بررسی جدول شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی و نرخ تورم خانوارهای شهری و روستایی اصفهان تا پایان اردیبهشت امسال که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، منتشر شده است، نشان میدهد که این شاخص در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال ۱.۸ درصد افزایش یافته است.
همچنین افزایش این شاخص در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) ۲۱ درصد است.
بر اساس این گزارش، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی استان اصفهان ( بر مبنای ۱۰۰ =۱۳۹۵) در ماه اردیبهشت سال ۹۹ عدد ۱۹۹.۴ را نشان میدهد که نسبت به ماه قبل ۱/۸ درصد افزایش داشته است.
بر این اساس، بیشترین افزایش شاخص قیمت در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم) در دسته کالاهای چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه (۴۹ درصد)، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی (۴۶ درصد) و لوازم خانگی و مبلمان (۴۴.۳ درصد) بوده است.
بیشترین افزایش شاخص قیمت در اردیبهشت امسال نسبت به ماه گذشته آن (فروردین) نیز در میوه و خشکبار (هفت درصد)، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ( ۶.۳ درصد) و لوازم خانگی، مبلمان و حمل و نقل (۵.۱ درصد) بوده است.
کمترین تغییر شاخص قیمت در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشتماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم) نیز در گروه ارتباطات (۱۰.۳ درصد)، اجاره (۱۴.۷ درصد) و مسکن (۱۵.۱ درصد) گزارش شده است.
کمترین تغییر افزایش شاخص قیمت در اردیبهشت امسال نسبت به ماه گذشته آن (فروردین) نیز در گروه آب ، برق و سوخت ( منفی ۲۳.۵ درصد) و سبزیجات ( منفی ۱۴.۵ درصد) بوده است.
در مجموع، افزایش شاخص قیمت در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشتماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم) در گروه خوراکیها و آشامیدنیها ۳۰.۸ درصد، دخانیات ۲۶.۱ درصد، پوشاک و کفش ۳۹.۲ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها ۱۸.۲ درصد، لوازم خانگی و مبلمان ۴۴.۳ درصد، بهداشت و درمان ۲۹.۸ درصد، حمل و نقل ۳۹.۳ درصد، ارتباطات ۱۰.۳ درصد، تفریح و فرهنگ ۳۷.۵ درصد، آموزش ۱۸ درصد و هتل و رستوران ۳۹.۴ درصد اعلام شده است.
همچنین افزایش شاخص قیمت در اردیبهشت امسال نسبت به ماه قبل آن (فروردین) در گروه خوراکیها و آشامیدنیها ۱.۳ درصد، دخانیات ۲.۸ درصد، پوشاک و کفش ۲.۷ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها منفی ۱.۸ درصد، لوازم خانگی و مبلمان ۵.۱ درصد، بهداشت و درمان ۳.۶ درصد، حمل و نقل ۵.۱ درصد، ارتباطات ۴.۸ درصد، تفریح و فرهنگ ۳.۴ درصد، آموزش صفر درصد (بدون تغییر) و هتل و رستوران ۱.۵ درصد اعلام شده است.
مدیر گروه طرح های آماری سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان درباره استخراج این شاخص به پردیسان نوین گفت: هر از چندگاهی، سال پایه برای محاسبه قیمت کالاها و خدمات مصرفی با توجه به سبد کالایی و مصرفی خانوارها تغییر میکند و در زمان حاضر، ملاک آمارگیری سال ۹۵ است.
رستم پیر علی افزود: بررسی جدیدترین آمار در اردیبهشت امسال نشان میدهد که شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی در استان اصفهان نسبت به سال ۹۵ حدود ۹۹.۴ درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به شاخصهای مختلفی که در این زمینه اندازهگیری میشود، خاطرنشان کرد: بطور معمول میزان تورم سالیانه بیشتر مورد توجه اقتصاددانان است که از میانگین ۱۲ ماه منتهی به ماه مورد نظر نسبت به میانگین ۱۲ ماه منتهی به همین ماه در سال گذشته بدست میآید.
پیر علی با بیان اینکه شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا در چند ماه گذشته بر شاخص قیمتها تاثیر داشت، تصریح کرد: کاهش این شاخص در گروه آب، برق و سوخت بدلیل تغییر تعرفه گاز است.
وی اضافه کرد: عواملی مانند حجم پول، تحریمها و بحرانها مانند شیوع بیماری کرونا بر نرخ تورم تاثیر میگذارند.
نرخ تورم (Inflation Rate) میزان رشد سطح عمومی قیمت کالا و خدمات در یک بازه زمانی مشخص است؛ نرخ تورم استان اصفهان در سال گذشته ۳۲.۶ درصد بود.
جمعیت استان اصفهان حدود پنج میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در ۲۴ شهرستان، ۱۰۸ شهر، ۵۰ بخش، ۱۲۷ دهستان و یکهزار و ۶۹۹ آبادی دارای سکنه است.