به گزارش پردیسان آنلاین، عباس حاجرسولیها در قسمت بیستوچهارم فصل هفتم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به وضعیت بدوی بودجه شهرداری در دورههای نخستین شورا اظهار کرد: دوره اول که ما خدمترسانی میکردیم، بودجه شهرداری حدود ۳۰ میلیارد تومان بود و مدیریت همین رقم محدود برعهده مجموعه مالی و اداری شهرداری قرار داشت، اما به مرور و رشد وظایف و خدمات، امروز به وضعیتی رسیدهایم که بودجه شهرداری بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان است و طبعاً مدیریت این حجم از منابع و پروژهها اقتضای ساختار و سازمان متفاوتی دارد.
وی افزود: از اوایل دهه ۸۰ با توجه به تجربه اجرایی و لزوم آمادهسازی زیرساختها برای مدیریت واحد شهری، ضرورت ایجاد معاونتهای تخصصی و شکلگیری برنامهریزی واحد شهری احساس و از حدود سال ۸۲-۸۳ برنامهریزی و طراحی ساختار آغاز شد؛ اصفهان از نخستین شهرهایی بود که این مدل برنامهریزی را ریشهدار کرد؛ حتی تجربیات را با کلانشهرهای دیگر به اشتراک گذاشتیم و دورههای آموزشی برگزار شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ظرفیت نیروی انسانی و سازمانی شهرداری تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ نیروی خبره و متخصص در چارچوب برنامهریزی در ۱۵ منطقه و شهرداری مرکزی مشغول برنامهریزی، صدور، تخصیص و رصد اعتبارات و پروژهها هستند و با بیش از هزار پروژه عمرانی در شهر، ضرورت رصد و چابکی در مدیریت پروژهها ضرورت دارد و این سازوکارها تا حد زیادی جا افتاده است.
حاجرسولیها گفت: چرخه بودجهریزی نیز روزآمد شده است: هماکنون وارد فرایند برنامهریزی بودجهای جدید شدهایم؛ برنامهای که از طریق نظرسنجی از مردم، مدیران، دانشگاهیان و متخصصان شکل میگیرد و این روند کارشناسمحور بوده و هدف این است که بودجه در مدت زمانی کوتاه تقریباً دو ماه نهایی و برای تصویب در شورا آماده شود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تحقق بودجه و وضعیت مالی شهرداری ادامه داد: بودجه سال جاری حدود ۴۱ همت بوده که با وجود مشکلات اقتصادی، پیشبینی میکنیم ۸۰ تا ۸۵ درصد آن محقق شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع حملونقل و شبکه معابر شهری خاطرنشان کرد: بحث رینگهای آزاد شهری در همه شهرهای دنیا وجود دارد و رینگ سوم در برنامههای قبل از انقلاب پیشبینی شده بود و اکنون تا پایان سال رینگ چهارم در حال تکمیل است؛ تا وقتی این رینگها تکمیل نشود، تداوم حملونقل شهری با چالش روبهرو خواهد بود، اما با تکمیل رینگها، هدایت ترافیک بهبود یافته و رفتوآمد روانتر خواهد شد.
حاجرسولیها با اشاره به پیشرفت طرحهای معابر تفصیلی گفت: بیش از ۹۵ درصد معابر تفصیلی تحقق پیدا کرده و تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ مورد معبر باقیمانده که در دست اقدام است؛ در حوزه بازسازی محلات و توسعه حملونقل عمومی نیز اقدامات جدی در جریان است؛ از جمله پروژههای مترو که خط دوم آن تا پایان سال تکمیل میشود و امیدواریم با تأمین واگن، بهرهبرداری انجام گیرد؛ برای خط سوم نیز قراردادها باید در دستور کار شورای بعدی قرار گیرد تا ریلگذاری و اجرا انجام شود.
وی با اشاره به تجربه تغییر ساختار مناطق شهرداری اضافه کرد: خردسازی مناطق وسیع به مناطق کوچکتر موجب ارتقای چابکی و پاسخگویی شده است؛ بهطور مثال منطقه ۷ بسیار گسترده بود و خدماترسانی محدود میماند؛ با تفکیک و ایجاد مناطق مستقل همچون منطقه ۱۴، ۸، ۵، ۱۲ و ۱۳، هماکنون شاهد بهبود محسوس در وضعیت معابر و فضای سبز و خدمات محلی هستیم و این تجربه نشان داد که مدیریت محلی چابک تأثیر مستقیم بر کیفیت زندگی شهروندان دارد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شورای اسلامی شهر اصفهان و مدیریت شهری تلاش کردهاند اختیارات محلی را تقویت کنند؛ در همین راستا پیشنهاد دادهاند تا وظایف قابل واگذاری به مدیریت شهری (که پیشتر در قانون اساسی و برنامههای مربوطه مورد اشاره قرار گرفته) بیشتر به شوراها و شهرداریها سپرده شود تا خدمات محلی با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.
حاجرسولیها با اشاره به چالش فرسودگی بافتها و نارساییهایی که دستگاههای دیگر در نگهداری زیرساختها دارند، گفت: بسیاری از زیرساختها و ساختمانهای عمومی که زمانی ساخته شدهاند اکنون فرسوده شدهاند و دستگاهها بهموقع آنها را بازسازی نکردهاند و این خلأ نیازمند یک نگاه ملی و برنامهریزی جامع است؛ در عین حال شهرداری اصفهان خود در حوزه بازسازی و احیای محلات تاریخی سرمایهگذاری کرده است و سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان برای بافتهای تاریخی و محلات هزینه میشود.
وی افزود: شهر اصفهان بالغ بر ۲۰۰ محله با هویت تاریخی و اجتماعی متفاوت دارد؛ برخی محلات احیا شده و برخی هنوز با گلوگاهها و مشکلات دسترسی روبهرو هستند که برای رفع گلوگاهها یک ردیف بودجه ۱۷۸ میلیون (در سالهای گذشته) اختصاص دادهایم و نهضت بازگشایی و بهسازی معابر ادامه دارد تا خدماترسانی به محلات تسهیل شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت مسئولیتپذیری میراث شهری تاکید کرد: ما میراثدار این شهر هستیم و باید اصفهانی را بهتر و سالمتر به آیندگان تحویل دهیم؛ این مسئولیت تنها بر دوش شهرداری نیست و نیازمند مشارکت و همراهی همه دستگاهها و مردم است.
حاجرسولیها با تاکید بر ضرورت آمادگی در مدیریت بحران و همکاری بین سازمانی گفت: شهر و کشور ما همیشه آماده دفاع و پایداری بوده است و شهرداری و شورای اسلامی شهر در کنار نهادهای دفاعی و امنیتی، سازوکارهای لازم را برای واکنش سریع در مواقع بحرانی ایجاد کردهاند و انسانهای این شهر همواره آمادهاند تا در کنار مسئولان، از میهن دفاع کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم همکاری همهجانبه برای پیشبرد پروژهها و ارتقای زندگی شهروندان اظهار داشت: از شهروندان درخواست میشود برنامهها و تصمیمات شورا را پیگیری کنند.