محله فدک و قلعه‌فروشان ازجمله محلاتی است که در غربی‌ترین نقطه منطقه ۹ شهرداری اصفهان واقع شده که پس از اجرای طرح تفصیلی یکی در حریم اصفهان و دیگری در حریم شهرستان خمینی‌شهر قرار گرفته و این موضوع مشکلاتی را برای سکنه این محلات به وجود آورده و آنان را نسبت به بعضی از مسائل معترض ساخته است.

به گزارش پردیسان آنلاین، منطقه ۹ شهرداری اصفهان اصلی‌ترین ورودی غرب به مرکز کشور است، از این‌رو جمعیت بسیار زیاد و شناوری در خیابان آتشگاه وجود دارد که می‌توان گفت گاهی این جمعیت شناور با ساکنان این منطقه برابری و این موضوع دیده‌شدن منطقه را دوچندان می‌کند.

این منطقه در عرصه‌ای با مساحت ۲۳ کیلومترمربع، از سمت شمال به خیابان شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی، از جنوب به ناژوان و حاشیه زاینده‌رود، از شرق به بزرگراه شهید خرازی و از غرب به خیابان آتشگاه و محله جروکان تا شهید غفاری و خیابان اشرفی اصفهانی محدود می‌شود.

منطقه ۹ شهرداری اصفهان از شمال با مناطق ۲ و ۱۱، از شرق با منطقه یک و از جنوب با رودخانه زاینده‌رود هم‌جوار است و می‌توان گفت، غربی‌ترین بخش شهر اصفهان بوده که شامل ۹ محله از جمله محلات گورتان، ناژوان، جاوان پایین، زهران، لادان، نصرآباد، کارلادان، جروکان و سودان می‌شود.

این منطقه دارای ۱۲ محله رسمی و حدود ۲۵ محله غیررسمی است؛ برای مثال محله گلستان و سودان از نظر اهالی دو محله جداگانه محسوب می‌شود، اما از نظر شهرداری یک محله به شمار می‌رود.

محلات این منطقه دارای بافتی بومی بوده و خیابان‌های اصلی آن شامل خیابان‌های آتشگاه، شهید اشرفی اصفهانی و میرزا طاهر شرقی و غربی، کندروی شهید خرازی و خیابان‌های شهید حجازی، قدس، بهشت، شهید نبوی‌منش و وحدت می‌شود.

محله فدک و قلعه‌فروشان از جمله محلاتی است که در غربی‌ترین نقطه این منطقه واقع شده و به‌دلیل طرح تفصیلی یکی در حریم اصفهان و دیگری در حریم شهرستان خمینی‌شهر قرار گرفته است که این موضوع مشکلاتی را برای سکنه این محلات به‌وجود آورده و آن‌ها را نسبت به بعضی از مسائل معترض ساخته است.

محمد مختاری یکی از اهالی منطقه ۹ و از ساکنان قدیمی محله فدک می‌گوید: اراضی بسیاری از اهالی پس از اجرای این طرح و قرار گرفتن در حریم شهر اصفهان از دریافت پروانه ساخت‌وساز محروم مانده و به‌دلیل بی‌آبی و مباحث خشکسالی نیز امکان کشت در این زمین‌ها وجود ندارد.

فاطمه نصراصفهانی یکی دیگر از ساکنان محله فدک اظهار می‌کند: بسیاری از اراضی به‌دلیل بی‌آبی خشک و بی‌حاصل مانده و از سوی دیگر امکان ساخت‌وساز برای مالکان آن وجود ندارد، حتی اگر مالک قصد فروش زمین خود را داشته باشد، به‌دلیل وجود این مشکل زمین یا به فروش نمی‌رود یا مالک باید نصف قیمت زمین خود را به فروش رساند.

بلاتکلیفی شهرک فدک بین خمینی‌شهر و اصفهان ساکنان این محدوده را آزرده‌خاطر و نگران کرده است و شهروندان خواستار رفع مشکلات این شهرک هستند.

«فدک» جامانده از شهر

محلات بلاتکلیف در طرح تفصیلی بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ مشمول خدمات از سوی شهرداری می‌شوند

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در اصفهان بیشترین تداخل بین محدوده و حریم شهر بین این کلان‌شهر و خمینی‌شهر وجود دارد، اظهار می‌کند: شهرداری اصفهان در این راستا اقدام کرده و جلسات متعددی نیز در فرمانداری‌های این دو شهرستان برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.

وی با اشاره به رایزنی‌های اخیری که بین شهرداری‌های اصفهان و خمینی‌شهر انجام شده است، می‌افزاید: در جلساتی که فرمانداری این کلان‌شهر با با فرمانداری خمینی‌شهر و شهر ابریشم داشته، محلاتی که بین اصفهان و این دو شهرستان بلاتکلیف بوده، تعیین تکلیف شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: محله فدک با مساحت ۱۶ هکتار در گذشته در شهرستان خمینی‌شهر بوده و در حال حاضر در حریم اصفهان واقع شده است که بر اساس مصوبات پیشین به آن خدمات لازم از سوی شهرداری ارائه می‌شود.

نورصالحی تاکید می‌کند: محله فدک زمانی که در خمینی‌شهر بوده، مصوبه‌ای از کمیسیون ماده ۵ داشته است که بر اساس همان مصوبه مشمول خدمات از سوی شهرداری می‌شود و باید طبق این مصوبه تا تعیین تکلیف نهایی برای آن‌ها خدمات صدور پروانه انجام شود.

«فدک» جامانده از شهر

استانداری اصفهان برای رفع مشکلات محلات باید در طرح تفصیلی به‌صورت محوری اقدام کند

سیدسلمان قاضی عسگر، مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: بخشی از غرب شهر اصفهان مرز بین منطقه ۹ و شهرستان خمینی‌شهر است که پیش از کوه آتشگاه آغاز می‌شود و تا خیابان شهید نبوی‌منش ادامه پیدا می‌کند و در این نقطه به‌صورت دندانه‌ای بین اصفهان و خمینی‌شهر مرز مشترکی شکل گرفته است.

وی می‌افزاید: طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ خط جدیدی بین اصفهان و خمینی‌شهر تعریف و در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تصویب و در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که بالاترین کمیته تصویب طرح‌ها، خطوط و کاربری حریم شهرها است، ابلاغ می‌شود که در این راستا و بر اساس طرح جدید مرز بین این کلان‌شهر با خمینی‌شهر تغییر پیدا می‌کند.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: دو نقطه حساس در این منطقه وجود دارد که شهروندان نسبت به این دو نقطه معترض هستند، چراکه شهرداری خمینی‌شهر و اصفهان نمی‌توانند خدماتی که در گذشته به این نقاط ارائه می‌دادند، در حال حاضر داشته باشند.

قاضی‌عسگر ادامه می‌دهد: یکی از این نقاط با مساحت ۱۶ هکتار واقع در خیابان شهید نبوی‌منش «فدک» نام دارد و حدود ۱۰۰۰ نفر در این محله ساکن هستند، نقطه دیگر نیز محله قلعه‌فروشان واقع در پشت کوه آتشگاه است.

وی می‌گوید: محله فدک که در کنار محله وازیچه خمینی‌شهر قرار گرفته، در گذشته محدوده شهر خمینی‌شهر بوده است، بدان معنا که پیش از تصویب این طرح، این زمین‌ها کاربری و ارتفاع مصوب داشته است و برای آن‌ها پروانه صادر می‌شد، همچنین خدماتی همچون زیباسازی، آسفالت، جدول‌گذاری و سطل زباله را از شهرداری خمینی‌شهر دریافت می‌کرده است.

اصلاح محله‌های بلاتکلیف فدک و قلعه‌فروشان توسط شهرداری اصفهان آغاز شده است

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: پس از ابلاغ این طرح این نقطه به حریم اصفهان الحاق شده و کاربری آن به اراضی کشاورزی خارج از محدوده شهر تغییر پیدا کرده است، بنابراین شهرداری منطقه نمی‌تواند به این محدوده اجازه ساخت‌وساز، تعمیرات، آسفالت و ارائه خدمات شهری از سوی شرکت‌های خدماتی را دهد.

قاضی‌عسگر بیان می‌کند: محله قلعه‌فروشان در منطقه ۹ اصفهان نیز بر اساس این طرح همین معضل را پیدا کرده است و در حال حاضر از خدماتی که در گذشته از سوی شهرداری این منطقه دریافت می‌کرده، به‌دلیل قرار گرفتن در حریم خمینی‌شهر محروم شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: اصلاح این دو محله بلاتکلیف در این محدوده توسط شهرداری اصفهان آغاز شده است، اما در معاونت سیاسی استانداری و در اداره تقسیمات کشوری باید در این مورد بررسی‌های لازم انجام و استانداری اصفهان محور شود، همچنین در این راستا فرمانداری‌های اصفهان و خمینی‌شهر باید رسیدگی‌های لازم را انجام دهند، سپس استانداری نتیجه حاصله را به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه دهد تا مورد بررسی و چکش‌کاری‌های لازم قرار گیرد و پس از تصویب به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و در نهایت در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب نهایی رسد.

«فدک» جامانده از شهر

به گزارش پردیسان آنلاین، در بعضی مناطق شهر اصفهان محلاتی وجود دارد که به‌دلیل اجرای طرح تفصیلی در حریم این کلان‌شهر قرار گرفته و در نتیجه از دریافت خدماتی همچون آسفالت، جدول‌گذاری و صدور پروانه ساختمانی برای ساخت‌وساز از سوی شهرداری محروم مانده‌اند.

شهرداری اصفهان برای رفع این مشکل اقدام کرده و تاکنون جلسات متعددی بین فرمانداری‌های اصفهان و طرف مقابل صورت گرفته است، همچنین مقرر شده است تا زمان تعیین‌تکلیف نهایی محلاتی همچون فدک و قلعه‌فروشان که در حریم منطقه ۹ اصفهان و شهرستان خمینی‌شهر واقع شده، طبق مصوبه‌ای از کمیسیون ماده ۵ مشمول خدمات از سوی شهرداری شوند.