آئین سینه‌زنی کمر به کمر ترک‌های قزلباش شهرستان رامیان سنتی ۳۰۰ ساله دارد که در آن به عزاداری و سوگواری سیدالشهدا می‌پردازند.

به گزارش پردیسان آنلاین از گلستان، از سالیان دور تاکنون شیعیان ایرانی در ایام محرم و صفر برای شهادت سیدالشهدا (ع) عزاداری می‌کنند؛ این شیوه سوگواری در هر نقطه‌ای از کشور شکل خاصی به مرور زمان به خود گرفته است، در استان گلستان نیز که به دلیل تنوع اقوام، «ایرانی کوچک» نام گرفته است، این عزاداری‌ها در ایام محرم و صفر در شهرهای مختلف استان به انواع و اشکال مختلف برگزار می‌شود.

شهرستان رامیان یکی از این شهرهاست که در آن آئین عزاداری حسینی کمر به کمر برگزار می‌شود، این شیوه سوگواری در بین اقوام ترک قزلباش رامیان از منزلت ویژه‌ای برخوردار است؛ عزاداری به این صورت است که از شب پنجم محرم مراسم در این شهر با برگزاری سینه‌زنی کمر به کمر حال‌وهوایی خاص به خود می‌گیرد.

این نوع عزاداری و سینه‌زنی در رامیان به عنوان یکی از رسوم عاشورایی و میراث ناملموس کشور در سال ۱۳۹۴ به ثبت ملی رسید و نماد باور مردم عزادار به محوریت ولایت علی‌بن‌ابیطالب (ع) و ۱۱ امام معصوم است، در این مراسم دسته‌های عزاداری با پوشیدن کفن‌های سفید، سبز و سیاه و سربند و شال کمر ابریشمی به صورت دسته‌های کمر به کمر در چند صف طولانی پشت سر هم حرکت می‌کنند و با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی به عزاداری می‌پردازند.

«سینه زنی کمر به کمر» آئین عزاداری ترک‌های قزلباش در محرم / رامیان، حسینیه گلستان است

پیر و جوان با لباس‌هایی سه رنگ در صفوفی منسجم با گرفتن کمر یکدیگر دور تا دور میدان امام علی (ع) رامیان حرکت کرده و سینه‌زنی می‌کنند و بانوان و کودکان خردسال هم برای محروم نشدن از فیض این حال‌وهوای معنوی نظاره‌گر این آئین سنتی سینه‌زنی هستند.

جواد ساور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با بیان اینکه آئین سینه‌زنی کمر به کمر شهرستان رامیان قدمتی ۳۰۰ ساله دارد، افزود: این نوع عزاداری مخصوص قوم قزل باش این شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه در آئین سینه‌زنی کمر به کمر، هیئت‌ها به صورت سینه‌زنی وارد خیابان می‌شوند، افزود: تجمع این هیئت‌ها در روز عاشورا در میدان امام علی (ع) است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با بیان اینکه این آئین برگرفته از یک سری از نمادها و فرهنگ‌ها است، اضافه کرد: همین موضوع باعث شد تا آئین عزاداری کمر به کمر قزلباش‌های رامیان ثبت جهانی شود.

وی ادامه داد: اکنون مردم رامیان در روز عاشورا به نشانه وحدت دور هم جمع می‌شوند و مراسم سینه‌زنی کمر به کمر در میدان امام علی (ع) برگزار می‌کنند.

ساور ضمن یادآوری این نکته که آئین کمر به کمر دارای یک حرکت و ریتم حماسی است، تصریح کرد: دو قدم به جلو و یک قدم به عقب برگرفته از صحنه عاشورا است که اباعبدالله‌الحسین (ع) موقعی که عازم میدان می‌شدند دو قدم به جلو بر می‌داشتند و یک قدم به عقب بر می‌گشتند و به خیمه‌ها نگاه می‌کردند.

وی در خصوص کفن پوشیدن مردم در این آئین گفت: مردم با پوشیدن کفن اعلام می‌کنند جان و مال خود را فدای راه اسلام به ویژه ابا عبدالله الحسین می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در خاتمه یادآور شد: سعی داریم سند چشم انداز فرهنگی و مذهبی استان را به گونه‌ای طراحی کنیم که برای چند سال آینده از این شهرستان به عنوان «رامیان حسینیه گلستان است» یاد شود.