به گزارش پردیسان آنلاین؛مدیریت شهری ایران می بایست هوشمندانه عمل کرده و پیگیر اصلاحاتی مثبت تر در این قانون تجربه نشان داده است نتایج انتخابات در موارد زیادی تحت تاثیر نفوذ سیاسی قوم گرایی و مسائل این چنینی قرار گرفته است.موجهای انتخاباتی در موارد زیادی گزینه های برتر را کنار زده و منجر به انتخاب نامزدهای ضعیفتر شده است.
بسیاری از متخصصان و مدیران برتر شاید انگیزه، پول، توان ورود به کارزارهای انتخاباتی را نداشته باشندچه بسیارند افرادی که میتوانستند شوراهای شهر و نمایندگان مجلس موفقتری باشند ولی به دلیل اینکه به دور از هیجانات و جریانات سیاسی قرار گرفته اند و یا از حمایت قومی و محلی کافی برخوردار نیستند نتوانسته اند در این جایگاه که شاید می توانستند موثرتر و کارامدتر از سایرین باشند، قرار گیرند.
بی شک آسیب انتخاب شهرداران توسط یک پروسه سیاسی انتخاباتی را می توان در ده ها حوزه مختلف بررسی کرد.اولین آسیبی که انتخاب شهرداران در پروسه سیاسی و قومی انتخابات میتواند به ارمغان داشته باشدسیاسی شدن مطلق انتخابات شهرداران است بدین معنی که بزرگان سیاسی کشور که قصد ورود به کارزار انتخابات کشور را دارند ابتدا گزینه های خود را وارد شهرداریها خواهند کرد تا در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بهره مند شود.
تصور کنید در دوره ای شهرداران جبهه پایداری و در دوره ای شهرداران منتصب به قالیباف و در دوره ای شهرداران منتصب به اصلاح طلبان کلید دار شهر شوند.آنگاه مدیران شهرداری نیز از میان حامیان همان نامزد خواهند بود و شهردار منتخب چون رای خود را از مردم و جریانات سیاسی دریافت کرده است به دنبال استخدام های گسترده و دادن امتیازات برای راضی کردن حامیان خود خواهد بود.
می بایست بررسی کنیم که انتخاب شهرداران توسط شورای شهر آسیب بیشتری دارد یا انتخاب شهرداران در پروسه سیاسی انتخابات ولی به قاطعیت می توان گفت هر دو روش با توجه به فرهنگ غالب کشور، ساختار اجتماعی و ساختار قومی و سیاسی سرشار از آسیب بوده و یا سرشار از تهدید خواهد بود.
البته روش فعلی یعنی انتخاب توسط شورای شهر نتیجه ای بسیار بد به ارمغان داشته است به طوری که بسیاری آرزو می کنند این کاش شهرداران توسط استانداران و وزیر کشور و دولت منصوب میشدندپیچیدگی انتخاباتی کردن انتخاب شهرداران بسیار زیاد و به سمت سیاسی کردن شهرداری ها حرکت خواهد کرد.
تجربه ترکیه ی امروز که دارای ریشه های فرهنگی نزدیکتری به کشورمان است را می توان به عنوان یک تجربه زیسته در انتخاباتی کردن شهرداران استفاده کرد.اینکه انتخابات ها تحت تاثیر جریانات و موج ها قرار میگیرند شکی در ان نیست.
باز میگردیم به روایت هایی از حاشیه خواهر خواندگی زنجان و ترابوزان ترکیه گفتنی است ان روز شهردار ترابوزان گفته بود انتخاب شهردار توسط ۹ شورا به معنی این است که اتوبوسی پر از سرنشین دارای ۹ راننده و ۹ فرمان باشد.نظر شهردار ترابوزان بر این بود که انتخاب شهردار توسط شوراهای شهر بسیار آسیب زاست.
شاید اینگونه بتوان تفسیر کردکه انتخاب شهرداران توسط مردم تحت تاثیر یک مرحله قوی از مبارزه انتخاباتی و پیچیدگی سیاسی است ولی انتخاب شهردار توسط شورای شهر تحت تاثیر دو مرحله یا دو فرایند پیچیده قرار میگیرد که شامل پیچیدگی های سیاسی و قومی انتخابات شوراهای شهر و مرحله دوم پیچیدگی های انتخاب شهردار توسط چند شورا پیچیدگی دوم آسیب هایی به کرات زیادی داشته.
انتخاب شهردار توسط ۵ تا ۲۱ شورا خود در گیر یک فرایند سخت و متاثر از سلایق و منافع و …می شود به طوری که این اعتماد به نفس در میان ۵ تا ۲۱ شورای شهر بوجود می اید که ما شهردار شهردار هستیم.
قانونی که موجب آسیب های به کرات بزرگی در شهرداری ها شده است و شوراهای شهر را به شوراهای شهرداری بدل کرده است.
با تفسیر بالا می توان گفت تحول فرهنگی و تغییرات اجتماعی لازمه برگزاری انتخاباتی کارامد و مفید است.البته دلیل اینکه نتایج انتخابات راضی کننده نیست بدون شک به خودمان و فرهنگمان باز می گردد.حتی دولت ها در هر کشوری محصول طولانی مدت باورها، ارزش ها و فرهنگ یک کشور هستند. می توان با قطعیت گفت عبور از نظام فعلی انتخاب شهرداران ضروری است و شورای شهر با انتخاب شهرداران به شورای شهرداری بدل شده است.
- نویسنده : ابراهیم حیدری
Thursday, 31 October , 2024