هشتمین شب اجرای نمایش آنلاین از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به‌عنوان نخستین تلویزیون اختصاصی پخش تئاتر بعد از تجربه موفق پخش آنلاین کنسرت‌های موسیقی در روزهای کرونایی کشورمان با دو هدف کمک به در خانه ماندن مردم در راستای شکست زنجیره شیوع ویروس کرونا از یک‌سو و از سوی دیگر حمایت از هنرمندان عرصه تئاتر […]

هشتمین شب اجرای نمایش آنلاین از طریق تلویزیون تعاملی نمایش‌نت به‌عنوان نخستین تلویزیون اختصاصی پخش تئاتر بعد از تجربه موفق پخش آنلاین کنسرت‌های موسیقی در روزهای کرونایی کشورمان با دو هدف کمک به در خانه ماندن مردم در راستای شکست زنجیره شیوع ویروس کرونا از یک‌سو و از سوی دیگر حمایت از هنرمندان عرصه تئاتر که به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۸ فعالیت آنها نیز به محاق رفته بود؛ شامگاه پنجشنبه ۲۱ فروردین‌ماه به شکل زنده و مستقیم برای مخاطبان پخش شد.

پردیس تئاتر تهران به‌عنوان یکی از پردیس‌های بزرگ منطقه خاورمیانه با هفت سالن اختصاصی که به همت سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، به‌عنوان میزبان اجرای زنده هنرمندان تئاتر کشورمان و پخش آنلاین تلویزیونی اجرای آنها در تلویزیون تعاملی نمایش‌نت انتخاب شده است.

در هشتمین شب از اجراهای ده‌گانه تئاتر در شامگاه ۲۴ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ ناصر آویژه کارگردان و بازیگر شناخته شده تئاتر کشورمان به عنوان مهمان برنامه در پردیس تئاتر تهران حضور داشت.

بعد از اجرای نمایش تعطیلات رویایی که به عنوان نمایش هشتمین شب از اجراهای زنده پردیس تئاترتهران انتخاب و برنامه‌ریزی شده بود؛ بخشی به نام گپِ تئاتر با اجرای محمدرضا آزادفرد و میزبانی از ناصر آویژه به مخاطبان عرضه شد.

آویژه با اشاره به اینکه در ایام شیوع ویروس کرونا تئاتری ها مشکلات فراوانی دارند اظهار داشت: ما در زندگی تجربه های بسیاری داشتیم و از نزدیک شاهد انقلاب و جنگ بودیم که همه تجربه هایی را برای ما به ارمغان آوردند اما این بیماری تجربه غریبی است که همه دنیا درگیر آن هستند.

وی با بیان اینکه این روزها اجتماع ملتهب است و فرهنگی و هنر جدا از جامعه نیست خاطرنشان کرد: فضا سازی های انجام شده است که هنرمندان پولدار هستند اما در واقعیت این تعداد معدود هستند و تعداد کثیری از هنرمندان در شرایط سختی به سر می برند.

آویژه با تاکید بر اینکه خانواده تئاتر بسیار نجیب هستند تصریح کرد: تئاتری ها روزهای سختی را تجربه می کنند و با گذشت بیشتر زمان از آغاز انتشار این بیماری اوضاع مالی آسیب پذیرتر نیز می شود.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به تعطیلی باورنکردنی چند ماهه جهان اظهار داشت: روزهای سختی است که باید با همفکری برنامه ریزی کنیم تا از این بحران پیش بینی نشده عبور کنیم و آسیب های آن را بهبود ببخشیم.

وی افزود: بسته های حمایتی باید به درستی تقسیم شود و هر کسی به اندازه آسیبی که از این شرایط می بیند مورد حمایت قرار بگیرد؛ اولین مکان های تعطیل شده سینما و تئاتر بودند و قراردادها نیز بی اعتبار شدند.

به گفته وی، هنر در سبد خانوار مورد محاسبه قرار نمی گیرد در حالی که در این روزهای شیوع ویروس کرونا فرهنگ و هنر است که به کمک مردم و کشور آمده است.

آویژه با بیان اینکه بسته حمایتی باید تعریف شود تصریح کرد: یکی از راه های حمایتی برای هنرمندان این است که این روزها کمک هزینه های مالی را دریافت کنند و در آینده در شرایط عادی برای کارهای دولتی و نهادهای مختلف به صورت رایگان کار کنند تا این بدهی پرداخت شود با این وجود همفکری لازمه برنامه ریزی درست است.

وی با بیان اینکه در این شرایط در مقوله تئاتر و فرهنگ دستگاه ها همسو شوند خاطرنشان کرد: به جای خرج های اضافی برای بیلان کاری از منابع مالی درست استفاده شود تا از این طریق با برنامه ریزی درست آسیب ها کم می شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط است که همدلی دولت با ملت معنا می یابد اظهار داشت: جهان بدون همدلی معنا ندارد و این روزها که همه درگیر بیماری هستیم باید برنامه ریزی کنیم؛ در این لحظه کنترل بحران است و بعد از عبور از این روزها افسردگی به سراغ می آید و برای کنترل هر دو وضعیت باید با متخصصان رشته های مختلف در برای بهبود آسیب های وارد شده همفکری شود.

ما اگر فروشگاه را خالی نکردیم جیب خالی داشتیم

وی همچنین در خصوص اجراهای آنلاین گفت: می توانیم به جای اجرای زنده از فیلم های نمایش ها استفاده کنیم و هیچ مشکلی به وجود نیاید و هنرمندان کمتری در معرض خطر برای اجرای زنده قرار بگیرند.

در ادامه برنامه آناهیتا غنی زاده کارگران تئاتر و استاد دانشگاه به صورت تصویری در برنامه حضور پیدا کرد و گفت: در این برهه از زمان خانواده تئاتر گله مند هستند اما این گله مندی تنها مربوط به شرایط قرنطینه نیست بلکه پس زمینه ای بسیار طولانی دارد زیرا همیشه با فرهنگ و هنر برخوردی بوده که انگار جزوی از مردم نیستیم و از  منابع نامحدودی تغذیه می شویم که این کاملا اشتباه است.

وی افزود: به عنوان مثال تئاتر کودک و نوجوان با وجود اعتقاد به اهمیت این بخش برای شکل گیری شخصیت کودکان که رسالت کار ما را چند برابر مورد توجه قرار می دهد نباید تا این میزان مهجور بماند اما به دلیل اینکه تئاتر در کشور ما جایگاهی ندارد مورد بی توجهی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همه ما باید با یکدیگر اتحاد داشته باشیم و افراد فعال قدم به جلو بردارند حمایت و همدلی مهمترین اتفاق است در جامعه ما است زیرا وقتی پشت هم هستیم صدای ما به گوش دیگران درست تر می رسد و باید به فرهنگ و هنر و جامعه برای کسانی که زحمت می کشند احترام قائل شوند.

غنی زاده اظهار داشت: علاوه بر مسائل مطرح شده تئاتر باید یک شغل شناخته شود و در این روزها که موقعیت فراهم است جایگاه این حرفه در وزارت کار مشخص شود.

به گفته وی، کسی نمی داند چه اتفاقی می افتد و این دغدغه ای است که تا یکسال آینده با اوضاع بیکاری به وجود آمده باید منتظر چه روندی باشیم.