حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی روز جمعه با اشاره به آیه چهارم سوره قصص در گفت وگو با خبرنگار معارف پردیسان نوین اظهار کرد: وضعیت دوران تولد حضرت موسی(ع) و استکبار فرعون شباهت بسیاری به وضعیت امروز جهان دارد که می توان به سه اتفاق اصلی اشاره کرد. وی افزود: استکبار فرعون به دنبال برتری […]

حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی روز جمعه با اشاره به آیه چهارم سوره قصص در گفت وگو با خبرنگار معارف پردیسان نوین اظهار کرد: وضعیت دوران تولد حضرت موسی(ع) و استکبار فرعون شباهت بسیاری به وضعیت امروز جهان دارد که می توان به سه اتفاق اصلی اشاره کرد.

وی افزود: استکبار فرعون به دنبال برتری جویی و به زیر چنگال گرفتن دیگران بود تا سیطره خود را بر مستضعفان افزایش دهد و میان مردم تفرقه ایجاد کند. چون قوم بنی اسراییل که از زمان حضرت یوسف(ع) به سرزمین مصر مهاجرت کرده بودند، بعد از ۴۰۰ سال با فرعونی مواجه شدند که مردم را به دو دسته قبطی و سبطی تقسیم کرده بود و سبطی ها پیروان یعقوب و بنی اسراییل محسوب می شدند و قبطی ها مردم بومی مصر بودند. فرعون با ایجاد اختلاف، حاکمیت خود را تقویت می کرد و فرزندان آنان را می کشت تا قدرت نگیرند و تعداد آنان کاهش یابد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان ادامه داد: وضعیتی که امروز در جهان مشاهد می کنیم، وضعیتی است که آمریکای جنایتکار به عنوان مستکبر دوران ما همه اقدامات شبیه فرعون را به کار می برد. یعنی میان ملت های مظلوم تفرقه انداخته و به تجزیه کشورهای اسلامی می پردازد که تلاش بر ایجاد نزاع میان مسلمانان و نزاع های قومی، قبیله ای و مذهبی از نمونه های آن است و همچنین شاهد کشتن فرزندان، جوانان و نوجوانان در کشورهایی مانند یمن، سوریه، عراق و فلسطین اشغالی هستیم.

حاجی ابوالقاسم دولابی همچنین به روایتی از امام سجاد (ع) اشاره کرد که آن حضرت فرمود نیکوکاران از شیعیان ما و نیکان ما اهل بیت، به منزله موسی(ع) و شیعیانش هستند و دشمنان ما و پیروان آنان به مثابه فرعون و اطرافیان آنان هستند،

این حافظ قرآن با استناد به آیه پنحم سوره قصص از مژده الهی سخن گفت و افزود: و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین. یعنی ما می خواهیم مستضعفان را نجات دهیم و آنان را حاکم زمین کنیم. خدا به جای واژه بنی اسراییل از واژه مستضعفان استفاده کرده که  اشاره به یک قانون کلی است و رویه خدا و اولیای خدا حمایت از مسضعفان بوده و هست.

وی هدف اصلی جبهه مقاومت را خدمت به مستضعفان دانست و گفت: جبهه مقاومت در طول تاریخ از آدم تا خاتم و تا انقلاب اسلامی با رویکرد حمایت از مستضفعان و رویارویی با مستکبران تشکیل شده و استفاده از فعال مضارع در این آیه نشان می دهد که این مساله یک رویه استمراری است و یک اقدام مقطعی و تاریخی نبوده است.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام افزود: سنت الهی پیوسته بر این استوار است که از مستضعفان حمایت کند و آنان را در موقعیت رهبری عالم قرار دهد. این اتفاق در زمان پیامبر اکرم(ص) رخ داد و جلوه بارز آن در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) خواهد بود.

وی ادامه داد: هدف اصلی جبهه مقاومت خدمت به مستضفعان است ولی باید توجه کرد که مسئولیتی متوجه مستضفعان است. چون مستضعف به معنای  ناتوان نیست بلکه کسی است که اجازه بروز و ظهور استعدادها به او داده نشده و کسی است که ضعیف نگهداشته شده است.

حاجی ابوالقاسم با اشاره به آیات ۷۵ و ۹۷ سوره تاکید کرد: یکی از اصلی ترین وظایف جبهه مقاومت در تاریخ حمایت از مستضعفان بوده و هست. انقلاب اسلامی ایران نیز بر پایه دفاع از مستضعفان در داخل کشور و سایر کشورها شکل گرفت، از این رو شعار نه غزه نه لبنان با فرهنگ حاکم بر انقلاب اسلامی بیگانه است.

وی اضافه کرد: تمدن اسلامی در جریان ویروس کرونا نشان داد که حامی مستضفعان است. رزمایش همدلی و مواسات که توسط مردم ایران به نمایش گذاشته شد، نشان داد که مردم و نظام درصدد حمایت از مستضعفان هستند و البته باطن پلید و آلوده غرب در ماجرای کرونا نشان داده شد.

این استاد حوزه افزود: غرب به کهنسالان و معلولان اعلام کرد که اگر گرفتار کرونا شدند، در خانه بمانند و بمیرند و به بیمارستان ها مراجعه نکنند. چون منافع مادی برای جامعه ندارند و چنین اخلاقی حاکم بر تمدن مادی است درحالی که  رزمایش همدلی و مواسات برخاسته از تمدن قرآن و انقلاب اسلامی است.

وی به فرمان حضرت علی (ع) به مالک اشتر اشاره کرد و افزود: امیر مومنان فرمود خدا را در طبقه پایین اجتماع از یاد نبر؛ همان کسانی که چاره ای ندارند و شامل از کار افتادگان، نیازمندان، گرفتارا ن و بیمارانی هستند که از پا درآمده اند. در میان آنان کسانی هستند که عفت نفسشان مانع از درخواست است.

حاجی ابوالقاسم افزود: حضرت علی (ع) به مالک سفارش کردند آنچه را که خدا در مورد آنان از حفظ حقوق از تو خواسته است، بپرداز؛ سهمی از بیت المال برای آنها قرار بده؛ همان ها که دیدگان مردم آنها را خوار می شمرد و به دنبال آنها بگرد.

وی ادامه داد: آنگاه فرمود برای به عهده گرفتن کارهای آنها کسانی که مورد اعتماد تو هستند آماده کن تا از اوضاع آنها به تو خبر دهند. سپس با آنان به شیوه ای عمل کن که در وقت ملاقات با پرودگار، عذر ت پذیرفته شود. زیران آنها در میان مردم از همه به عدالت و انصاف نیازمندتر هستند.