ویروس کرونا حالا بعد از گذشت ماه‌ها چرخش در سراسر دنیا از جمله ایران همگان را با این واقعیت رو به رو کرد که باید زندگی در سایه این بیماری را نیز یاد گرفت و بر مبنای آن فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیریم. قبل از سال جدید اماکن مذهبی، امامزادگان، بقاع متبرکه و بسیاری از مکان‌های […]

ویروس کرونا حالا بعد از گذشت ماه‌ها چرخش در سراسر دنیا از جمله ایران همگان را با این واقعیت رو به رو کرد که باید زندگی در سایه این بیماری را نیز یاد گرفت و بر مبنای آن فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیریم.

قبل از سال جدید اماکن مذهبی، امامزادگان، بقاع متبرکه و بسیاری از مکان‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی برای حفظ سلامت مردم و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا بسته شد اقدامی که هرچند بسیار طاقت فرسا، دلگیر و سخت بود اما مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت.

با آغاز ماه مبارک رمضان و در آستانه شب‌های قدر بار دیگر و بعد از ماه‌ها دلتنگی و تالمات روحی مردم، برخی از اماکن مذهبی و مساجد به روی مردم باز و چراغ آنها با ذکر الغوث الغوث روشن شد.

شب نوزدهم و بیست و یکم ماه مبارک رمضان مراسم دعا و شب زنده داری در اغلب مکان‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و موازین بهداشتی همچون استفاده از ماسک، دستکش و به همراه داشتن سجاده نماز، کتاب دعا و مهر و تسبیح شخصی، بدون توزیع نذورات و در فضایی سرشار از معنویت برگزار شد به گونه‌ای که تحسین رییس جمهوری و وزیر بهداشت را نیز در پی داشت. 

دل‌ها و روان‌هایی که ماه‌ها به‌ واسطه شیوع ویروس کرونا در التهاب و اضطراب بود در سایه دعا و مناجات با خدا به آرامش رسید و خیلی‌ها در مساجد و برخی هموطنان در خانه معنوی‌ترین و بی پیرایه‌ترین تجربه برپایی مراسم‌ احیای شب ‌قدر را در اوج همه‌گیری بیماری کرونا تجربه کردند.

عده زیادی از شهروندان این شب‌های تقدیر را در کنار خانواده در منازل و از طریق شبکه‌های مجازی یا رسانه ملی به عبادت پرداختند که تجربه‌ای نو در دوران کرونا است.

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: تاکنون که ۷۵ سال از خداوند عمر گرفته‌ام هنوز چنین شب قدری به یاد ندارم که نتوانم به مسجد بروم؛ واقعا دلم گرفته است.

علوی ادامه داد: هر سال شب‌های قدر را با خانواده، نوه و نتیجه‌ها در مسجد محل بودیم اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و از آنجا که بیماری قلبی دارم به توصیه متخصصان و فرزندان شب قدر را در منزل ماندم و برنامه‌ها را از تلویزیون دنبال کردم.

وی گفت: حال و هوای شب‌های قدر در مساجد به هیچ عنوان قابل قیاس با منزل نیست اما مهم شب زنده داری است که به حول و قوه الهی از پخش مستقیم مراسم احیا بهره مند شدیم.

زینب سلمانی یکی دیگر از شهروندان گفت: برای شب احیا به امامزادگان باقریه رفتیم، دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردیم و تجربه‌ای متفاوت اما خوب بود.

وی بیان کرد: از ابتدای ماه رمضان رفتن به مسجد یا امامزادگان برایم به یک آرزو تبدیل شده بود که با تدبیر مسوولان و بازگشایی برخی مساجد در شب‌های قدر محقق شد.

الهه ۲۰ ساله نیز با بیان اینکه برگزاری این مراسم معنوی به صورت جمعی حال و هوای دیگری دارد گفت: بیماری کرونا با تمام بدی‌هایی که داشت خوبی‌هایی نیز داشت اینکه قدر با هم بودن و کنار هم بودن را بیشتر از همیشه دانستیم.

وی ادامه داد: امسال به خاطر بیماری مادر مراسم شب قدر را در منزل و با خلوص بیشتری برگزار کردیم و یکی از درس‌های کرونا این بود که راز و نیاز با معبود در خلوت بسیار شیرین‌تر از این است که حتما در جمع باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: شب‌ها و روزهای قدر یکی از پرفضیلت‌ترین شب‌ها و روزهای سال است که در روایات آمده بیشترین آمرزش از ناحیه خداوند متعال در این شب‌ها شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام احمد رضایی در گفت و گو با خبرنگار پردیسان نوین افزود: همچنین در روایات بسیاری آمده است هرکس در شب‌های قدر در خانه خدا را بزند، دست خالی بر نمی‌گردد و خداوند این شب‌ها را برای نجات بندگان خویش قرار داده است.

وی بیان کرد: شب‌های قدر سال‌های گذشته شاهد حضور حداکثری مردم در محافل تجمعی مذهبی و معنوی بودیم اما امسال بیماری کرونا شرایط را خاص کرد و این ویروس منحوس در تمام دنیال عالمگیر شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: از زمان شیوع کرونا در ایران و به تبع آن در استان، به نظر می‌رسد در این مدت مردم و مسوولان برای مدیریت و پیشگیری این بیماری موفق عمل کردند و یکی از اقداماتی که انجام شد حذف یا کم کردن مناسک و مراسم‌ تجمعی بود تا اینکه در ماه مبارک رمضان  شاهد سیر نزولی بیماری بودیم.

وی افزود: در آستانه شب‌های قدر مردم به نوعی خسته شده بودند و دلشان برای اینگونه مراسم تنگ شده بود از سویی در ستاد ملی کرونا و نهادهای فرهنگی به جد دنبال بودند تا اینکه با کارشناسی مسایل در برخی مراکز و شهرها از جمله خراسان جنوبی برگزاری مراسم شب احیا با پیش شرط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مورد موافقت قرار گرفت.

وی گفت: در شب‌های قدر امسال در برخی مساجد و اماکن مذهبی استان جمعیت نسبتا خوبی آمده بود اما مردم فهیم، مومن، متدین و مقید خراسان جنوبی دستورات بهداشتی را به نحو احسنت رعایت کردند.

رضایی بیان کرد: مراسم شب‌های قدر اصولا در فضای باز و صحن مساجد یا خیابان‌ها و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جانب مردم برگزار و به طور مرتب ضدعفونی افراد و محیط انجام شد همچنین ماسک و دستکش در اختیار شهروندان قرار گرفت و فاصله اجتماعی نیز رعایت شد.

وی افزود: این شب‌ها هم امتحانی برای مردم بود و هم به نوعی اراده فرهنگ صحیح ملت ایران را نشان داد، برگزاری مراسم شب قدر ۱۹ ماه رمضان به قدری زیبا و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد که وزیر بهداشت بلافاصله اعلام رضایت کرد و گفت ما را در مقابل همکاران ما که به نوعی نگران بودند، رو سفید کردید.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان ‌جنوبی هم گفت: بقاع متبرکه میزبان مراسم شب‌های قدر، پیش از آغاز مراسم ضدعفونی شدند و فرش‌ها نیز برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی علامت‌گذاری شده‌ بود.

حجت ‌الاسلام اسماعیل مختاری افزود: همچنین وردی امامزادگان، ضدعفونی دست‌های مردم صورت گرفت و برای داشتن ماسک و دستکش توصیه‌های لازم به شهروندان انجام شد.

وی بیان کرد: نیروهای انتظامی، نظامی و هلال احمر در محل برگزاری مراسم شب‌های احیا همکاری خوبی داشتند که جای قدردانی دارد همچنین آن دسته از افرادی که ماسک و دستکش نداشتند اقلام بهداشتی در اختیار آنان قرار گرفت.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز (پنجشنبه) اعلام کرد: تاکنون ۱۱۴ هزار و ۵۳۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۸۵۴ نفر رسید.

کیانوش جهانپور گفت: بیش از چهار پنجم مبتلایان به ویروس کرونا در کشور ما بهبود یافته‌اند که عدد قابل توجهی است. اگر ثبات یا نزول تدریجی در برخی استان‌ها را اعلام می‌کنیم به معنی عادی شدن شرایط نیست. حفظ این شرایط و ارتقای آن به رعایت نکات بهداشت عمومی و فردی و فاصله گذاری‌ها و پروتکل‌ها نیاز دارد.