اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی روز پنجشنبه به نقل از خشایار جمشیدی گزارش داد: از برکات ظهور انقلاب اسلامی ایران نگاه انسانی و اسلامی به موضوع جرم است که همین امر در سال ۱۳۷۶ منجر به تشکیل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه شد که اقدامات این نهاد مردمی همچنان ادامه دارد. […]

اداره‌کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی روز پنجشنبه به نقل از خشایار جمشیدی گزارش داد: از برکات ظهور انقلاب اسلامی ایران نگاه انسانی و اسلامی به موضوع جرم است که همین امر در سال ۱۳۷۶ منجر به تشکیل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه شد که اقدامات این نهاد مردمی همچنان ادامه دارد.   

وی افزود: طی ۱۰ سال اخیر ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه ویژه آزادی محکومان جرایم مالی غیرعمد در استان خراسان رضوی هفت هزار و ۷۰۰ نفر را طبق ضوابط و قوانین ستاد با مشارکت شهروندان نیکوکار و خیراندیش و حمایت‌های قضایی از زندان آزاد کرده است.

وی ادامه داد: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی و توجه به پروتکل‌های بهداشتی امکان برگزاری جشن‌های گلریزان به صورت حضوری میسر نیست لذا لازم است از ظرفیت فضای مجازی و توان رسانه ها به بهترین شکل در این خصوص بهره برد.

جمشیدی گفت: با توجه به توسعه تکنولوژی و توجه افکار عمومی به فضای مجازی کارشناسان این مجموعه در حال تولید محتوای فاخر با موضوع کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد هستند تا با برگزاری گلریزان مجازی، مشارکت و حمایت خیران را که پیشوانه اصلی ستاد دیه هستند جلب نمایند.

وی بر لزوم توجه به آسیب‌های اجتماعی ناشی از حبس افراد محکوم برای اعضای خانواده آنها و همچنین جامعه تاکید کرد و افزود: محکومین جرایم غیر عمد نه کلاهبردار هستند نه خلافکار بلکه در اثر سهل انگاری وارد زندان شده اند و حبس آنان که بیشتر سرپرست خانواده هستند آسیب‌های جبران ناپذیر برای خانواده آنها و جامعه به همراه دارد.

وی ادامه داد: همانطور که رهبر انقلاب با کمک ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی در این امر خداپسندانه پیشقدم شدند، خیران و مسوولین نیز باید با مشارکت حداکثری در کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از آسیب‌های ناشی از حبس آنان پیشگیری کنند.

جمشیدی گفت: بدهی ۶۸۳ زندانی جرایم غیر عمد استان شامل ۶۵۹ مرد و ۲۴ زن، بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال است و آنان که حدود چهار درصد جمعیت کیفری استان هستند چشم انتظار کمک خیرین می‌باشند.

وی افزود: وضعیت تمامی این محکومین از نظر احراز شرایط توسط گروه‌های تحقیق ستاد دیه و مددکاران زندان‌ها بررسی می‌شود و زندانیانی تحت حمایت قرار می‌گیرند که دارای پرونده کیفری یا جرایم عمدی نباشند و با پرداخت کمک ستاد دیه بلافاصله از زندان آزاد شوند.

وی بیشترین تعداد زندانیان جرایم غیرعمد در این استان را مربوط به شهرهای مشهد با ۴۴۰ نفر، تربت‌حیدریه با ۵۳ نفر، نیشابور با ۵۱  نفر و سبزوار با ۴۹ نفر ذکر کرد و ادامه داد: تسهیلات ستاد دیه به هر فرد یک بار تعلق می گیرد و هیچ موردی تاکنون سابقه ۲ بار دریافت کمک ستاد دیه را نداشته است.

جمشیدی عملکرد ستاد دیه و حمایت خیران از زندانیان غیرعمد را در سال گذشته رضایتبخش توصیف کرد و گفت: پارسال هزار و ۲۶۴ نفر از محکومان جرایم غیرعمد از زندان‌های خراسان رضوی آزاد شدند که از این تعداد ۳۶۲ نفر با بدهی ۲۹۰ میلیارد ریالی از طریق پرداخت تسهیلات مستقیم ستاد دیه، ۱۹۱ نفر با بدهی ۱۵۲ میلیارد ریالی از طریق پیگیری مستقیم  و مشاوره اعسار ستاد دیه و ۷۱۱ نفر هم با مساعدت قانونی مراجع قضایی و پذیرش اعسار از حبس رها شده و به جمع خانواده خود بازگشتند.

وی افزود: از جمع زندانیان آزاد شده هزار و ۲۲۲ نفر مرد و ۴۲ نفر زن بودند که با عناوینی از قبیل بدهی مالی، تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی، مهریه، نفقه و ایراد صدمه بدنی غیرعمد زندانی شده بودند.

وی ادامه داد: در فرآیند آزادی این تعداد از زندانیان علاوه بر تسهیلات ۶۳ میلیارد ریالی بانک‌ها، کمک ۳۰ میلیارد ریالی بلاعوض ستاد دیه استان، کمک ۲۱ میلیارد ریالی بلاعوض ستاد دیه کشور و مشارکت ۵۳ میلیارد ریالی سایر منابع مانند صندوق خسارات بدنی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و شرکت‌های بیمه، شاکیان نیز در این امر دخیل شده و ۱۱۰ میلیارد ریال از طلب خود را بخشیدند. همچنین خود محکومین نیز حدود ۱۳ میلیارد ریال آورده داشته‌اند.

جشن گلریزان مجازی

جمشیدی سمت نایب رییسی ستاد دیه خراسان رضوی را هم بر عهده دارد گفت: به خاطر شیوع کرونا، جشن‌های گلریزان امسال به شکلی متفاوت در بستر فضای مجازی، پخش زنده اینستاگرامی با شناسه khorasanipro و در قالب برنامه های تلویزیونی برگزار خواهد شد که طبق برنامه زمانبندی شده و هماهنگی با صدا و سیمای مرکز استان زمان دقیق این ویژه برنامه‌ها اعلام خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد امسال به برکت ماه مبارک رمضان خیران نیک‌اندیش همانند گذشته در این امر حسنه مشارکت کنند و زمینه آزادی محکومین جرایم غیر عمد را از زندان فراهم نمایند.

وی افزود: شهروندان نیکوکار می‌توانند از طریق حساب سیبای بانک ملی به شماره ۰۱۰۵۹۴۶۹۴۸۰۰۷،  کارت بانک ملی به شماره ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۴۹۳۲۹، کارت بانک صادرات به شماره ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۱۴۱۹۸۸ و حساب سپهر بانک صادرات به شماره ۰۱۰۸۰۱۱۵۵۰۰۰۱ کمک‌های خود را بابت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد پرداخت نمایند.