معاون بنیاد ملی خانواده گفت: مسئله ازدواج جوانان از مسائل مهم و راهبردی در جامعه کنونی است و به نظر می‌رسد راهکار اصلی ترویج ازدواج آسان، پایدار و به‌هنگام، فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی در کنار آسان گرفتن ازدواج است، ازدواج به‌هنگام موجب ایجاد فرصت برای فرزندآوری بیشتر خواهد شد.

حجت‌الاسلام علی گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین در خصوص ترویج ازدواج آسان، پایدار و به‌هنگام اظهار کرد: مسئله ازدواج جوانان از مسائل مهم و راهبردی در جامعه کنونی است و به نظر می‌رسد راهکار اصلی ترویج ازدواج آسان، پایدار و به‌هنگام، فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی در کنار آسان گرفتن ازدواج است، بنابراین خانواده‌ها سعی کنند در بحث ازدواج فرزندان از تجملات دوری کنند.

وی افزود: زنان و دختران باید فرصت‌های طلایی باروری را مدنظر داشته باشند و بدان توجه ویژه‌ای کنند تا با ازدواج دیرهنگام این فرصت را از دست ندهند، چراکه ازدواج دیرهنگام موجب کم فرزندی خواهد شد و در طولانی مدت رشد جمعیت را کاهش می‌دهد.

معاون بنیاد ملی خانواده ادامه داد: ریل‌گذاری و الگوی فعلی جامعه به زوجینی که در دهه سوم زندگی خود به سر می‌برند، این امکان را می‌دهد که یک فرزند داشته باشند، اما به تعداد بیش از آن شاید محدودیت‌هایی را به همراه داشته باشد، اما ازدواج به‌هنگام و در سن مناسب علاوه بر جلوگیری از آسیب‌های ارتباط در غیر چهارچوب خانواده موجب ایجاد فرصت برای فرزندآوری بیشتر خواهد شد.

گودرزی با بیان اینکه بر اساس روایات، طلاق و جدایی زوجین منفورترین حلال الهی است که عوامل متعددی در بروز آن مؤثر است، عنوان کرد: داشتن توقعات بی‌جا یا بیش از حد اقتصادی و اجتماعی یکی از دلایل جدایی زوجین است، بنابراین زوجین باید با کنار آمدن با واقعیت‌های مالی و اجتماعی زندگی خود سعی بر بهبود وضع موجود داشته باشند، همچنین توقعات و انتظارات نابجای خود را کنار گذارند و از دنیای آرمانی که در ذهن خود ساخته‌اند دوری کنند.

وی اضافه کرد: دخالت‌های نابجای اطرافیان با اهداف سو در زندگی زوجین نیز در بروز طلاق مؤثر است و بزرگان، والدین و دیگر بستگان باید علاوه بر رعایت حدود زندگی و ارتباطات میان فردی سعی بر تحکیم روابط میان زوجین و خانواده‌ها داشته باشند، همچنین در صورت بروز اختلاف میان زوجین تلاش کنند سازگاری را در زندگی آن‌ها جای دهند تا از بروز پدیده‌هایی همچون درگیری، اختلاف بیشتر و جدایی آن‌ها جلوگیری شود.

دبیر کتاب سال خانواده و جمعیت کشور خاطرنشان کرد: هم‌کفو بودن و وجود تناسب فرهنگی، مذهبی و اجتماعی زوجین از عوامل سازگاری زوجین و مانعی برای جدایی آن‌ها است، بنابراین در دوران پیش از ازدواج با مراجعه به مشاوران خبره و مشورت با متخصصان از این موضوع آگاهی و مهارت‌های لازم را کسب کنند تا در زندگی مشترک دچار اختلافات متعدد و حتی تصمیم به جدایی نشوند.