نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: تحلیل تصاویر ماهواره‌ای می‌تواند گزارش کاملی از کشاورزی، میزان برداشت آب و ساخت ساز در بالادست زاینده‌رود را در اختیار مدیران قرار دهد.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: گروهی از فعالان دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مطالعاتی در خصوص تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در پایین دست زاینده‌رود انجام داده‌اند. بر اساس مذاکرات صورت گرفته با یکی از شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می‌توان استخرهایی که در شرق اصفهان ایجاد شده را از طریق تحلیل تصاویر ماهواره‌ای تشخیص داد. همچنین در بحث کشاورزی با استفاده از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای می‌توان میزان تولید و الگوی کشت و مصرف آب هر زمین کشاورزی را تخمین زد.

وی افزود: ضروریست تا مجهولی که در بالادست وجود دارد یعنی میزان برداشت و مستحدثاتی که در حال اضافه شدن است و بارگذاری هایی که تعریف می‌شود را در لحظه شناسایی و مستندسازی کنیم که این اقدام را می‌توان با استفاده از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای انجام داد. با توجه به اقداماتی که دانش‌بنیان‌ها در شرق اصفهان انجام داده‌اند، به نظر می‌رسد بتوان این اقدام را برای برداشت‌های قبل از سد زاینده‌رود انجام داد تا نظارت پایین دست به برداشت‌های بالادست اتفاق بیفتد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تحلیل تصاویر ماهواره‌ای می‌تواند گزارش کاملی از کشاورزی، میزان برداشت آب و ساخت ساز در بالادست زاینده‌رود را در اختیار مدیران قرار دهد. اکنون تنها کشاورزی در بحت تل اندازی آب نیست و بعد از کوهرنگ انواع و اقسام حوضچه‌ها و طرح‌های آبخیزداری احداث شده که با استفاده از این فناوری می‌توان در لحظه آنها را رصد کرد.

طغیانی با بیان به اینکه سال آبی امسال تقریباً نرمال بوده اما فاصله زیادی تا آبیاری نرمال داریم، گفت: این به معنای ضعف در سیستم است. تاکنون به هیچ عنوان به استدلال در مورد میزان برداشت و عمل به تابلو و مصارف در بالادست ورود نمی‌کردیم اما برای شفافیت در برداشت‌ها از زاینده‌رود لازم است تا با استفاده از این فناوری داده‌ها و اطلاعات خود را به روز کنیم. با استفاده از این فناوری حتی می‌توان کنتورهای هوشمندی که مشکل فنی دارند را شناسایی و مشکل آنها را برطرف کرد.

وی با اشاره به مطالبات مردم اصفهان از وزارت نیرو اظهار کرد: فهرست مطالبات ما از وزارت نیرو بسیار خلاصه شده و معتقد هستم مسئله زاینده‌رود را در کنار اقدامات بزرگ مانند انتقال آب به اصفهان برای جبران کسری منابع با اقداماتی مانند تکمیل داده‌ها و اطلاعات و شفافیت می‌توان رفع کرد.

طغیانی با بیان اینکه با هر اقدامی که قصد دارد روند احیای زاینده‌رود را متوقف یا سرعت آن را کم کند مقابله خواهیم کرد گفت: در خصوص اقدامات قضائی و طولانی بودن روند رسیدگی به پرونده‌ها نیز باید گزارشی کامل آماده کرد تا رئیس قوه قضائیه بتواند برای رفع آن اقدام کند. وقتی داده‌ها و مستندات پرونده‌های مربوط به زاینده‌رود قابل استناد نباشد اقدام قضائی مشکل می‌شود اما در صورت وجود مستندات قابل اطمینان می‌توان برای تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به زاینده‌رود اقدامات خوبی انجام داد.

وی ادامه داد: به بیان دیگر فهرست مطالبات درباره زاینده‌رود باید دقیق و مشخص شود و نباید به حرف‌های کلی درباره زاینده‌رود بسنده کرد. بنابراین ضرورت دارد تا فهرست انتظارات خود را مشخص و آنها را از وزارتخانه مربوطه مطالبه کرد که گام اول تکمیل این فهرست شفافیت در بحث برداشت‌ها از زاینده‌رود است که می‌توان با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به این مهم دست پیدا کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در گفت‌وگو با وزیر کشور توافق شد تا مقدار دقیق برداشت‌های بالادست به طور شفاف اطلاع رسانی شود. به گفته معاون وزیر نیرو مقدار آبی که از اصفهان برای صنعت به یزد منتقل می‌شود (حدود ۱۰ میلیون مترمکعب در سال) باید تا پایان سال ۱۴۰۲ به خط انتقال آب دریا منتقل می‌شد اما تاکنون در این زمینه اتفاقی نیفتاده و حتی مقدار آن کاهش پیدا نکرده است. وزارت نیرو باید به حرف خود عمل کند و مصارف صنعت خط انتقال آب اصفهان به یزد را به خط آب دریا منتقل و از بار زاینده‌رود کم کند. با توجه به اینکه زاینده‌رود ظرفیت تدوام این انتقال را ندارد ضرورت دارد تا آبی که برای شرب از اصفهان به یزد منتقل می‌شود نیز با برنامه زمانی مشخص به منابع دیگر تامین آب شرب منتقل شود.

طغیانی در پایان با اشاره به لزوم جلوگیری از بارگذاری‌ها در حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: بارگذاری‌های جدید مانند توسعه باغات با آب زاینده‌رود باید متوقف شود و شفافیت و تکمیل داده‌های برداشت از زاینده‌رود پیش نیاز آن است.