به گزارش پردیسان آنلاین؛ در شهر قم پروژه هایی وجود دارد که سالیانی بدون تکلیف رها مانده و با آمدن و رفتن دولت های مختلفی هنوز که هنوز است مانند سوهانی بر اعصاب مردم قم به یادگار مانده است.
از پروژه فرودگاه قم، منوریل و مترو گرفته تا پروژه جمع آوری ریل های متروکه همه و همه با توجه به این که در ردیف مصوبات سفر رئیس جمهور است به دلیل برنامه ریزی جزیره ای مسئولان و عدم انسجام در پیگیری ها بدون تکلیف رها شده اند.
ریل های متروکه ای که ۷ کیلومتر آن کنار بلوار امام رضا(علیه السلام ) بی استفاده رها شده و ۸ کیلومتر دیگر هم از ایستگاه مرکزی تا ایستگاه جمکران هیچ قطاری از این ریل ها عبور نمی کند و مردم قم سالیانی است چشم انتظار همت و اراده مسئولان اجرایی هستند تا این ریل های متروکه ساماندهی شوند.
در جریان سفر دولت سیزدهم مسئولان اراده کردند و این مشکل را مطرح تا به عنوان مصوبه در سفر رئیس جمهور به قم در دیماه سال ۱۴۰۰ پیگیری شود محموعه مدیریت استان پیگیر ماجرا شد و شهرداری و مدیریت شهری هم برای تعیین تکلیف آن با طرح و مطالعات ورود و پای کار آمدند .
اما این تنها جزیی از این ماجرا بود پروژه جمع آوری ریل های متروکه که طی دو مرحله در دولت سیزدهم بررسی شد و مشکل جدید دیگری برای این پروژه ایجاد و اجرای این مطالعات متوقف شد.
چرا که وسط راه آستانه بحث مالکیت را مطرح و اکنون طرفین برای اجرای عملیات و مطالعات که می توانست برای افزایش امید، نشاط و رضایت مردم آن هم در شرایط کنونی که رسانه های معاند از سویی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی نشاط مردم را نشانه رفته است نسخه شفابخشی باشد اکنون باید منتظر مذاکره طرفین آستانه و شهرداری برای بحث مالکیت باشیم اکنون این پروژه که جزیی از مصوبات استانی است مانند کلاف سر درگم بین شهرداری، آستانه و استانداری که روزه سکوت اختیار کردند بی تکلیف رها و آن طرف ماجرا هم مردمی که منتظر درمان خود با اجرای این پروژه بودند اکنون سوهانی بر اعصاب آنها تبدیل شده است.
جمع آوری ریل های متروکه نوش دارویی که درد مردم را درمان نکرد
یک بانوی شهروند قمی که در کنار ریل های متروکه زندگی می کند می گوید: زمانی که قطاری از این ریل ها سالیانی گذری نکرده است چرا نباید این ریل های متروکه ای که آینه دق ما شده ساماندهی شود هر روز باید با کلی دردسر این مسیر را پشت سر بگذاریم مسئولان چرا از درد مردم غافل هستند مگر جمع آوری این ریل ها معجزه نیاز دارد؟
سیده طاهره میر حسینی می افزاید: مسئولان اطلاع دارند قم مشکل ریزگرد دارد حال شما تصورکنید ریزگرد با وجود این فضای اطراف ریل های متروکه چه بر سر زندگی ما می آورد چه گناهی کردیم که باید در کنار این ریل های متروکه روزگار سپری کنیم همه زندگی ما گرد و غبار می گیرد مغازه های اطراف که نگویید چه مشکلی دارند.
یکی دیگر از ساکنان این منطقه می افراید: بخدا زندگی ما را مشکل کرده مسئولان از اردیبهشت ماه قرار بود مرحله دوم جمع آوری را اجرا کنند وقتی پیگیری می کنیم از مسئولان همیشه کلمه به زودی عملیات اجرایی شروع می شود را می شنویم ولی در عمل هنوز کاری انجام نشده شهرداری قرار بود برای این ریل ها طرحی را آماده کند ولی هنوز ما چیزی جز مشکلات از وجود این ریل های متروکه ندیده ایم.
وقتی مسئولان توانایی جمع کردن ریلهای متروکه ندارند برای منوریل چه خواهند کرد؟
اما یک شهروند دیگری که این ریل ها برای او آیینه دقی شده و سوهانی بر اعصابش شده در گفت وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین بیان می کند: جمع آوری ریل هایی که از مصوبات سفر رئیس جمهور بود و شهرداری هم برای آن طرح و برنامه داشته هنوز به سرانجام نرسیده برای من شهروند قمی سئوال است وقتی مسئولان از حل مشکل این ریل ها عاجز هستند و مانند توپ فوتبال بین یکدیگر این پروژه پاس می شود چگونه می خواهند پروژه ای مانند منوریل و مترو و فرودگاه را حل کنند مگر ما چه انتظاری از مسئولان داریم ؟ یعنی شهروند قمی چه گناهی کرده است که باید سالیانی منتظر سرانجام پروژه هایی باشد که می تواند مرهمی برای درمانش باشد.
گذری بر سرنوشت ریل های متروکه قم
ریل های متروکه قم که سالیانی مردم چشم انتظار اجرای آن را مانند پروژه های بی تکلیف دیگر قم مثل فرودگاه و منوریل و مترو دارند اکنون در سراشیبی نا معلومی قرار گرفته است چرا که میان مطالعات و اعتباراتی که مدیریت شهری برای جمع آوری و ساماندهی آن هزینه کرده ، بحث مالکیت آن به میان آمده است.
روزه سکوت استانداری و آستانه
با توجه به پیگیری هایی که خبرنگار پردیسان آنلاین از معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و آستانه برای ارائه تکلیف و نظر خود برای آینده این پروژه انجام داده معاونت عمرانی استانداری گویا روزه سکوت اختیار کرده و ماجرا را به آستانه واگذار می کند.
اما وقتی که از آستانه بعد از چند روز پیگیری خواهان تعیین تکلیف و نظر اجمالی می شویم سربسته می گویند مصاحبه نمی کنیم و فعلا هیچ نظری نداریم از استانداری پیگیری کنید استانداری هم مثل همیشه به ویژه معاونت عمرانی راضی به مصاحبه رسانه ای نیست و این میان مردم مانند کلاف سردرگم باید منتظر ماجرای سرنوشت ریل های متروکه باشند.
درحالی که سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهور در سفر خود به قم در تیرماه سال گذشته و در دیدار با آیت الله سعیدی نظر داشت که ریلهای متروکه قم که سالها مغفول مانده به زودی توسط شهرداری قم به بلوار سبز مفرح شهری تبدیل شود حال با بحث مالکیت، نه تنها فضایی مفرح و پر نشاطی برای مردم ایجاد نشد که هیچ ، درد مردم را بیشتر کرد.
مصوبه سفر هیئات دولت که بلاتکلیف مانده است
معاون عمرانی شهرداری قم درباره این پروژه در گفت وگویی با خبرنگار پردیسان آنلاین می گوید: یکی از مصوبات سفر رئیسجمهور به قم، جمعآوری ریلهای متروکه از سطح شهر بود که سال گذشته با انجام دو قرارداد در یک مرحله جمعآوری ریلها و پابندها در مرحله بعد خاکبرداریها صورت گرفت.برای این پروژه طراحی فاز یک و دو انجامشده است و در بودجه سال جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان برای روسازی و بهسازی این مسیر در نظر گرفته شده است.
عباس حلوایی در ادامه می افزاید: مطالعات اولیه ترافیکی این محور در سال گذشته انجام و مقرر شد که محور به صورت فضای سبز شهری با مسیرهای ویژه پیاده و دوچرخه طراحی و اجرا شود تا فضای شهر مناسبی برای شهروندان صورت گیرد با توجه به این که قم یک شهر زیارتی است و در مناسبت های مذهبی با بار ترافیکی روبرو می شویم این مطالعات اولیه هم می تواند در بحث ترافیک و هم فضایی مفرح و هم چنین حلقه اتصالی به بلوار پیامبر اعظم (ص) باشد.
به گفته وی؛ طبق این طرح با اخذ مصوبات و ارائه اسناد مناقصه پیمانکار این پروژه مشخص و مقرر شد مسیری مفرح و فضای سبز اجرا شود و به پل مصلی برای راحتی نمازگزاران وصل شود تا دسترسی آسانی برای مردم در مناسبت های مذهبی و فرهنگی ایجاد شود.
بحث مالکیتی که بر سر راه پروژه سنگ اندازی کرد
معاون عمرانی شهرداری قم در ادامه با اشاره به اینکه طراحی و مناقصه احداث فضای سبز شهری حدفاصل مصلی تا تقاطع عمار یاسر با اعتبار ۱۷۷ میلیارد ریال انجام شده،عنوان می کند: طبق مصوبه سفر رئیس جمهور و هیات دولت جمعآوری کل مصالح و برنامهریزی لازم برای جمعآوری، زیرسازی و تسطیح کامل مسیر بر عهده شهرداری است و نهادهایی مانند سپاه، راهداری و بنیاد مسکن در جمعآوری مصالح و زیرسازی و برآورد انجام کار با شهرداری همکاری کنند.
حلوایی می افزاید: طراحی و مناقصه احداث فضای سبز شهری حدفاصل مصلی تا تقاطع عمار یاسر بااعتبار ۱۷۷ میلیارد ریال انجام شده، اما پروژه به علت مباحث مالکیت متوقف شده است و در حال مذاکره برای توافق هستیم.
به گفته وی؛ سازمان توسعه و عمران اجراکننده عملیات جمعآوری ریل انتخاب و مبلغ پیمان سازمان توسعه و عمران عددی بالغبر ۱۷ میلیارد تومان بوده و عملیات تکمیلی خاکبرداری تحت پیمان شرکت پاسیان سازان نیز با مبلغی برابر ۲۰ میلیارد تومان انجام شده است.
وی در ادامه می گوید: نقشههای اجرایی فاز ۲ بخش دوم از تقاطع عمار یاسر تا تقاطع عطاران را طراحی کردیم قرارداد طراحی جدید برای بهسازی پل تاریخی راهآهن بهعنوان پیادهراه شهری بین مناطق ۲ و ۴ شهری نیز منعقدشده و در صورت حل مشکل معارض کار آغاز خواهد شد.
وی اظهار می کند: این طرح آماده اجرایی شدن است و تمام مراحل قانونی و برنامهریزی آن انجامشده و در صورت رفع مشکلات پروژه در کمترین زمان عملیات عمرانی پروژه آغاز میشود تا این مسیر بهعنوان یکی از مسیرهای پیادهروی به سمت جمکران مورد استفاده شهروندان و زائران قرار گیرد از سویی در حال حاضر در مساحت ۲.۳ هکتاری معارض ملکی برای ریلهای جمعآوری شده راهآهن وجود دارد که دولت قول اختصاص ۸۰ هکتار از اراضی پردیسان برای حل این معضل را داده بود.
حال این تمام ماجرای سرنوشت جمع آوری ریل های متروکه ای است که باعث مشکلاتی برای مردم شده حال با توجه به این که رهبری تاکید مضاعفی بر امیدآفرینی از سوی مسئولان برای مردم دارند تا روحیه یاس و ناامیدی که محصول تبلیغات دشمنان است کم رنگ شود.
ساماندهی و عملیات اجرای مطالعات ریل های متروکه می تواند امید،نشاط و فضایی شادی آور را برای مردم به ویژه ساکنان نزدیک این راه آهن را تزریق کند. باید از استانداری و آستانه پرسید آیا مایل نیستید که فرمایشات رهبری را برای تزریق امیدآفرینی با سرانجام رسیدن این پروژه محقق کنید؟ یا اینکه مردم قم این پروژه را در کنار دیگر پروژه های ناتمام شهر مانند آینه دق و سوهان اعصاب هر روز تحمل کنند؟
- نویسنده : هیفا پردل
Tuesday, 3 December , 2024