مدارس کردستان از ابتدای اسفند با شیوع ویروس کرونا تعطیل و دانش آموزان خانه نشین شدند تا فرآیند علم و تحصیل را از خانه دنبال کنند هر چند خیلی هایشان هنوز هم از قافله درس  خانگی جا مانده‌اند بویژه آنهایی که در روستاهای دور افتاده و مرزی هستند و دسترسی به وسایل ارتباطی و تکنولوژی برایشان سخت […]

مدارس کردستان از ابتدای اسفند با شیوع ویروس کرونا تعطیل و دانش آموزان خانه نشین شدند تا فرآیند علم و تحصیل را از خانه دنبال کنند هر چند خیلی هایشان هنوز هم از قافله درس  خانگی جا مانده‌اند بویژه آنهایی که در روستاهای دور افتاده و مرزی هستند و دسترسی به وسایل ارتباطی و تکنولوژی برایشان سخت و یا حتی غیرممکن است.

اوایل که کرونا به ایران آمد، ترسی به جان همه افتاد و بیشتر از همه والدینی به چشم می‌آمدند که نگران بچه مدرسه ای‌های خود بودند ولی تجربه ووهان می گفت که کودکان به بیماری مبتلا نمی‌شوند و اگر هم بشوند در حد یک سرماخوردگی است.

خیال والدین از بابت کودکان راحت شد و آنها را روانه کوچه کردند تا فارغ از دردسرهای کرونا، بازی کنند و خوش باشند، غافل از اینکه کودکان ناقل خاموش بیماری بودند و از سویی ویروس تغییر رفتار داده و بچه‌ها هم از گزند آن در امان نیستند.

این را معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت و افزود: هفت کودک در استان به کرونا مبتلا شدند که سه نفر آنان نوزاد و زیر یک ماه سن دارند.

دکتر ابراهیم قادری به مرگ یک نوجوان ۱۳ ساله مبتلا به کرونا هم اشاره کرد و افزود: این  نوجوان بیماری زمینه‌ای داشت و به همین دلیل جان خود را از دست داد.

همین کافی بود تا ثابت شود که کرونا برای کودکان در حد سرماخوردگی نیست و بازهم تب نگرانی کرونا بر ای پدر و مادرها بالا گرفت چرا که چندی قبل در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زمزمه‌هایی از بازگشایی مدارس مطرح شد و حالا دغدغه والدین این است که چطور بچه هایشان را به مدرسه بفرستند.

البته استاندار کردستان در این جلسه گفته بود: با مساعد شدن شرایط مقابله با بیماری کرونا و اتخاذ تمهیدات لازم، مدارس استان بازگشایی می‌شوند.

بهمن مرادنیا تاکید کرده بود بازگشایی مدارس نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها پیش می‌آورد که باید آمادگی‌هایی لازم پیش از بازگشایی‌ها برای رفع این دغدغه‌ها انجام شود.

وی اضافه کرد: بازگشایی مدارس در روستاها در اولویت قرار گیرد و بعد از بازگشایی مدارس در شهرها هم دانش‌آموزان در صورت امکان به ۲شیفت تقسیم شوند تا با نفرات کمتری در محل کلاس حضور یابند.

ولی همین گفته های با اما و اگر هم نارضایتی والدین را در پی داشت، والدینی که کرونا بخش زیادی از زندگیشان را فلج کرده، حالا باید در کنار تمام دل‌مشغولی‌های کرونایی، سلامت فرزندشان را در اولویت قرار دهند، اما از آنجا که شیوع این ویروس گزنده و بی سر و صداست، از کجا معلوم که یکی از صدها دانش آموز از ناقلین بدون علامت نباشد و یک مدرسه را درگیر بیماری نکند؟

دانش آموزان روستایی و بازماندن از تحصیل

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان می‌گوید: دانش آموزان برخی از روستاها بدلیل نداشتن امکانات بویژه در زمینه اینترنت و یا پخش سی‌دی از آموزش عقب افتاده‌اند.

رشید قربانی افزود: در صورت دادن مجوز، امکان بازگشایی مدارس برخی از روستاها که وضعیت سفیدی از نظر بیماری دارند وجود دارد تا بیش از این از نظر آموزشی عقب نیافتند.

هر چند میزان پوشش تحصیلی دانش آموزان در استان را بیش از ۹۸ درصد اعلام می کنند اما در شهرستان‌های مرزی مریوان، سروآباد، بانه و سقز و روستاهای این مناطق برای جذب و ارتقای پوشش تحصیلی مشکلات بسیاری وجود دارد و دانش آموزان ترک تحصیل می‌کنند که از جمله دلایل آن مسائل فرهنگی، ازدواج زودهنگام دختران، روی آوری پسران به اشتغال‌های کاذب، نبود مدارس متوسطه در روستاها، صعب العبور بودن برخی روستاها، ضعف تحصیلی، مهاجرت و تحصیل علوم دینی است.

و حالا کرونا شاید بستری فراهم کند که دانش آموزان بویژه در مناطق روستایی عطای تحصیل را به لقایش ببخشند و زودتر از آنچه که برایشان معمول بود، درس و مدرسه را رها کنند.

البته جلوگیری این مهم مستلزم بسترسازی فرهنگی است که باید در دراز مدت انجام می‌گرفت تا والدین به نقش درس و تحصیل در پیشرفت فرزندانشان آگاه شوند و آینده او را فدای کار موقت نکنند و حالا شروع مجدد درس در روزهایی که کرونا قصد عقب نشینی ندارد، آبی بر آتش ترک تحصیل نیست که ممکن است یک دانش‌آموز را برای همیشه از درس و مدرسه بیاندازد.

روزهای پرکار معلمان

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان می‌گوید: کرونا، نه تنها کار معلم‌ها را کمتر نکرده که بیشتر از زمانی سات که کلاس ها حضوری برگزار می‌شد،  معلمان از طریق فضای مجازی، تلفنی و مکاتبه‌ای در حال ارائه آموزش به دانش آموزان خود هستند.

صدیقه عبداللهی افزود: برای دانش آموزان شهری و روستایی که توانایی خرید بسته‌های اینترنت و گوشی هوشمند را ندارند از طریق تهیه و توزیع لوح‌های فشرده، آموزش لازم به آنها داده شد البته در هر پایه تحصیلی هیچ کسی همچون معلم خود دانش آموزان نمی‌تواند مطالب آموزشی را به گونه‌ای قابل فهم ارائه کند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: در همین راستا بسیاری از معلم‌ها از طریق فضای مجازی به طور صوتی و تصویری از طریق شبکه‌های مجازی با تشکیل گروه و فراخوان برای حضور والدین دانش آموزان در آن، دروس را برای دانش آموزانشان تدریس می‌کنند.

عبداللهی تاکید کرد: برای آموزش به دانش آموزان حواشی شهرها و روستاها که دسترسی به فضای مجازی ندارند از طریق شناسایی معلمان توانمند اقدام به تهیه و توزیع هشت لوح فشرده از تدریس دروس فروردین و اردیبهشت ۶ پایه تحصیلی ابتدایی کردیم.

وی با اشاره به اینکه این اقدام از ۱۰ تا ۲۵ اسفند سال گذشته انجام شد، اظهار داشت: این بسته آموزشی برای تمام مدارس استان ارسال شده و مدیر هر مدرسه آن را به طور رایگان در اختیار دانش آموزانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند، قرار می‌دهد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه از دانش آموزان سوال شده که چه امکاناتی برای دریافت آموزش‌ درس‌ها دارند، گفت: برای تعدادی از دانش آموزان در روستاهای استان که دستگاه پخش لوح فشرده نداشتند مطالب آموزشی بر روی فلش انتقال و تحویل آنها شده است.

ابتلای معلم‌ها و دانش آموزان به کرونا می‌تواند در روند آموزش مشکلاتی را پیش آورد که به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان تاکنون موردی از ابتلای معلم‌ها و دانش آموزان در استان به ویروس کرونا به این اداره‌کل گزارش نشده است.

در خانه می مانیم

از اسفند پارسال تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز و ۲۴ هزار معلم خانه نشین شده و سه هزار مدرسه هم در استان تعطیل شده است.

یکی از والدین دانش آموز کلاس اولی دارد، از همان دسته دانش آموزانی که برخی مسوولان آموزش و پرورش استان می‌گویند که آموزش مجازی این دسته، سخت است چرا که با فضای مجازی آشنایی چندانی ندارند و حتی با محیط مدرسه هم اخت چندانی نگرفته بودند که به خانه برگشتند.

می‌گوید: حتی اگر مدرسه هم باز شود، جان بچه‌ام را به خطر نمی اندازم و او را روانه مدرسه نمی‌کنم.

پشیمان از روزهایی است که کودکش به همسن و سالانش در کوچه و خیابان بازی می کرد و نمی‌دانست که کرونا او را هم تهدید می‌کند.

از وقتی که شنیده مدارس ممکن است فعالیت خود را از سر بگیرند، به شدت نگران است ولی تصمیمش برای نرفتن کودکش به مدرسه قطعی است، از روند آموزش مجازی گلایه‌هایی هم دارد ولی این گلایه ها باعث نشده تا سلامتی دلبندش را نادیده بگیرد.

این روزها آموزش برای دانش آموزانی همان روال عادی را طی می کند که پدر و یا مادرشان معلم هستند، سمانه یکی از دانش آموزانی است که والدینش معلم هستند، البته او در مقطع ابتدایی درس می خواند و مادرش معاون آموزشی و پدرش معلم تربیت بدنی است.

این دانش آموز ۱۲ ساله می‌گوید: دلش برای مدرسه و همکلاسی هایش تنگ شده و آرزویش این است که یک بار دیگر صبح زود از خواب بیدار شود و به مدرسه برود.

سمانه از تدریس مجازی دل خوشی ندارد، چون می داند بعضی از دانش آموزان به امکانات لازم دسترسی ندارند، از دختر عمه اش می گوید که هم‌سن و سال اوست و در روستا ساکن است و از آنجا که نه گوشی دارد و نه اینترنت، خودش درسهایش را می خواند.

البته از اینکه معلمش پیگیر است و وضعیت همه همکلاسی‌هایش را می پرسد، راضی است.

شاید اگر خانواده‌ها نسبت به درس و تحصیل فرزندانشان بیشتر حساس شوند و این روزها را به منزله تعطیلی درس و مدرسه ندانند، آموزش و پرورش هم نسبت به بازگشایی مدارس تصمیمی به موقع‌تر بگیرد و زنگ آخر تحصیل فرزندانمان با کرونا تمام نشود.

حالا نوبت آنهایی است که با کودکانشان مسیرهایی مانند مسیر پارک کودک سنندج را با ترافیک‌های چند ساعته مواجه می‌کنند و فارغ از هیاهوی کرونا، به گردش و تفریح می‌پردازند، تا کمی کرونا را جدی بگیرند و به خطر افتادن سلامت دلبندشان را تنها در بازگشایی مدارس نبینند، وقت آن است که اول یک سوزن به خودمان بزنیم…

بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز کردستانی در سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ در دوره‌های مختلف مشغول به تحصیل و ۲۴ هزار نفر از پرسنل در واحدهای اداری و آموزشی استان مشغول به آموزش و خدمت رسانی به آینده سازان کشور هستند، از این تعداد دانش آموز ۱۵۸ هزار نفر در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند که حدود ۴۵ هزار نفر آنها را دانش آموزان روستایی تشکیل می‌دهند.

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر جمعه ۲۹ فروردین ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور نیز به چهار هزار و ۹۵۸ نفر رسیده است.