معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در شورای سیاستگذاری سنجش بدو ورود به دبستان کشور از سنجش ۲۷ هزار و ۵۸۲ نوآموز پیشدبستانی عشایری بهصورت رایگان در تمام استانهای کشور خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت به نقل از وزارت آموزشوپرورش، رضوان حکیمزاده در شورای سیاستگذاری سنجش بدو ورود به دبستان، اظهار کرد: از یکمیلیون و ۵۸۰ هزار و ۷۷۴ نوآموز پیش دبستانی کشور، در سال تحصیلی جاری ۳۷۸ هزار و ۷۳۴ نوآموز در فرایند سنجش بدو ورود به دبستان شرکت کردهاند و طبق اساسنامه مدارس عشایری، در سال تحصیلی جاری ۲۷ هزار و ۵۸۲ نوآموز پیشدبستانی عشایری بهصورت رایگان در تمام استانهای کشور موردسنجش قرارگرفتهاند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع سنجش نوآموزان با این ابعاد و گستردگی در کشوری که تنوع جغرافیایی و اقلیمی دارد، بسیار قابلتقدیر است، گفت: متأسفانه در سطح بینالمللی، این اقدام معرفی نشده و ضروری است چنین فعالیت بزرگی در مؤسسات آموزشی جهان بهعنوان دستاورد جمهوری اسلامی ایران معرفی شود.
هرچه تعداد سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان بیشتر شود در سالهای آتی نیز میتوانیم مداخله به هنگام مؤثری در پایههای تحصیلی داشته باشیم.
حکیم زاده با اشاره به اینکه جهش تحصیلی از نظر علم تعلیم و تربیت در کشورهای پیشرو آموزشی جهان مورد تائید نیست، اظهار کرد: دانشآموزان داوطلب جهش تحصیلی که با استفاده از یک سنجه ناقص مانند تست هوش غربالگری میشوند، بعد از جهش تحصیلی دیگر نمیتوانند رشد متوازن و طبیعی خود را ادامه دهند و از همسالان خود جدا میشوند تا زودتر سالهای تحصیلی خود را بهویژه در دوره ابتدایی تمام کنند و این موضوع ظلمی به دانشآموزان کشور است.
در کشورهای پیشرو به رشد متوازن اجتماعی دانشآموزان توجه و زمینههای غنیسازی محتوای آموزشی انجام میشود و صرفا به تست هوش اکتفا نمیشود، اجازه داده میشود دانشآموز در کنار همسنهای خود مهارتهای زندگی را کسب کنند.
جهش تحصیلی در دوره تحصیلی ابتدایی ظلم مضاعف خانوادهها به فرزندان خود است که آنها را از رشد متوازن دور میکند.