلامت وزارت بهداشت به نشانی salamat.gov.ir ثبت‌نام و اقدام به دریافت کُد رهگیری و دستورهای بهداشتی کنند.

سیدمهدی میرجهانیان با بیان اینکه آرایشگاه‌های مردانه اصفهان فعالیت خود را از شنبه ششم اردیبهشت آغاز کردند، افزود: ضوابط و دستورهای سختگیرانه بهداشتی برای آنها در نظر گرفته شده که هدف اصلی آن تامین سلامت آرایشگران و مشتریان آنهاست و بشدت نیز بر آنها نظارت می‌شود.

وی با بیان‌اینکه مکاتبه‌هایی در باره کار آرایشگاه‌های زنانه نیز صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در این واحدها فقط باید آرایش کردن و کوتاهی مو انجام و از سایر موارد مانند اپیلاسیون و مانیکور و پدیکور خودداری شود.

میرجهانیان همچنین از مردم خواست تا فقط به آرایشگاه‌های دارای پروانه کسب و شرایط استاندارد و بهداشتی مانند سیستم تهویه مناسب و آرایشگرانی که دستورهای بهداشتی را بخوبی رعایت می‌کنند مراجعه کنند.

نایب رییس اتحادیه آرایشگران آقایان اصفهان نیز روز یکشنبه در گفت و گو با پردیسان نوین با اشاره به حدود ۲۰ مصوبه‌ای که به آرایشگاه‌ها برای فعالیت با رعایت دستورهای بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ابلاغ شده است، اظهار داشت: بر اساس این مصوبه‌ها، آرایشگران باید اقدام به فاصله‌گذاری هوشمند، ایجاد تهویه مناسب در آرایشگاه، استفاده از جعبه ایمنی، نوبت‌دهی به مشتریان با فاصله زمانی ۴۵ دقیقه و شست و شوی سر مشتریان با رعایت دستورهای بهداشتی کنند.

سیدمصطفی سلمانی افزود: همچنین تاکید شده است که کار پیرایش و آرایش به مختصرترین شکل ممکن انجام شود، تجمع مشتری داخل واحد صنفی صورت نگیرد، مکان آرایشگاه قبل و بعد از حضور مشتری ضدعفونی شود، آرایشگر از دستکش و ماسک استفاده کند و مشتری وسایل شخصی را همراه خود آورده باشد.

وی با بیان اینکه کار تهیه تجهیزات خودمراقبتی مانند دستکش در این روزها به‌دلیل کمیاب و گران‌شدن آن بسیار دشوار است، از مردم خواست تا برای حفظ سلامت خود و دیگران فقط به آرایشگاه‌های دارای مجوز مراجعه کنند.

خبرنگار پردیسان نوین با رییس اتحادیه آرایشگران زنانه اصفهان نیز در این زمینه تماس گرفت اما پاسخی به تماس‌ها داده نشد.

حدود ۲ هزار آرایشگاه مردانه در شهرستان اصفهان با حدود چهار هزار نفر شاغل در شهرستان اصفهان فعال است.

 ۲۲۰ هزار واحد صنفی با پروانه کسب در استان اصفهان فعالیت دارند که حدود یکصد هزار واحد از آنها در شهرستان اصفهان مستقرند.

تاکنون بیش از ۹۰  هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از پنج هزار نفر رسیده است.

این ویروس از چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختار جامعه جهانی از جمله نظام اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.