به گزارش پردیسان آنلاین از مرکز خبر حوزه، آیت الله محسن اراکی، روز یکشنبه در مراسم سالگرد آیت الله مصباح یزدی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، آیت الله مصباح را مصداق بارز «کَلِمَهً طَیِّبَهً» دانست و افزود: اولین ویژگی ایشان، نگهبانی از هویت جامعه اسلامی است. وی، ضمن اشاره به اهمیت مبحث هویت، بیان […]

به گزارش پردیسان آنلاین از مرکز خبر حوزه، آیت الله محسن اراکی، روز یکشنبه در مراسم سالگرد آیت الله مصباح یزدی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، آیت الله مصباح را مصداق بارز «کَلِمَهً طَیِّبَهً» دانست و افزود: اولین ویژگی ایشان، نگهبانی از هویت جامعه اسلامی است.

وی، ضمن اشاره به اهمیت مبحث هویت، بیان داشت: در قرآن دو هویت معرفی شده است که در جامعه بیش از این دو وجود ندارد و همه هویت‌ها به این دو می‌پیوندند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: هویت یا الهی است که از طریق ولایت به وجود می‌آید و محتوای آن پیوستگی به اولیا، ائمه و رسل است، که کار انبیا نیز پایه گذاری این هویت بوده است و یا هویتی است که مبنای آن هواپرستی و دل بخواهی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه این تجلی‌های الهی است که در این هویت تجلی پیدا می‌کند و در انسان پایان ندارد و به انسان ماندگاری می‌دهد، گفت: امروزه دهه‌ها از زمانه حضرت رسول (ص) می‌گذرد و کسی نیست که شک کند که ما حضرت و اهل بیت ایشان را میان خود نمی‌بینیم و اینها نشان دهنده این حیات است.

وی هویت مقابل هویت الهی را هویتی هوا پرستانه و دل بخواهی قلمداد کرد و افزود: اگر شخصی هویت آن الهی باشد، همه نظام‌ها و گزینش‌ها و انتخاب‌های خود را الهی پیش می‌برد و در مقابل اگر هویت او شیطانی شود از خدا دور می‌شود.

این استاد حوزه، یکی از برجستگی‌های آیت الله مصباح را نگهبانی پایدار، از هویت الهی دانست و افزود: هویت وقتی الهی شد، پایدار و مقتدر می‌ماند و در سختی‌ها و حوادث سخت اقتدار دارد و در مقابل دشمن ایستادگی می‌کند، دشمن از او حساب می‌برد.

آیت الله اراکی، دومین بعد شخصیت ایشان را دفاع از جبهه ارزش‌ها و مبانی دین و انقلاب و مذهب اهل بیت (ع) بیان کرد و ادامه داد: شاید در تاریخ اسلام کمتر برهه‌ای داشتیم که به مبانی و ارزش‌های انقلاب این طور حمله شود و حتی این تهاجم‌ها از لحاظ کمّی و کیفی بی سابقه بود و اگر آیت الله مصباح در برابر اینها استقامت نمی‌کرد، معلوم نبود چه سرنوشتی مذهب اهل بیت (ع) و مبانی دین را تهدید می‌کرد.

وی یکی دیگر از ابعاد این فقیه فیلسوف را جامعیت ایشان در دو بعد علمی و عملی خواند و گفت: از کمالات ایشان در بعد علمی، فیلسوف، فقیه، متکلم، مفسر، عارف، قرآن شناس، حدیث شناس، مسلط بر مبانی فقهی و اصولی، حکیم، و مسلط بر همه علوم اسلامی بود و در بعد عملی ایشان عارفی زاهد، مجاهدی پا در رکاب و در میدان بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه ویژگی چهارم ایشان جریان سازی‌هایی بود که تضمین کننده انقلاب و ارزش‌ها در جامعه اسلامی بود، گفت: جریان های اصیلی در جامعه به وجود می‌آورد که اساس آن استقامت و اصالت فکری و سیاسی و فرهنگی در مقابل تحریف و تحریم بود و این جریان‌ها را گسترش می‌داد.

وی در پایان، ویژگی پنجم آیت الله مصباح را شاهد به تمام معنا بودن دانست که راه خدا را با او می‌شود سنجید و اضافه کرد: در قرآن کریم شاهد به معنای انسان‌هایی است که معیار و میزان قرار می‌گیرند و معیار و میزان سنجش راه خدا هستند.

علامه محمدتقی مصباح یزدی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۹ دعوت حق را لبیک گفت.