مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۲ شنبه ۲۶ خردادماه با حضور۷۰.۶۸ درصدی سهامداران در سالن اتاق بازرگانی اصفهان برگزار و بعد از قرائت گزارش هیئت‌مدیره به مجمع، گفت‌وگو و تبادل‌نظر میان اعضا و سهام‌داران، تصمیم گرفته شد تا سودی معادل ۳۰۰ ریال به ازای هر سهم «وتوکا» تقسیم شود.

به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۲ با حضور ۷۰.۶۸ درصد از سهام‌داران برگزار شد.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد در این مجمع با بیان اینکه شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد شرکت سرمایه‌گذار است و خودش فعالیت مستقیم ندارد و آنچه مطرح می‌شود در شرکت‌های سرمایه‌پذیر اتفاق افتاده است، اظهار داشت: ما در دو بخش سرمایه‌گذاری و حاکمیت شرکتی فعالیت داریم و بر این اساس اتفاقات بازار سرمایه بر روی بازدهی سهام شرکت و روی قیمت‌ها تأثیر مستقیم دارد که البته باید توجه داشت، حال بازار سرمایه طی سال‌های اخیر خوب نبوده و امیدواریم با سیاست‌هایی که اندیشیده می‌شود سرمایه‌های سهام‌داران در این بازار به نحو مثبت ارزیابی و نشان داده شود.

احمدرضا سبزواری با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در خودرو به نسبت بازار طلا، ارز و مسکن تفاوت چشم‌گیر و معناداری دارد، افزود: باید توجه داشت که شرکت‌های ما در سال گذشته از رویدادهای سیاسی و اقتصادی در سطح بین‌الملل نیز تأثیر گرفتند؛ ما جهش ناگهانی قیمت ارز را تجربه کردیم، محیط کسب و کارمان در حوزه صادرات تحت تأثیر قرار گرفت؛ از سویی شرایط اقتصادی کشور نیز بعضاً بر روی هزینه‌هایی که تورم ایجاد کرد از جمله نیروی انسانی که عملکرد ما را تحت تأثیر قرار داد.

وی تصریح کرد: مشکلات موجود در تجارت جهانی، افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت کامودیتی‌ها و مواد اولیه به صورت مستقیم و شرکت‌های سرمایه‌پذیر ما به صورت غیرمستقیم بر سودآوری شرکت تأثیرگذار است و علی رغم همه این مشکلات شرکت‌های سرمایه‌پذیر زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد توانستند نسبت به توسعه خود اقدام کنند.

سود ۳۰۰ ریالی به ازای هر سهم «وتوکا»

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد با بیان اینکه ۳۲ مجموعه بزرگ و کوچک زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد هستند، اظهار داشت: از این تعداد ۷ شرکت بورسی هستند.

وی در خصوص ترکیب سهام‌داران گروه سرمایه‌گذاری توکا فولاد افزود: عمده سهام‌دار توکا، شرکت فولاد مبارکه است که ۵۴.۱۹ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری مهرگان تأمین پارس ۱۰.۳۳، شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین ۳.۳۲، شرکت سرمایه گذاری امین توان آفرین ساز ۱.۵۱ و سایر سهامداران نیز ۳۰.۶۴ سهام این شرکت را به خود اختصاص داده‌اند.

سبزواری با بیان اینکه سرمایه شرکت توکافولاد در سال ۱۴۰۲ جهش بسیار خوبی را داشته است، تصریح کرد: این امر به این دلیل بوده که سهام‌دار مبالغی که طی سال‌ها به صورت انباشته و یا از طریق مطالبات در اختیار شرکت قرار داشت در سال ۱۴۰۲ به افزایش سرمایه شرکت تبدیل شود.

وی اظهار داشت: افزایش سرمایه شرکت در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته و به عدد یک هزار و ۲۱۱ میلیارد تومان رسیده است که بخش عمده این مبلغ قبلاً در شرکت وجود داشته، انباشته‌هایی بود که در سال‌های گذشته در شرکت وجود داشت و مطالباتی بود که سهامداران عمده مانند فولاد مبارکه از شرکت وصول نکرده بودند و همه اینها برای افزایش سرمایه هزینه شد.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد با بیان اینکه شاخص کل شرکت بورسی توکافولاد ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، تصریح کرد: نرخ سهم در یک روندی قرار گرفت که عیناً مطابق با نمودار شاخص کل بورس بود.

سود ۳۰۰ ریالی به ازای هر سهم «وتوکا»سود ۳۰۰ ریالی به ازای هر سهم «وتوکا»

وی در خصوص ترکیب پرتفوی شرکت نیز اظهار داشت: ۴۸ درصد از سرمایه در شرکت‌های بورسی و ۵۲ درصد در شرکت‌های غیر بورسی قرار گرفت و درآمد حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها نیز به نسبت خودش تقسیم خواهد شد، بر این اساس در حال حاضر سهام توکافولاد در شرکت توکا ریل ۳۷.۷۸ درصد، حمل و نقل توکا ۴۹.۲۷ درصد، توکارنگ فولاد سپاهان ۳۵.۷۱ درصد، میرکو ۸۲.۷۷ درصد، توکاتولید اسپادان ۹۹.۶۰ درصد، ایران ذوب ۹۸ درصد، فرآورده‌های نسوز آذر ۳۰.۶۸ درصد، صنایع نسوز توکا ۵۱.۸۵ درصد، استقلال سپاهان ۶۰.۴۷ درصد، راهبران فولاد ۹۶.۴۹ درصد، توکاسبز ۶۰.۱۴ درصد، بهساران خاورمیانه ۹۴.۸۰ درصد، توکانیرو سپاهان ۹۹.۶۰ درصد، توسعه توکا ۹۵.۱۹ درصد، صنایع برش ورق فولادی ۱۶ درصد، توکاتدارک ۵۷ درصد، فولاد تاراز ۴۵ درصد و فولاد متیل ۲۲.۳۲ درصد از آنِ گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد است.

سبزواری در خصوص اقدامات سال گذشته در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی شرکت توکافولاد افزود: هر طرحی از سمت شرکت‌های سرمایه‌پذیر و یا بیرون ارائه می‌شود توسط حوزه سرمایه‌گذاری مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد؛ اگر این طرح مورد تأیید کارشناسان در این حوزه قرار گرفت پیشنهاد می‌شود به کمیته سرمایه‌گذاری که مورد بررسی قرار گیرد و پس از بررسی FS طرح توسط شرکت‌های معتبر داخلی، این طرح به هیئت مدیره ارجاع داده می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از تأیید در هیئت‌مدیره، با دریافت تاییدیه از شرکت فولاد مبارکه به عنوان سهام‌دار عمده، تأمین مالی پروژه انجام و سرمایه‌گذاری محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۹ طرح با سرمایه‌گذاری ۲۰۲ هزار میلیارد ریال در گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: از این تعداد ۵ طرح با حجم سرمایه‌گذاری ۷۰ هزار میلیارد ریال تاییدیه نهایی کمیته سرمایه‌گذاری را دریافت کرد.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد اظهار داشت: ۱۵ طرح افزایش سرمایه با حجم سرمایه‌گذاری تقریبی ۲۵ هزار میلیارد ریال نیز پیشنهاد شد که از این تعداد ۷ طرح با حجم سرمایه‌گذاری تقریبی ۹ هزار میلیارد ریال تاییدیه نهایی کمیته سرمایه‌گذاری را دریافت کرد.

سبزواری در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه مالی و سرمایه انسانی گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد نیز افزود: افزایش حد اعتباری از بانک‌ها برای شرکت‌های گروه توکافولاد، همکاری جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های گروه توکافولاد، شناسایی و آزادسازی وثایق ابطال شده در شرکت اصلی و شرکت‌های گروه توکافولاد، مدیریت هزینه‌های مالی گروه از طریق جایگزینی با منابع مالی ارزان‌تر، نظارت در رفع موارد مطروحه در گزارش حسابرس مستقل شرکت‌های گروه و شرکت اصلی، کمک به ارتقای نرم‌افزارهای مالی شرکت اصلی و شرکت‌های گروه، طراحی و پیاده سازی مدل جبران خدمت بر اساس روش ۴p، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انضباط مالی در شرکت‌های گروه توکافولاد، ایجاد ساختار لازم به جهت پیاده‌سازی خزانه‌داری در کل گروه توکافولاد از جمله اقدامات صورت گرفته است.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد با بیان اینکه در سال‌های گذشته حجم دریافت اعتبارات از بانک‌ها توسط گروه توکا افزایش یافته چرا که یکی از بهترین روش‌های مالی در سال‌هایی که با افزایش نرخ تورم رو به رو هستیم، استقراض از بانک‌ها است، ادامه داد: ما نیز این روند را در دستور کار قرار دادیم و کمک قابل توجهی نیز به پیشبرد اهدافمان بود.

وی با بیان اینکه در حوزه نرم‌افزارهای مالی ما اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم و سیستم یکپارچه اطلاعات و مدیریت ERP را در همه شرکت‌ها راه‌اندازی خواهیم کرد، افزود: این موضوع به یکپارچه‌سازی اقدامات و رویدادها کمک خواهد کرد.

سبزواری با بیان اینکه رویکرد ما در حوزه منابع انسانی در حرکت به جهت سرمایه انسانی تغییر پیدا کرد، گفت: این اقدام به صورت عملی در دستور کار قرار گرفت؛ توانمندسازی نیروی انسانی، جذب و استخدام نیروهای متخصص و با استعداد و حفظ این نیروها همواره باید مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه آموزش در حوزه نیروی انسانی مورد توجه بوده است، گفت: این اقدام در سطح مدیران عامل به پایین‌تر انجام شد که میزان آموزش ارائه شده در بیش از ۲۰ سال گذشته بی نظیر بوده است.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه امور مجامع ارزیابی و رهبری شرکتی اخذ صورت جلسات هیئت مدیره شرکت‌های گروه تصریح کرد: نظارت و پیگیری مطالبات ارزیابی هیئت‌مدیره شرکت‌های بورسی، برگزاری مجامع عادی و فوق‌العاده شرکت‌های گروه توکافولاد، ارزیابی فصلی عملکرد مالی و غیر مالی شرکت‌های گروه، پیگیری امور مربوط به تأسیس و انحلال شرکت‌های گروه پس از تصویب در هیئت‌مدیره، بازدید دوره‌ای و میدانی از شرکت‌های گروه، ارتباط مستمر با سازمان بورس اوراق بهادار جهت روند تأیید صلاحیت و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه و پیگیری مصوبات مجامع شرکت‌های گروه به عنوان بالاترین مقام تصمیم‌گیری از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه بوده است.

وی در خصوص مهم‌ترین اتفاقات صورت گرفته در حوزه روابط عمومی گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد نیز اضافه کرد: یکی از اتفاقاتی که می‌تواند قیمت سهم ما را افزایش دهد، برندینگ است به این معنا که ارزش و اعتبار توکافولاد در بازار سرمایه شناسانده شود و فعالیت‌های آن به سهام‌داران معرفی و اقبال عمومی به سمت شرکت افزایش یابد و برای تحقق این امر حضور در نمایشگاه‌های مختلف امری ضروری قلمداد شده است؛ باید محصولات و خدمات در نمایشگاه‌ها به عموم ذی‌نفعان اطلاع‌رسانی شود.

سود ۳۰۰ ریالی به ازای هر سهم «وتوکا»

سبزواری افزود: راه‌اندازی سلسله نشست‌های هم‌اندیشی و هم‌افزایی مسئولان روابط عمومی گروه به میزبانی دوره‌ای هر یک از شرکت‌ها، ارتقای زیرساخت‌های رسانه‌ای از جمله راه‌اندازی کانال‌های اطلاع رسانی در شبکه‌های اجتماعی و طراحی نسخه جدید وب سایت گروه، حضور پررنگ و فعال در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی، برگزاری بیش از ۴۰ رویداد اجرایی، باز تعریف هویت بصری برند (ری‌برندینگ)، تهیه و تدوین برنامه جامع تحول آفرینی و تعالی روابط‌عمومی گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد، بازنشر و انعکاس اخبار گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد در مطبوعات خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، تولید محتوا برای رسانه‌های شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد، ایجاد بسترهای متنوع برای ارتباط ذی‌نفعان از جمله سامانه ارسال پیام مستقیم به مدیرعامل و جلسات کاری با نمایندگان مطبوعات و خبرگزاری‌ها و نیز اصحاب رسانه، از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه روابط عمومی گروه در سال گذشته بوده است.

وی در خصوص عملکرد حسابرسی داخلی گروه سرمایه‌گذاری فولاد طی سال گذشته نیز نصریح‌کرد: تمام شعارها در عمل یک به یک پیگیری می‌شود؛ در بهداشت مالی به عنوان یکی از شعارهای اصلی گروه سرمایه‌گذاری توکا ما عملکرد بسیار خوبی داشته‌ایم و در بین مجموعه‌های اقتصادی کشور زبانزد شده‌ایم که از مصادیق آن رعایت حق و حقوق سهام‌داران و دستورالعمل‌های مالی است.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد حسابرسی داخلی را از مهم‌ترین اتفاقات در حوزه بهداشت مالی تلقی کرد و اظهار داشت: سازمان بورس نیز به این امر تاکید دارد، حسابرسی داخلی در گروه توکافولاد تحت نظارت هیئت مدیره فعالیت می‌کند و همه جلسات آن به صورت مستمر برگزار می‌شود و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

سود ۳۰۰ ریالی به ازای هر سهم «وتوکا»

وی در خصوص عملکرد حوزه قراردادهای گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد نیز افزود: شرکت، در دو سال قبل واحد امور حقوقی را مستقر کرد و تا پیش از این، بسیاری از موارد حقوقی متولی اصلی نداشت و طی سال گذشته این حوزه نظم‌دهی شد و توجه شرکت‌های سرمایه‌پذیر به این موضوع بیشتر جلب شد و تمام پرونده‌های حقوقی دارای چارچوب و مدیریت هستند.

سبزواری تصریح‌کرد: محیط حقوقی شرکت نیز که چتر حقوقی حاکم بر سرمایه‌گذاری توکافولاد و دیگر شرکت‌های زیرمجموعه است، بحث قانون مالیات‌های مستقیم، قانون تجارت، مقررات پولی و بانکی، قانون مبارزه با پول‌شویی، قوانین و مقررات بازار اوراق بهادار، مقررات حاکمیت شرکتی، اساسنامه و سایر قوانین مرتبط با موضوع فعالیت شرکت را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به اهم اقدامات در توسعه کسب و کار شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد اظهار داشت: خرید ۵۰ دستگاه کشنده توسط شرکت حمل و نقل توکا، طرح تولید ۱۰ هزار تن آجر کربن منیزیت توسط شرکت صنایع نسوز توکا، تأسیس صندوق درآمد ثابت توسکا به ارزش ۲۰,۰۰۰ میلیارد ریال و تأسیس صندوق درآمد ثابت نارین به ارزش ۵,۰۰۰ میلیارد ریال توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا از جمله این اقدامات بوده است.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد در خصوص برنامه‌های توسعه کسب و کار در شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد افزود: خرید لوکوموتیو واحد دپوی تعمیراتی توسط شرکت توکا ریل، احداث خط تولید رنگ‌های صنعتی ضد خوردگی با ظرفیت ۱۴۰۰ تن در سال توسط شرکت توکارنگ، طرح بازیافت صنعتی خرسک و ته تاندیش توسط شرکت توکا تدارک، احداث خط تولید نوار نقاله استیل کورد منجیددار توسط شرکت کانیارسایی، احداث خط تولید ۲۲ هزار تن گلوله و قطعات ریخته‌گری توسط شرکت ایران ذوب، احداث خط تولید اشکال ویژه نسوز توسط شرکت نسوز توکا، احداث خط تولید سیم جوش توپودری و نوار نقاله الواتور توسط شرکت میرکو، احداث کار خانه کنسانتره ۲۵۰ هزار تنی توسط شرکت راهبران فولاد، احداث نیروگاه خورشیدی دو و نیم مگاواتی فولاد مبارکه توسط شرکت توکا تولید اسپادان از جمله این برنامه‌های در دستور کار است.

سود ۳۰۰ ریالی به ازای هر سهم «وتوکا»

در ادامه این مجمع، مرتضی شبانی، رئیس مجمع عمومی عادی سالیانه هلدینگ توکافولاد با قرائت دیگر بندهای مجمع تصریح کرد: یکی از این بندها تعیین روزنامه رسمی و کثیرالانتشار برای شرکت است که مجدد روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه رسمی شرکت پیشنهاد شد و مورد تصویب قرار گرفت.

وی در خصوص تقسیم سود شرکت نیز اضافه کرد: برای این امر جلسات تخصصی برگزار شد، تمام جوانب امر مورد بررسی قرار گرفت، نیاز شرکت‌ها و شرکت توکافولاد برای توسعه بررسی شد و در نهایت بودجه مورد نظر شرکت‌ها مدنظر قرار گرفت و در نهایت تقسیم ۳۲ درصد سود با ارزش هر سهم ۳۰ تومان مطرح شد.

گفتنی است در پایان با رأی‌گیری سهام‌داران حاضر ۳۲ درصد از سود یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومانی گروه سرمایه‌گذاری توکافولاد بین سهام‌داران توزیع خواهد شد.