به‌گزارش روز یکشنبه وزارت نیرو ، سامانه پایش کاربری و پوشش اراضی کشور با هدف توسعه بستری تحت وب و آنلاین برای نمایش و ارائه اطلاعات انواع کاربری‌­های اراضی حوضه‌­های آبریز کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌­ای استخراج و طراحی شده است. در این سامانه ابتدا نقشه­‌های کاربری اراضی هر حوضه آبریز با استفاده از تصاویر […]

به‌گزارش روز یکشنبه وزارت نیرو ، سامانه پایش کاربری و پوشش اراضی کشور با هدف توسعه بستری تحت وب و آنلاین برای نمایش و ارائه اطلاعات انواع کاربری‌­های اراضی حوضه‌­های آبریز کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌­ای استخراج و طراحی شده است. در این سامانه ابتدا نقشه­‌های کاربری اراضی هر حوضه آبریز با استفاده از تصاویر ماهواره­‌ای با قدرت تفکیک مکانی بسیار بالا (یک متر) استخراج شده و پس از صحت­‌سنجی بارگذاری می‌­شوند.

این سامانه علاوهبر اینکه کاربران امکان مشاهده نقشه­‌های کاربری اراضی را دارند، امکان گزارش‌گیری از انواع سطوح زیر کشت اراضی زراعی آبی، باغی، دیم، مراتع، جنگل­‌ها، مناطق مسکونی، تالاب­‌ها، اراضی بایر، پهنه‌­های آبی و شوره‌­زارها نیز برای آن­ها فراهم شده است.

نمایش اطلاعات مربوط به مطالعات میدانی از دیگر قابلیت های این سامانه است که توسط تیم­‌های مطالعات میدانی جمع‌­آوری شده و امکان مشاهده همه خصوصیات هر منطقه به همراه تصویر آن نیز وجود دارد.
 
بهره‌برداری از شناور هدایت شونده خودکار هیدروگرافی

پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب موسسه تحقیقات آب همچنین از شناور هدایت شونده خودکار هیدروگرافی خود همزمان با دهه فجر بهره‌برداری کرد.

ته‌نشینی رسوبات در مسیر انتقال در مخازن سدها می‌توانند عواقب فنی، اقتصادی و یا حتی اجتماعی نامطلوب به بار آورد که تهیه نقشه بسیمتری مخازن سدهای کشور و بروزرسانی شرایط بسیمتری و انباشت رسوب در مخازن امری حیاتی برای مدیریت مناسب مخازن است.

در همین راستا شناور هدایت شونده خودکار هیدروگرافی در موسسه تحقیقات آب با همکاری شرکت مایا صنعت آریا طراحی و جهت استخراج نقشه بسیمتری مخازن کشور ارائه شده است.

از ویژگی‌های بارز این محصول می‌توان به قابلیت کارکرد بصورت برنامه‌ریزی شده (اتوپایلوت)، افزایش سرعت و دقت تهیه نقشه‌های عمق‌سنجی پهنه‌های آبی، کاهش نیروی انسانی مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها و قابلیت حمل و جابجایی آسان اشاره کرد.
 
نخستین آب‌اندازی مدل هیدرولیکی سامانه تخلیه سیلاب سد هراز

نخستین آب‌اندازی مدل هیدرولیکی سامانه تخلیه سیلاب سد هراز با طرح جدید (استفاده از دو روزنه در بدنه سرریز نیلوفری) همزمان با دهه فجر در پژوهشکده مهندسی هیدرولیک و محیط‌های آبی موسسه تحقیقات آب انجام شد.

سد مخزنی هراز روی رودخانه‌ هراز و در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شهر آمل یکی از شهرهای استان مازندران در حال احداث است که سازه‌های هیدرولیکی آن شامل سامانه انحراف آب، سامانه تخلیه سیلاب، سامانه تخلیه‌کننده تحتانی و سامانه آبگیر آبیاری، شرب و نیروگاه است. این سد، از نوع خاکی سنگ‌ریزه‌ای با هسته مخلوط به ارتفاع حدود ۱۵۰ متر و طول تاج ۳۸۰ متر طراحی شده و حجم کل خاکریزی بدنه سد حدود ۱۰ میلیون متر مکعب است.

در طرح اولیه، تنها از سرریز نیلوفری جهت تخلیه سیلاب در مواقع ضروری استفاده می‌شد؛ در حالی‌که در طرح جدید، دو روزنه به صورت کوپل، در بدنه سرریز نیلوفری اضافه شده است.

هدف از اضافه کردن روزنه در بدنه سازه بررسی عملکرد مجموعه روزنه‌ها با سرریز اصلی، بررسی افزایش اثر پخش سیلاب در مخزن و مطالعه تأثیر روزنه‌های مذکور بر کاهش دبی خروجی از سد و افزایش ایمنی مناطق جمعیتی پایین‌دست است.