این روزنامه انگلیسی می افزاید: رقابت عربستان با روسیه بر سر قیمت نفت در ظاهر به نظر می رسد تنها مسکو را نشانه رفته است. عربستان از روسیه خواسته بود با اوپک هماهنگ شود و تولید را پایین بیاورد تا قیمت نفت بالا برود و یک تعادلی در بازار ایجاد شود. اما روسیه زیر بار نرفت. […]

این روزنامه انگلیسی می افزاید: رقابت عربستان با روسیه بر سر قیمت نفت در ظاهر به نظر می رسد تنها مسکو را نشانه رفته است.

عربستان از روسیه خواسته بود با اوپک هماهنگ شود و تولید را پایین بیاورد تا قیمت نفت بالا برود و یک تعادلی در بازار ایجاد شود. اما روسیه زیر بار نرفت. موقعیت اقتصادی روسیه به مراتب بهتر از عربستان است و اقتصادش می تواند بار نفت ارزان را به دوش بکشد.

اما متحدان عربستان سازمان اوپک هستند که اقتصادهایشان سخت وابسته به نفت است و در مقابل ارزان شدن آن آسیب پذیرند. الزاما قیمت نفت در هر بشکه شاخص و مبنای تنظیم بودجه ملی و تامین هزینه های جاری کشورهای عضو اوپک است. به عنوان مثال، طبق اعلام “صندوق بین المللی پول” کشوری مانند الجزایر به نفت بشکه ای ۱۰۹ دلار احتیاج دارد. حتی اقتصادهای حاشیه خلیج فارس که ذخایر ارزی فوق العاده غنی است هم در مقابل این شوکی که به بازار نفت وارد شده است آسیب پذیرند. امارات نفت بشکه ای ۷۰ دلار را برای تنظیم بودجه خود لازم دارد و عربستان نفت بشکه ای ۸۳ دلار.

فایننشال تایمز نوشت: اینک با این تهاجم نفتی عربستان قیمت نفت به بشکه ای ۳۶ دلار سقوط کرده است. معنای این روند آن است که دولت های عضو اوپک ممکن است برای کسب درآمد، دست به ذخایر ارزی خود ببرند و یا در داخل کشور قیمت نفت را بالا ببرند و یا اینکه مجبور به استقراض شوند تا زنده بمانند. نفت ارزان، نوسانات ارزی را هم در این کشورها تشدید می کند.   این نوسانات کشورهایی که زمانی متحد عربستان بودند را هم سخت تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

در حاشیه خلیج فارس، کشورها اقتصادشان تماما وابسته به نفت و بخش خصوصی هم معتاد به مخارج دولتی است. اینک عربستان با این تصمیم گیری، یک بمب ساعتی زیر اقتصاد تمام این همسایگانش کار گذاشته است. اکنون با نفت بشکه ای ۳۰ دلار، هر شش کشور حاشیه خلیج فارس که خود عربستان هم جزء آنهاست کسری بودجه بزرگ ۱۴۰ میلیارد دلاری را در سال مالی جاری تجربه خواهند کرد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت: در نتیجه این کشورها از سر استیصال مجبور خواهند بود هزینه هایشان را کاهش دهند و بطور اضطراری استقراض کنند. این کشورها پیش از این هم در سال ۲۰۱۴ میلادی افت سنگین قیمت نفت را تجربه کرده بودند و گویا همه امیدواری به یک چشم انداز خوب به یاس بدل شده است.

کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس مانند کویت، امارات و قطر البته وضعشان بهتر است چون این کشورها یک پشتوانه های مالی دارند که می توانند در مواقع سقوط قیمت نفت به آن اتکا کنند.

بحرین در سال ۲۰۱۸ از همسایگان ثروتمندش تقاضای کمک کرد بیشتر از بقیه آسیب خواهد دید. عمان هم با رهبر جدید خود بیشترین کسری بودجه را تجربه خواهد کرد اگر قیمت نفت بطور میانگین بشکه ای ۳۹ دلار شود.

عراق که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است و هزینه تولید خیلی بالایی ندارد. اما این کشور به هر حال یک اقتصاد فوق العاده متکی به نفت دارد و اقتصاد متنوع ندارد. عراق چندین سال بود که درگیر ناآرامی و شورش و درگیری بود و از سال ۲۰۱۰ به این سو تولید نفت خود را دوبرابر کرد. درآمد نفتی عراق ناگهان آنقدر بالا رفت که در چند سال اخیر دچار مازاد بودجه شد و نتوانست آن را در جایی سرمایه گذاری کند.”‌عسام جهاد”‌ سخنگوی وزارت نفت عراق روز سه شنبه گفت که این جنگ قیمت نفت عواقب اقتصادی منفی برای کشور به همراه خواهد داشت.

اعضاء آفریقایی و آمریکای لاتین اوپک نیز متاثر از این جنگ قیمت نفت، در مشکلاتی کم و بیش مشابه و عدیده دست و پا خواهند زد.