با نزدیک شدن به پاییز و فصل بازگشایی مدارس، دانش‌آموزان حود را برای بازگشت به مدرسه آماده می‌کنند، اما به گفته فعالان صنفی در بازار نوشت‌افزار آرامش همچنان برقرار است و از خریدهای عمده خانواده‌ها برای سال تحصیلی خبری نیست.

به گزارش پردیسان آنلاین، بازار رنگارنگ نوشت‌افزار یکی از ضروری‌ترین خریدهای پاییزی دانش‌آموزانی است که در آخرین هفته‌های تابستان، خود را برای بازگشت به مدرسه آماده می‌کنند.

خاطرات شیرین آغاز ماه مهر با شور و شوق خرید دفتر، مداد، پاک‌کن، خودکار، جامدادی، ماژیک و دیگر نوشت‌افزارها پیوند خورده و شادی بازگشت به مدرسه را برای کودکان و نوجوانان دو چندان می‌کند، اما سنت استقبال از سال تحصیلی در سال‌های اخیر با گرانی محصولات داخلی و وارداتی رو به کمرنگ شدن می‌رود. این روزها بیشتر والدین به جای سنت قدیمی خریدهای یک‌جای مداد و خودکار و پاک‌کن به تهیه چند قلم نوشت‌افزار فرزندانشان بسنده می‌کنند تا شیب افزایش قیمت‌ها را کمتر احساس کنند.

بر خلاف دهه‌های گذشته که بازار نوشت‌افزار در اقلام محدودی همچون دفتر، مداد، خودکار، تراش، دفترچه، پاک‌کن خلاصه می‌شد این محصولات در سال‌های اخیر بسیار متنوع شده است، زیرا از یک سو تولیدات داخلی با شکل و طرح‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند و از سوی دیگر واردات این محصولات به‌ویژه از چین افزایش‌یافته بنابراین بازار نوشت‌افزار پر از محصولات فانتزی و پرزرق و برق است که البته با قیمت‌های بالاتری نیز به دست مصرف‌کننده می‌رسند.

محصولات متنوع، قیمت‌های متفاوت

گشت‌وگذاری در فروشگاه‌های نوشت‌افزار حکایت از آن دارد که انواع مداد، اتود، خودکار و روان‌نویس با قیمت‌های بسیار مختلفی در بازار وجود دارد. قیمت مداد سیاه ساده تکی بین هفت تا ۳۶ تومان متفاوت است و انواع فانتزی این محصول نیز با قیمت‌های بالاتری در بازار وجود دارد. مدادهای بسته‌بندی نیز با نرخ ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بسته به برند و تعداد محصول به فروش می‌رسند.

اتود «مداد نوکی» که مصرف آن‌ها از مداد بیشتر شده است در مدل‌های ساده‌تر بین ۳۰ تا ۳۰۰ هزار تومان و مداد نوکی‌های با برند معروف‌تر در رنج قیمتی بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان قرار دارد دارد، انواع خودکاری‌های تک بین ۱۱ تا ۴۰ هزار تومان خودکارهای بسته‌بندی بر اساس تعداد و برند محصول بین ۲۵ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سکوت در بازار رنگارنگ ماه مدرسه

قیمت انواع مدادرنگی که مصرف‌کننده زیادی هم دارد در بسته‌بندی‌ها و تعداد مختلف از حدود ۱۱۰ هزار تومان شروع و به بیش از ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد و انواع فانتزی این محصول نیز با قیمت‌های چند میلیونی در بازار وجود دارد.

آبرنگ و گواش از دیگر ابزارهای نقاشی که مصرف ویژه‌تری نسبت به مدادرنگی دارد در مدل‌های ساده کمتر ۶۵ هزار تومان قیمت دارد، اما در کیفیت‌های بهتر و رنگ‌های با کیفیت تر و متنوع‌تر بیش از ۱۱۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

ست‌های روان‌نویس و خودنویس که در کنار استفاده به‌عنوان لوازم‌التحریر برای برخی افراد به‌طور معمول برای هدیه دادن هم استفاده می‌شود در حداقل قیمت حدود ۲۵ هزار تومان و در حداکثر قیمت حدود ۸۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

ردپای گرانی در قیمت‌ها

در میان انواع دفتر، دفترهای با طراحی ساده‌تر و تعداد برگه کمتر بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و دفترهای با طراحی‌ها فانتزی و با کاغذهای با کیفیت‌تر و تعداد برگ بیشتر بین ۲۰۰ هزار تومان تا حدود ۵۰۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

انواع جامدادی نیز از همین تنوع قیمت برخوردار است، جامدادی که از لوازم پر طرفدار به‌ویژه در میان دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی پایین‌تر است از حدود ۴۰ تومان شروع و تا بالای ۳۰۰ هزار تومان نیز در بازار لوازم‌التحریر موجود است.

سکوت در بازار رنگارنگ ماه مدرسه

ماژیک‌های رنگ‌آمیزی و ماژیک‌های علامت‌گذاری نیز در برندها و بسته‌بندی‌های مختلف بین ۷۰ تومان تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و ماژیک‌های حرفه‌ای و تخصصی‌تر رنج قیمتی حدود ۸۰۰ هزار تا چند میلیون تومان دارد.

قیمت تراش‌های کوچک معمولی در اندازه‌های کوچک بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است و تراش‌های رومیزی که مدل‌های متنوعی در بازار دارند از ۱۴۰ هزار تومان شروع و به بالای یک میلیون تومان می‌رسد.

قیمت پاک کن‌ها از ۲۰ تومان در بازار موجود است تا پاک کن‌های با کیفیت‌تر که بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارند. لاک‌های غلط‌گیر قلمی نیز بین ۲۵ تا ۶۰ تومان عرضه می‌شوند و در میان انواع خط‌کش، خط‌کش‌های ساده حدود ۲۰ هزار تومان قیمت دارند، شابلون‌ها در قالب‌های مختلف بین ۴۰ تا ۸۰ تومان و خط‌کش‌های مهندسی بیش از ۲۵۰ هزار تومان در بازار لوازم‌التحریر عرضه می‌شوند. همچنین نقاله و گونیا بین ۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان مدل‌های مختلفی دارند.

نوار چسب‌های شیشه‌ای و مایع، چسب‌های مایع، انواع منگنه، انواع پاستل‌ها و مداد شمعی و رنگ‌های انگشتی نیز از دیگر محصولات موجود در بازار نوشت‌افزار است که با کیفیت و قیمت‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شود.

در این میان بعضی از خانواده‌ها بر این باورند که نوشت‌افزار فانتزی تنها ظاهر زیبایی دارند و از نظر کیفیت تفاوتی با دیگر محصولات موجود در بازار ندارند.

تولیدکنندگان نوشت‌افزار داخلی یکی از دلایل رشد قیمت این محصولات را گرانی دلار و مواد اولیه وارداتی یا داخلی می‌دانند همچون کارخانه‌های تولید خودکار که وارداتی بودن برخی مواد اولیه به‌ویژه جوهر خودکار و محصولات پتروشیمی را دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها معرفی می‌کنند.

تورم ۲۰ تا ۳۰ درصدی محصولات

محمد یقینی، مدیر مجمع ایران‌نوشت درباره افزایش قیمت محصولات نوشت‌افزار اظهار کرد: سال جاری با افزایش قیمت چندانی روبه‌رو نیستیم، در مجموع می‌توان گفت که اقلام مختلف بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت عرضه خواهند شد، البته در بعضی از اقلام که با کاغذ مرتبط هستند به‌دلیل ثبات قیمت کاغذ، افزایش قیمت نداشته‌اند و در دیگر محصولات نیز با توجه افزایش دلار، تولیدکنندگان تلاش کردند تا محصولات را با افزایش قیمت عجیب و غریب عرضه نکنند.

وی بازار سال جاری را آرام ارزیابی کرد و افزود: سال جاری بازار آرامی را مشاهده می‌کنیم، به نظر می‌رسد بازار نوشت‌افزار هنوز کم‌رونق است، بازخورد ما از تولیدکنندگان و فروشندگان این است که هنوز بازار نوشت‌افزار به خوبی شکل نگرفته است در حالی که پیش‌تر از اواخر تیر و اوایل مرداد، شاهد مراجعه مصرف‌کنندگان به بازار بودیم.

مشکلات تأمین ارز و ثبت سفارش تولیدکنندگان

محسن گلستانی، رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران در گفت‌وگو با پردیسان آنلاین از برقراری ثبات نسبی در بازار نوشت‌افزار خبر داد و اظهار کرد: از نظر عرضه محصولات در بازار آرامش وجود دارد، البته کمبودهایی نیز دیده می‌شود، اما بیشتر اقلام ضروری و مایحتاج عمومی در صنف نوشت‌افزار از سوی تولیدکنندگان داخلی در حال تأمین است و بخشی که ظرفیت تولید وجود ندارد با واردات تأمین می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات حوزه تولید ادامه داد: تولیدکنندگان نوشت‌افزار به‌طور معمول درگیر مشکلات زیادی برای ثبت سفارش و تخصیص ارز مواد اولیه هستند که به‌دلیل کمبودهای موجود در عرضه ارز قابل درک است، اما انتقال این مشکلات به بخش تولید در کنار افزایش هزینه‌های تولید به‌دلیل تعطیلی‌های ناشی از قطعی برق و مشکلات ناشی از نرسیدن به موقع مواد اولیه و امثال آن موجب رشد بهای تمام‌شده کالاها می‌شود.

سکوت در بازار رنگارنگ ماه مدرسه

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران با توجه به این موارد افزایش ملایم قیمت بعضی اقلام نوشت‌افزار را اجتناب‌ناپذیر دانست و خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون با رشد حقوق و دستمزد و هزینه‌های دیگر بخش تولید روبه‌رو بودیم، بنابراین باید تا اندازه‌ای فشار زیادی که بر بخش تولید و واردات تحمیل می‌شود را درک کرد.

تأمین نیاز بازار و مازاد عرضه اقلام عمومی

وی با اشاره به همکاری صنف توزیع‌کنندگان نوشت‌افزار با تولیدکنندگان برای حفظ ثبات بازار گفت: با درک شرایط موجود تلاش کردیم که کم‌ترین فشار به بخش مصرف و خانواده‌ها وارد شود به همین دلیل در بیشتر اقلام مورد نیاز عمومی و دانش‌آموزی همچون دفاتر کاغذ انواع مداد مصرفی عمومی، مداد سیاه، مدادرنگی، پاک‌کن، تراش جامدادی نیاز بازار تأمین شده و حتی در بعضی محصولات مازاد عرضه و افت‌قیمت نیز دیده می‌شود.

گلستانی از افزایش عمومی قیمت در بعضی از اقلام خاص خبر داد و یادآور شد: سال گذشته در حوزه دفتر و کاغذ با التهاب ارزی و کمبود کالا روبه‌رو شدیم که با مدیریت انجام شده در تأمین کاغذ قیمت‌ها در کاغذهای تحریر عمومی کمی تعدیل شده و در بعضی موارد حتی قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده و به صورت کلی نیز بازار نوشت‌افزار به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم با افت تقاضا روبه‌رو است.

وی با اشاره به تغییر سلیقه و الگوی مصرف نوشت‌افزار در آستانه بازگشایی مدارس ادامه داد: تا پنج شش سال قبل با پیک مصرف نوشت‌افزار از پانزدهم شهریور تا پانزدهم مهر روبه‌رو بودیم، زیرا خانواده‌ها به اندازه مصرف یک یا نیم سال فرزندان خود، مداد و دیگر محصولات را به شکل بسته‌بندی خریداری می‌کردند، اما در حال حاضر شاهد انتقال پیک مصرف از یک ماه فصل بازگشایی مدارس به طول سال در بخش زیادی از جامعه هستیم.

تغییر سلیقه مصرف‌کننده به خرید تکی

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران تصریح کرد: به‌دلیل گرانی نوشت‌افزار بسیاری از خانواده‌ها به جای تهیه محصولات در بسته‌های شش یا ۱۲ تایی، به صورت تکی خرید می‌کنند به همین دلیل صنف توزیع‌کنندگان نوشت‌افزار با فشار تقاضا به‌دلیل حجم بالای مصرف در این فصل روبه‌رو نیستند و تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، پیک تقاضا اندکی افت کرده است.

وی از مازاد عرضه در بعضی اقلام خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد که وضعیت افت تقاضا و مازاد عرضه در بعضی اقلام بازار را به تعادل برساند که سال جاری کمترین فشار به مردم وارد شود، همچنین در حق تولیدکننده و توزیع‌کننده نیز اجحاف نشود.

گلستان با اشاره به تنوع بالای اقلام در بازار نوشت‌افزار توضیح داد: هر یک از محصولات دارای مصارف عمومی و تخصصی هستند، همچنین در هر دو حوزه، تولیدات لوکس و فانتزی در بازار وجود دارد و به‌دلیل همین گستردگی و تنوع محصولات نمی‌توان عدد و رقم مشخصی برای افزایش قیمت نوشت‌افزار در مقایسه با سال گذشته اعلام کرد.

کمترین گرانی در نوشت‌افزار عمومی

وی با اشاره به تنوع بسیار زیاد اقلام عرضه شده در بازار نوشت‌افزار گفت: هر کدام از اقلام دارای مصارف عمومی و تخصصی هستند، همچنین در هر دو حوزه نوع فانتزی و لوکس محصول نیز در قیمت تعیین‌کننده است، بنابراین نمی‌توان عدد و رقم مشخصی درباره افزایش قیمت محصولات در مقایسه با سال گذشته برآورد کرد.

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران کمترین افزایش قیمت را مربوط به محصولات عمومی دانست و ادامه داد: در حوزه‌های تخصصی، حرفه‌ای و فانتزی که مخاطب کمتری در جامعه دارند، افزایش قیمت بیشتر است، اما به‌طور کلی می‌توان گفت که نوشت‌افزار دارای مصارف عمومی رشد قیمت چندانی نداشته و گرانی در آن‌ها از نرخ تورم پایین‌تر است.

سکوت در بازار رنگارنگ ماه مدرسه

وی درباره سهم تولید داخل و اقلام وارداتی در بازار اظهار کرد: در سال‌های اخیر و با سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش تولید، سهم محصولات داخلی نسبت به واردات پررنگ‌تر شده است، اما به‌دلیل تنوع و گستردگی محصولات، نمی‌توان عدد دقیقی درباره سهم هر بخش در بازار مصرف اعلام کرد به‌عنوان نمونه یک مداد ساده یا یک بسته مدادرنگی با برندهای متفاوتی در بازار وجود دارد که در تولید آن‌ها چوب، مغزی و مواد اولیه متفاوتی به کار رفته است و ممکن است تولید داخل نداشته باشند.

ضعف تولید در محصولات تخصصی و فانتزی

گلستان با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های اخیر در تولید نوشت‌افزار اصلی و پرمصرف گفت: بیشتر نیازهای بازار در این بخش از تولید داخل تأمین می‌شود، اما در زمینه محصولات تخصصی، فانتزی و هنری دارای ضعف‌هایی هستیم که ایجاد ظرفیت تولید در بلندمدت مزیت ندارد از سوی دیگر واردکنندگان این محصولات نیز با محدودیت‌هایی در ممنوعیت ثبت سفارش و تخصیص ارز روبه‌رو هستند که امیدواریم با درک متقابل وزارت صمت، گمرک و حوزه‌های مربوط نیاز بازار را تأمین شود.

وی با اشاره به خاطرات شیرین نسل‌های گذشته از خرید نوشت‌افزار در آستانه سال تحصیلی جدید ادامه داد: امیدواریم فضایی که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با ایجاد خاطرات شیرین خرید نوشت‌افزار در جامعه ایجاد شده با ایجاد بلوغ و آرامش در بازار تولید و عرضه این محصولات ادامه پیدا کند و سال جاری نیز دانش‌آموزان بتوانند به خوبی مایحتاج مورد نیاز خود را خریداری کنند.

سراغ برندهای معتبر بروید

رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران درباره کیفیت پایین برخی نوشت‌افزار اظهار کرد: ساده‌ترین راه برای خرید محصولات با کیفیت خرید از برندها است، زیرا وقتی یک برند شناخته شده باشد و کالای آن به‌صورت گسترده در بازار توزیع شده باشد به معنای تعهد آن به بازار مصرف است و کوچک‌ترین خدشه به کیفیت محصولات هر تولیدکننده، همه تولیدات آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به گرایش سلیقه مصرف‌کنندگان نوشت‌افزار به تولیدات فانتزی گفت: با هیچ دستورالعمل و بخشنامه‌ای نمی‌توان برای سلیقه مصرف‌کننده تعیین‌تکلیف کرد، زیرا دسترسی به رسانه‌های خارجی و انیمیشن‌ها وارداتی در این زمینه تأثیرگذار است و مقاومت در برابر این شرایط به نتیجه نمی‌رسد.

گلستان با اشاره به تلاش بخش تولید برای ایجاد تنوع در محصولات افزود: بسیاری از نوشت‌افزاری که به نام برندهای وارداتی و خارجی در بازار عرضه می‌شوند، تولید داخلی هستند که با توجه به محدودیت‌های موجود تلاش کردند پاسخ‌گوی نیاز بازار باشند.

به گزارش پردیسان آنلاین، لوازم‌التحریر از اجزای جدایی‌ناپذیر برای دانش‌آموزان و دانشجویان در طول دوران تحصیلی است و یکی از زیرساخت‌های اصلی در حوزه آموزش قلمداد می‌شود. بر این اساس نظارت دقیق بر عرضه و تقاضا در بازار، عرضه کالای با کیفیت و با قیمت مناسب، برخورد قاطع با متخلفان به‌ویژه دلالان و سودجویان و از طرفی کاهش انتظارات مدیران مدارس و جلوگیری از اجبار اولیای دانش‌آموزان به خریداری لوازم غیرضروری و با قیمت بالا برای برطرف کردن دغدغه والدین یک ضرورت جدی است.