اینجا بوستان مادر در منطقه دو شهر کرمان است و همگی به صرف رنگ و قلم و نقش و نگار گرد هم آمده‌اند تا به سبک هنرمندان برای سیدالشهداء(ع) سوگواری کنند.

به گزارش پردیسان آنلاین از کرمان، به محل قرار هنرمندان در بوستان مادر می‌رسم؛ جایی که در آغازین روزهای ماه شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام صاحبان رنگ و قلم و نقش و نگار گرد هم آمده‌اند تا علم سیدالشهداء (ع) زمین نماند.

چینش علم‌ها و المان‌ها به صورت یک در میان در ردیف‌هایی منظم با ریسه‌های مشکی و قرمز حال و هوای خاصی به محل برگزاری سوگواره هنری «سرو سرخ» در بوستان مادر بخشیده و ذکر مصیبت سیدالشهداء نیز فضا را روحانی کرده است.

محرم در پایتخت مقاومت جهان اسلام چهره جدیدی پیدا می‌کند اگر سازه‌های حجمی خوش آب و رنگ در محوطه بوستان مادر که بر سر هر کدام هنرمندانی مشق عاشقی می‌کنند، علم شوند و بر سر هر معبر و خیابان و گذری قرار گیرند.

سوگواری هنرمندانه/ بساط عاشقی در پارک مادر کرمان

شهرداری کرمان از منظر هنر به واقعه عاشورا نگاه کرده است

علی رحیمی راد شهردار منطقه دو در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین در کرمان از استقبال هنرمندان سراسر استان از دومین سوگواره هنری «سرو سرخ» سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: با اعلام فراخوان سوگواره، ۲۰۰ هنرمند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند که پس از داوری ۴۵ اثر انتخاب شد و اکنون آثار در حال اجرا هستند.

وی با بیان اینکه هنر عاشورایی از هنرهای اصیل ایرانی‌هاست، بیان می‌کند: دومین سوگواره هنری «سرو سرخ» به همت شهرداری منطقه دو و با مشارکت سازمان فرهنگی اجتماعی و معاونت خدمات شهری برپا شد تا از زوایای مختلف و از منظر هنر به واقعه عاشورا نگاه شود.

شهردار منطقه دو کرمان با ابراز امیدواری از ارائه آثار زیبای هنرمندان در این رویداد، از انتخاب پنج اثر برگزیده در پایان سوگواره خبر می‌دهد و ادامه می‌دهد: اگر امروز عاشورا زنده است، به خاطر نوآوری و خلاقیت هنرمندان است که آثاری در طول تاریخ خلق کردند.

سوگواری هنرمندانه/ بساط عاشقی در پارک مادر کرمان

سوگواری هنرمندانه/ بساط عاشقی در پارک مادر کرمان

حرف دل هنرمندان از نقش و نگارشان پیداست

به سراغ هنرمندانی می‌روم که در گوشه و کنار محل برگزاری سوگواره در جوار علم‌های نشان دار نشسته‌اند و به اجرا مشغولند؛ یکی یکی لبخندی حواله ام می‌کنند و طرح و نقش شأن حرف دلشان را نشانم می‌دهد؛ یکی حضرت علی اصغر (ع) را به تصویر کشیده است و دیگری نقش تصویر حضرت عباس (ع) را نمایان کرده است.

تایپوگرافی و خطاشی هم انتخاب عده‌ای دیگر از هنرمندان برای حضور در دومین سوگواره هنری «سرو سرخ» است که با ترکیب شعر و رنگ و قلم جلوه خاصی به المان‌های حجمی بخشیده و نوید چهره متفاوت شهر کرمان برای محرم را در سال ۱۴۰۳ می‌دهد.

اولین‌های سوگواره هنری «سرو سرخ» از تجربه خوشایندشان در این رویداد می‌گویند و امیدوار به استمرار آن هستند؛ یکی در قالب نگارگری، شهر کرمان را در میان تار و پود قالی و ابنیه تاریخی معرفی کرده است و دیگری از خوشنویسی اشعار فؤاد کرمانی با ترکیب پته، برای عرض ارادت به سیدالشهداء (ع) بهره برده است.

سهیل الله یار از هنرمندان حاضر در سوگواره هنری «سرو سرخ»، به بیان حس و حال خوب برگرفته از گردهمایی هنرمندان در این رویداد سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: هنرمندان با اثر هنری حرف می‌زنند و عزاداری شأن به شیوه‌ای متفاوت در المان‌های شهری نمود پیدا می‌کند.

سوگواری هنرمندانه/ بساط عاشقی در پارک مادر کرمان

دبیرخانه دائمی مناسبت‌های مذهبی در شهرداری کرمان راه اندازی می‌شود

محسن تویسرکانی شهردار کرمان هم در جمع هنرمندان حاضر می‌شود و در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین در کرمان می‌گوید: سوگواره هنری «سرو سرخ» با اهتمام و ذوق و سلیقه همکارانم در شهرداری منطقه دو رقم خورد که یکی از کارهای منحصربفرد و فاخر در راستای تبیین حماسه عاشورا و عزای آل الله است.

وی ادامه می‌دهد: اعتقادمان این است که همه آحاد جامعه باید در زیباسازی و مناسبت سازی شهر مشارکت کنند و شهرداری کرمان در این رویداد با بهره‌گیری از توان هنرمندان استان المان‌هایی را در سطح شهر اجرا می‌کند که می‌تواند اثرگذار و گویای ایام عزای امام حسین (ع) باشد.

شهردار کرمان از استمرار برگزاری سوگواره «سرو سرخ» خبر می‌دهد و بیان می‌کند: بنا داریم دبیرخانه دائمی رویدادهای ویژه مناسبت‌های مذهبی را راه اندازی کنیم که هرساله در ایام مختلف سوگواری، فراخوان بدهیم تا با مشارکت هنرمندان آثار ارزنده و فاخر در سطح شهر بروز و ظهور یابند.

المان‌های آذین شده به نام و ذکر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اشعار مذهبی یکی یکی علم می‌شوند تا در دهه دوم محرم بر سر راه هر رهگذری در کرمان قرار گیرند تا سلام بر حسین (ع) بر زبان‌ها جاری شود و نام و یاد سیدالشهداء (ع) به دستان توانای هنرمندان این خطه ماندگار شود.

سوگواری هنرمندانه/ بساط عاشقی در پارک مادر کرمان

سوگواری هنرمندانه/ بساط عاشقی در پارک مادر کرمان

برای مشاهده تصاویر بیشتر اینجا کلیک کنید