در روزهای اخیر که بازار دریافت کد بورس و ثبتنام در سامانه سجام (سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان)، داغ است، دریافت وام یک میلیون تومانیِ حمایتی دولت در پی شیوع بیماری کرونا نیز منوط به داشتن سیمکارت به نام سرپرست خانوار شده که این سبب ازدحام بیش از حد جمعیت در مقابل دفاتر پیشخوان دولت […]
در روزهای اخیر که بازار دریافت کد بورس و ثبتنام در سامانه سجام (سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان)، داغ است، دریافت وام یک میلیون تومانیِ حمایتی دولت در پی شیوع بیماری کرونا نیز منوط به داشتن سیمکارت به نام سرپرست خانوار شده که این سبب ازدحام بیش از حد جمعیت در مقابل دفاتر پیشخوان دولت شده است در حالی که بر اساس اعلام مسؤولان کشوری و استانی و ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی و خودداری از تجمعات، تنها راه قطع زنجیره انتقال این بیماری و ریشهکن شدن ویروس است و رعایت نکردن این اصول سلامتی و جان افراد را با خطر جدی مواجه می کند.
در این شرایط درحالی دریافت وام یک میلیون تومانی مشروط به داشتن سیمکارت به نام افراد سرپرست خانوار شده است که اکثریت قریب به اتفاق افراد فاقد این سیمکارت، زنان و مردان سالمندی هستند که دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیف بوده و بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند که در این شرایط مسؤولان باید تدابیری برای کاهش تجمعات اندیشیده و در اجرای هر طرحی به خصوص طرح های حمایتی هوشمندانه تر عمل کنند.
حسین محمدی، یکی از افراد کهنسال و بیسوادی بود که امروز برای دریافت سیمکارت به دفتر پیشخوان دولت در شهر زنجان مراجعه کرده بود.
وی گفت: مراکز مخابرات را رها کرده و توزیع سیمکارت را به دفاتر پیشخوان واگذار کردهاند که آن هم بسیار شلوغ است.
این پیرمرد که دفتر پیشخوان، چند ساعت بعد را برای مراجعه وی تعیین کرده بود، اظهار داشت: این کار را میتوانستند به مراکز مخابرات نیز تفویض کنند در حالی که به دفاتر پیشخوان واگذار کرده و سبب شده تا من ساعت ها برای دریافت سیمکارت و ارسال یک پیامک معطل شوم.
یکی از خانمهای مُسن حاضر در صف از شیوه ارائه خدمات در دفاتر پیشخوان، گلایهمند بود و در حالی که در پاسخ سوال خبرنگار، سر خود را تکان میداد، گفت: برایم نوبت نوشتهاند در حالی که سواد ندارم و برای پیگیری کار خود یا باید یک فرد باسواد با خود بیاورم که هر کدام از فرزندانم دردسرها و مشغله های مخصوص خود را دارند و یا باید از این افراد حاضر کمک بگیرم که آن هم بسیاری از مراجعان مانند من بیسواد هستند.
وی افزود: دولت همانگونه که اطلاعات ما را دارد و یارانه را واریز میکند به همان شکل میتوانست وام را نیز واریز کرده و ماهانه از حسابمان کسر کند.
یکی از متصدیان دفتر پیشخوان در محله ۱۷ شهریور زنجان نیز در این خصوص گفت: دفاتر پیشخوان خود را موظف به ارائه خدمات میدانند و از دیگر سو، مردم نیز برای پیگیری امور و رسیدن به اهداف مورد نظر خود به دفاتر مراجعه میکنند.
امیر جعفری افزود: ازدحام جمعیت در مقابل دفتر و رعایت نشدن فاصله اجتماعی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، موجب نارضایتی و گاه درگیری های لفظی بین آنها می شود که این هم سلامت جسمی و هم سلامت روحی آنها را تهدید میکند.
وی تاکید کرد: این تجمعها فقط برای دریافت سیمکارت نیست بلکه مردم برای سایر امور نیز مراجعه می کنند و انتظار دریافت خدمات را در کمترین زمان ممکن دارند و هر کدام به نحوی، معترض هستند.
دفاتر پیشخوان با رویکرد جلوگیری از حضور مردم در ادارات، فعال هستند
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان گفت: با توجه به اینکه دفاتر پیشخوان، بسیاری از خدمات دستگاههای دولتی و بخش عمومی غیردولتی را انجام میدهند رویکرد ما این بود که دایر بوده و فعال شوند تا هم تسهیلگری شده و هم مانع حضور فیزیکی مردم در ادارات شود.
سمانه شاددل اظهار داشت: متاسفانه اعلام ارائه کد بورسی و ثبتنام در سامانه سجام و برخی خدمات دیگر سبب تجمیع وظایف دفاتر پیشخوان و همچنین تجمع افراد در این دفاتر شد که سلامتی شهروندان را تهدید میکند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به توصیههای وزارت بهداشت و یافتههایی که تا کنون به دست آمده، مهمترین راهکار کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا، رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و خودداری از تجمعات است تا بتوانیم زنجیره انتقال این بیماری را قطع کنیم.
شاددل افزود: با رایزنی و پیگیری از دستگاهها و مراجع مربوطه که خدمات آنها در دفاتر پیشخوان ارائه میشود، سعی میکنیم تا زمانبندی ارائه خدمات را تغییر داده و هر خدمتی را در روزهای معین، ارائه دهند و یا نسبت به تمدید مهلت ارائه خدمات مورد نظر خود اقدام کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان گفت: این تجمعات علاوه بر دفاتر پیشخوان در دفاتر خدمات قضایی، کارگزاریها و بعضی بانکها نیز مشاهده میشود که باید تدابیری برای آن اتخاذ شود چرا که سلامت کارکنان برای ما اولویت اول است به دلیل اینکه سلامت آنها ضامن سلامت خانوادهها و شهروندان است.
وی اظهار داشت: تمام توان و ظرفیت استان از نهادهای دولتی و غیردولتی گرفته تا پویشهای مردمی و مجمع خیران سلامت در خدمت دانشگاه علوم پزشکی هستند تا این بیماری را شکست دهیم که در این راستا از مردم نیز انتظار میرود مراجعات خود به دفاتر پیشخوان را مدیریت کرده و با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی به قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا کمک کنند.
رعایت پروتکلهای بهداشتی برای مقابله با کرونا در دفاتر پیشخوان دولت الزامی است
مسؤول هماهنگی و پیگیری امور اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان نیز گفت: دفاتر پیشخوان خدمات دولت، بخش عمدهای از خدمات بخش دولتی را ارائه میدهند که هدف آنها تسهیل دریافت خدمت از سازمانهای عمومی و کاهش مراجعات حضوری مردم به دستگاههای اجرایی است.
حامد سرائی اظهار داشت: طی ابلاغی از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری زنجان، دفاتر پیشخوان خدمات دولت، جزو واحدهای صنفی غیرضرور نبوده و موظف شدند حتی در ایام بحران شیوع کرونا به ارائه خدمت بپردازند اما با این حال این دفاتر در ایام شیوع کرونا با مشکلاتی مواجه شده و باید جهت رفع آنها تدبیری اندیشیده شود.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا علاوه بر ابلاغ رعایت توصیههای بهداشتی دفاتر پیشخوان بهویژه رعایت فاصله بین افراد، نوبتدهی به مراجعان و لحاظ الزامات پیشگیرانه و منتظر ماندن افراد فراتر از ظرفیت دفتر در خارج از دفاتر پیشخوان، مورد تاکید قرار گرفته است.
سرائی با اشاره به گستردگی خدمات در دفاتر پیشخوان، افزود: در روزهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر مراجعات مردم به دفاتر پیشخوان برای ثبتنام در سامانه سجام به منظور ثبت و احراز هویت برای سهام بورس، سهام عدالت و نیز دریافت وام هستیم.
مسؤول هماهنگی و پیگیری امور اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با اشاره به اولویتبندی خدمات ارائه شده در دفاتر پیشخوان به تناسب حجم مراجعات و اطلاعرسانی فهرست مراکز ارائهدهنده خدمات سامانه سجام در سایت مربوط به این سامانه جهت توزیع مراجعان بین دفاتر، گفت: متاسفانه همچنان شاهد ازدحام بیش از حد مراجعان در اکثر دفاتر پیشخوان هستیم که لازم است تدبیری توسط مسؤولان مربوطه در خصوص زمانبندی، اطلاعرسانی و چگونگی ثبتنام در این سامانه اندیشیده شود.
وی اظهار داشت: برای نامنویسی در سجام در سطح استان زنجان ۵۶ مرکز شامل دفاتر پیشخوان، کارگزاریهای بورس و تعدادی از بانکها به ارائه خدمت میپردازند که در این میان ۳۶ دفتر منتخب پیشخوان برای ارائه این خدمت وجود دارد.
دریافت سیمکارت، نیازی به مراجعه حضوری ندارد
مدیر روابط عمومی مخابرات منطقه زنجان نیز گفت: برای دریافت سیمکارت همراه اول، الزام و نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان نیست بلکه متقاضیان میتوانند با مراجعه به سایت www.mci.ir و بارگزاری مدارک خود نسبت به ثبتنام و دریافت سیمکارت اقدام کنند.
حسام فغفوری افزود: سیمکارت مربوطه نیز توسط پست به نشانی فرد متقاضی ارسال میشود.
وی در خصوص توزیع سیمکارت در دفاتر پیشخوان اظهار داشت: سیمکارت همراه اول علاوه بر سایت اینترنتی از طریق نمایندگیهای مجاز همراه اول و دفاتر پیشخوان نیز در طی سال، توزیع میشود و ارتباطی به این ایام ندارد.
فغفوری خاطرنشان کرد: بسیاری از موارد مانند خدمات بانکی، امور مالیاتی، بورس و یارانه بهگونهای است که خدمات مورد نظر با ارسال کد محرمانه به سیمکارت فرد، ارائه میشود که سیمکارت باید به نام آن فرد باشد.
مدیر روابط عمومی مخابرات منطقه زنجان تصریح کرد: سیمکارت همراه اول، همیشه و در طول سال، توزیع میشود و ازدحام جمعیت به دلیل ارسال پیامک توسط سرپرست خانوار برای دریافت وام حمایتیِ شیوع بیماری کرونا است.
وی گفت: طی سالهای گذشته، پیامکهای متعددی از سوی شرکت مخابرات برای دارندگان بیش از یک سیمکارت، ارسال شده که مالکیت آن را تعیین تکلیف کنند.
فغفوری اظهار داشت: ارسال این پیامکها و تعیین تکلیف سیمکارتها برای چنین روزهایی پیشبینی شده بود.
Friday, 22 November , 2024