به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، مهندسان و طراحان معماری در دنیای معاصر، تحولات بیسابقهای را رقم زدهاند که فراتر از حد تصور، قارهها و موانع طبیعی را پشت سر گذاشتهاند تا ساختارهایی ماندگار و نمادین پدید آورند. بسیاری از دستاوردهای مهندسی مدرن نهتنها کاربردی بلکه نمایانگر خلاقیت، علم و فناوری در ترکیب با چشماندازهای آیندهنگرانه هستند. در ادامه ۱۰ شاهکار مهندسی منتخب از پلهای بلند تا تونلهای زیرآبی و شهرهای جدید معرفی میشود که هریک نشاندهنده اراده انسان برای حل چالشها و به جای گذاشتن میراث ماندگار هستند.
تونل کانال انگلیس، بریتانیا-فرانسه
تونل کانال انگلیس که به یوروتونل نیز معروف است، یک مسیر ریلی به طول حدود ۵۰.۵ کیلومتر است که بندر فولکستون در بریتانیا را به تونل نزدیک کاله فرانسه متصل میکند. بخش زیرآبی تونل ۳۷.۹ کیلومتر طول دارد و در عمیقترین نقطه ۷۵ متر زیر بستر دریا قرار گرفته است. این سازه شامل سه تونل موازی است؛ دو تونل اصلی هر کدام به قطر ۷.۶ متر برای رفت و برگشت قطارها (حمل مسافر و خودرو) و یک تونل خدماتی با قطر ۴.۸ متر برای تهویه، دسترسی تعمیراتی و تخلیه اضطراری. یوروتونل دارای خطوط برق هوایی ۲۵ کیلوولت است. این پروژه با هزینه بیش از ۶ میلیارد پوند، بزرگترین سازه زیرآبی مسافری جهان است که زمان سفر زمینی بین لندن و پاریس را تا سه ساعت کاهش داده است. عبور قطار از تونل حدود ۲۰ دقیقه زمان میبرد و تونل با فناوریهای پیشرفته حفاری و ایمنی ساخته شده است.
برج خلیفه، امارات متحده عربی
برج خلیفه بلندترین آسمانخراش جهان با ارتفاع ۸۲۸ متر است و دارای طراحی پلان به شکل حرف Y برای مقاومت بهتر در برابر بادهای شدید بیابان است. هسته بتنی تقویتشده آن، استحکام و پایداری برج را تضمین میکند. برج شامل فضاهای مسکونی، اداری، تجاری و سکوی دیدبانی چندطبقه است که از آنجا شهر دبی قابل مشاهده است. مصالح استفاده شده و طراحی هواشناسی، برج را به نمادی از مهندسی پیشرفته در محیطهای سخت تبدیل کرده است.
پل هنگکنگ-ژوهای-ماکائو، چین
این پل ترکیبی ۵۵ کیلومتری از پلها، جزایر مصنوعی و تونل زیرآبی است که سه شهر هنگکنگ، ژوهای و ماکائو را به هم متصل میکند. طراحی سازه این پل بسیار مقاوم در برابر زلزله و طوفانهای شدید است و طولانیترین گذرگاه دریایی جهان بهشمار میرود که زمان سفر بین این شهرها را به میزان چشمگیری کاهش داده و از جدیدترین فناوریهای مقاومسازی برخوردار است.
جزایر نخل، امارات متحده عربی
مجمعالجزایر مصنوعی به شکل درخت نخل، یکی از شاهکارهای مهندسی است که با خاکریز میلیونها تن شن و سنگ در منطقه جمیرا ساخته شدهاند. این پروژه بزرگترین توسعه ساحلی ساخته شده توسط انسان است که سواحل دبی را گسترده کرده است. این جزایر میزبان مجتمعهای مسکونی لوکس، هتلها و مراکز تفریحی هستند و به نماد مهندسی تبدیل شدهاند. آبهای خلیج فارس در این منطقه عمق مناسبی دارند و نخلها تا چند ده متر زیر سطح آب ادامه پیدا میکنند که امکان ساخت زیرساختهای مقاوم و پایدار را فراهم کرده است. این جزایر علاوهبر افزایش ۵۲۰ کیلومتر به طول خط ساحلی دبی، نقش مهمی در توسعه گردشگری و اقتصاد شهری ایفا میکنند.
پل ریلی چناب، هند
پل چناب، بلندترین پل ریلی جهان با ارتفاع ۳۵۹ متر از کف رودخانه چناب است که در کوهستانهای هیمالیا در منطقه جامو و کشمیر ساخته شده است. طراحی این پل کابلی از روش مهندسی خاصی بهره برده است که شامل طراحی قوس سهمیوار برای توزیع متوازن وزن و فشار به پایهها است بهطوری که در برابر زمینلرزه و بادهای شدید تا سرعت ۲۶۶ کیلومتر در ساعت مقاومت دارد و حتی در صورت آسیب به یکی از پایهها، قطارها میتوانند با سرعت کمتری به حرکت خود روی پل ادامه دهند. بهدلیل شرایط سخت جغرافیایی، بسیاری از اجزای پل در محل ساخته و نصب شدهاند که نیازمند هماهنگی دقیق لجستیکی بوده است. استفاده از جرثقیل کابلی بسیار بلند با ارتفاع ۹۱۵ متر برای نصب اجزای پل از ویژگیهای منحصربهفرد این پروژه است.
پل میلائو، فرانسه
پل کابلی میلائو به ارتفاع ۳۴۳ متر، بلندترین پل جهان است که بر فراز دره تارن ساخته شده است. این پل با ترکیب معماری زیبا و مهندسی پیشرفته شامل هفت ستون بتنی با ارتفاعهای متغیر ۷۷ تا ۲۴۶ متر و دکلهای ۸۷ متری است که هرکدام حدود ۷۰۰ تن وزن دارند. طول جاده پل ۲۴۶۰ متر و عرض آن ۳۲ متر است و طراحی شیبدار و انحنایی آن، علاوهبر زیبایی، دید رانندگان را بهبود میبخشد.
رودخانه ساختبشر، لیبی
بزرگترین شبکه آبیاری جهان که آب را از سفرههای زیرزمینی قدیمی بیابان صحرای بزرگ آفریقا به لیبی منتقل میکند، رودخانه بزرگ ساختبشر نام گرفته است. این شاهکار شامل هزاران کیلومتر لولههای زیرزمینی پلی اتیلن با قطر تا چهار متر و ایستگاههای پمپاژ عظیم است که زندگی میلیونها نفر را در مناطق خشک لیبی بهبود بخشیده است. شبکه لولهها با ساختار سیمفولادی و بتن پیشتنیده ساخته شده و اتصال لولهها با واشرها و درزگیری سیمانی یا گرانولی برای جلوگیری از نشت و خوردگی انجام شده است. در این پروژه بیش از ۱۳۰۰ چاه عمیق با عمق حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ متر حفر شده است تا آب از سفرههای زیرزمینی استخراج شود.
منطقه کسبوکار بینالمللی سونگدو، کره جنوبی
منطقه کسبوکار بینالمللی سونگدو شهری هوشمند ساخته شده روی زمین بازسازیشده با مرکزیت پایداری زیستمحیطی است. این شهر با زیرساختهای پیشرفته فناوری، فضای سبز فراوان و سیستمهای دوستدار محیط زیست طراحی شده است. این شهر با استفاده از شبکه گستردهای از حسگرها و فناوری اینترنت اشیا، کنترل دقیقی بر روشنایی، ترافیک، چراغهای راهنمایی و مصرف انرژی دارد. سونگدو بهعنوان نمونه الگوی شهرسازی آینده شناخته میشود.
تونل گوتارد بیس، سوئیس
گوتارد بیس بلندترین تونل ریلی جهان با طول ۵۷.۱ کیلومتر است که زیر رشته کوههای آلپ سوئیس حفاری شده و در ۲۰۱۶ تکمیل شده است. این تونل با بهرهگیری از فناوری حفاری مکانیزه و انفجار کنترلشده در محیطی با دمای بالا و فشار زیاد ساخته شده است. این پروژه تکنیکی پیچیده و هزینهای بالغ بر ۱۰.۸ میلیارد دلار داشته است و روزانه امکان تردد بیش از ۳۰۰ قطار را فراهم میکند که موجب کاهش زمان سفر و افزایش کارایی حملونقل در اروپا شده است.
سد سهدره، چین
سد سهدره روی رودخانه یانگتسه، بزرگترین نیروگاه برقآبی جهان است که کنترل سیلاب را بهبود میدهد و ناوبری رودخانه را تسهیل میکند. این نیروگاه مجهز به ۳۲ توربین اصلی ۷۰۰ مگاواتی و دو توربین کوچکتر ۵۰ مگاواتی است و بهطور متوسط سالانه حدود ۹۵ تا ۱۱۰ تراوات ساعت انرژی تجدیدپذیر برق تولید میکند که معادل برق مصرفی بیش از ۸۰ تا ۹۰ میلیون نفر است. با این وجود، به دلیل تأثیرات زیستمحیطی و جابهجایی جمعیت، نقدهای متعددی نیز به آن وارد شده است.