حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی با اشاره به آیه ۵۵ سوره نور در گفت و گو با خبرنگار معارف پردیسان نوین اظهار کرد: جبهه مقاومت نیازمند امید به آینده است و خدا وعده حتمی این آینده را در این آیه داده است که شامل سه وعده مهم به مومنان و به جبهه مقاومت است. […]

حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی با اشاره به آیه ۵۵ سوره نور در گفت و گو با خبرنگار معارف پردیسان نوین اظهار کرد: جبهه مقاومت نیازمند امید به آینده است و خدا وعده حتمی این آینده را در این آیه داده است که شامل سه وعده مهم به مومنان و به جبهه مقاومت است. وعده اول حاکمیت روی زمین، وعده دوم نشر آیین حق به صورت اساسی و ریشه دار در همه جا و وعده سوم از بین رفتن همه زمینه های ترس و وحشت است و نتیجه این سه وعده، عبادت آزادنه خدا در سراسر زمین است.

وی درباره شان نزول این آیه گفت: اگرچه پیامبر اکرم (ص) و مسلمانان پس از هجرت از مکه به مدینه مورد حمایت انصار(مسلمانان مدینه) قرار داشتند، اما همه مشرکان عرب علیه مسلمانان اقداماتی را انجام می دادند به گونه ای که مسلمانان حتی شب ها آرامش نداشتند و گاهی می گفتند آیا زمانی می رسد که شب ها نیاز به استفاده از سلاح در هنگام خواب نداشته نباشیم که این آیه نازل شد و وعده حاکمیت روی زمین، وعده  استقرار دین و وعده پیروزی مسلمانان را داد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان اضافه کرد: امام سجاد (ع) هنگام تلاوت آیه ۵۵ سوره نور فرمود که اینها شیعیان ما اهل بیت هستند که خدا این وعده خود را در حق آنها به وسیله مردی از ما عملی خواهد کرد و او مهدی این امت است و او کسی است که پیامبر(ص) در باره ایشان فرموده اگر از دنیا یک روز باقی مانده باشد، خدا آن روز را به قدری طولانی می کند تا مردی هم نام من از خاندانم قیام کند و زمین را پر از عدل و داد کند.

مخاطبان این وعده الهی چه کسانی هستند؟

حاجی ابوالقاسم افزود: این آیه بشارتی به همه مستضعفان جهان و کسانی است که در مسیر مقاومت در برابر مستکبران ایستادگی می کنند که پیروزی از آن جبهه مقاومت است. البته این وعده به کسانی داده شده که باورها و اعتقادات صحیحی دارند، به قدرت خدا ایمان دارند و خدا را تکیه گاهی مطمئن می دانند و البته این افراد اهل انجام اعمال صالح و ایستادگی در مقام عمل هستند که نتیجه این دو رکن یعنی بینش و رفتار صحیح پیروزی نهایی خواهد بود.

ضرورت حاکمیت دینی برای تحقق وعده الهی

ابن حافظ قرآن ادامه داد: برای تحقق دین حاکمیت لازم است. یعنی هر یک از سه وعده ای که خدا داده مقدمه دیگری است. وعده اول این است که شما حاکمان زمین خواهید شد و وعده دوم این است که دین شما فراگیر می شود. بنابر این کسانی که تصور می کنند برای احیای دین نیازی به حکومت داری نیست، تکلیف خود را با این آیه روشن کنند. بر این اساس قبل از گسترش دین باید ساختارهای لازم مهیا باشد و این ساختارها در قالب حاکمیت دینی اتفاق می افتد.

وی افزود: امروز نشانه های افول تمام مکاتب خودساخته بشری آشکار شده و بشر فهمیده است تنها راه نجات و آزادی حقیقی و امنیت واقعی دین اسلام است. در چنین شرایطی اعتقاد به پیروزی نهایی نوید بخش و امید آفرین است.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به سخنی از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گفت: حضرت امام در این زمینه فرمود که  انقلاب ما نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت است که خدا به همه جهانیان منت نهد و ظهورش را در عصر  حاضر قرار دهد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز تاکید دارند که در تاریخ بشر شاید کم دوره ای اتفاق افتاده باشد که جامعه بشری احتیاج به منجی داشته باشد؛ چه نخبگان که آگاهانه این نیاز را احساس می کنند و چه بساری از مردم که احساس نیاز می کنند ولی در ناخودآگاه خود احساس نیاز به یک منجی و دست قدرت الهی و امامت معصوم به عصمت و هدایت الهی می کنند.

این استاد حوزه ادامه داد: انتظار فرج در دیدگاه رهبر معظم انقلاب، یک نوع فرج است که انسان را از حالت یاس و درماندگی نجات می دهد. به همین دلیل انتظار به معنای نشستن و دست روی دست گذاشتن و چشم به در دوختن نیست بلکه معنای آن آماده شدن و اقدام کردن است و این که انسان احساس کند عاقبتی وجود دارد که می توان به آن دست یافت و برای آن باید تلاش کرد.