امروز هشتم ماه محرم است، باید در زنجان باشی تا بدانی شهر چه حال و هوایی دارد، زنجانی‌ها از کودک، پیر و زن و مرد همه و همه در تدارک برای برپایی اجتماع عظیم یوم العباس هستند؛ امروز فریاد«یا حسین» و « یا ابوالفضل علمدار» ورد زبان همه در پایتخت عشق و شور حسینی است.

به گزارش پردیسان آنلاین از زنجان، یوم العباس برای زنجانی‌ها روزی است که فریاد «یل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی» آنها در جهان طنین‌انداز می‌شود، روزی که عاشقانه‌هایش به نام عباس علمدار رقم می‌خورد و همه در آستانه روز واقعه، فریاد یا عباس سر می‌دهند.

باید در زنجان باشی تا بدانی هشتم ماه محرم در شهر زنجان چه حال و هوایی دارد، مردم شهر زنجان کودک، جوان و زن و مرد همه و همه در تدارک برای برپایی این اجتماع عظیم هستند، حاشیه خیابان‌ها، مسیر دسته عزاداری حسینیه، مملو از انبوه مسافرانی می‌شود که از شهرها و روستاهای اطراف و بسیاری از استان‌های دور به زنجان آمده‌اند تا در کنگره بزرگ عاشقان حسین (ع) شرکت کنند.

اینجا زنجان است، پایتخت عشق و شور حسینی، شهر آنان که عشقشان روز هشتم محرم و حرکت در دسته عظیم عزاداری است، امروز فریاد «یا حسین» و یا «ابوالفضل علمدار» ورد زبان بزرگ و کوچک است و فریاد «یل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی» بار دیگر طنین‌انداز می‌شود.

اجتماع باشکوه عزاداران حسینیه اعظم زنجان از محل مسجد حسینیه اعظم واقع در خیابان فردوسی آغاز و پس از طی مسیر خیابان امام خمینی (ره) حدفاصل سبزه میدان به سمت امامزاده سید ابراهیم (ع) شهر زنجان حرکت می‌کند، این روند حرکتی دسته عزاداران در حالی صورت می‌گیرد که با وجود رسیدن ابتدای دسته عزاداران به امامزاده سید ابراهیم (ع) هنوز عزاداران در بخش انتهایی دسته مابین مسجد تا محدوده سبزمیدان در حال عزاداری هستند.

روایت پردیسان آنلاین از مراسم هشتم محرم؛ زنجان مهیای یک یوم‌العباس دیگر است

برپایی اجتماع عظیم یوم العباس با ۴ هزار خادم افتخاری

از ساعتی قبل و با روشن شدن هوا، خادمین حسینیه اعظم زنجان در نقاط مختلف شهر هریک مشغول کاری هستند، یکی پرچم سیاه در مسیر می‌زند، یکی پابرهنه مشغول جمع‌آوری نذورات است، دیگری تانکر آب را جاگذاری می‌کند؛ اینجا همه خادم هستند و کسی در درگاه امام حسین (ع) نسبت به دیگری برتری ندارد، همه آمده‌اند تا مجلس عزای آقا حضرت ابوالفضل (ع) باشکوه برگزار شود.

علیرضا فیروزفر رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اینکه طبق هماهنگی قبلی شروع مراسم از ساعت ۱۴ با تلاوت قرآن، ذکر مصیبت و عزاداری از داخل مسجد خواهد بود، می‌گوید: شروع حرکت دسته عزاداری از ساعت ۱۶ است و مداحی این مراسم توسط اساتید حاج‌ولی‌الله کلامی، حاج‌مرتضی حیدری، حاج‌سیدیوسف شبیری، حاج‌سیدمحمود حسینی، حاج‌مهدی رسولی و حاج‌علیرضا بیگدلی انجام خواهد شد.

وی می‌افزاید: واحدهای فعال ستاد دهه محرم شامل حفاظت، انتظامات، نذورات، نذر آب، امور حقوقی و بیمه، نذر نیابتی، کشتار مسیر دسته، امور بانوان، فرهنگی، سمعی، بصری، پاسخگویی به سوالات، تبلیغات، روابط عمومی، رسانه، امداد، تحویل احشام، فروش احشام، نقلیه، بسته‌بندی گوشت تبرک، حلواپزی، آشپزخانه، توزیع گوشت تبرک، اسکان، کشتارگاه، پشتیبانی، اداری و مالی است که مجموعاً شامل ۳۰ واحد با چهار هزار خادم افتخاری است.

فیروزفر درباره شیوه جمع‌آوری نذورات نیز می‌گوید: جمع‌آوری نذورات توسط ۵۰ چادر نذورات و پنج دفتر ثابت و دو تیم سیار (ماشین مداحان) انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مناطق استقرار تیم ذبح قربانی ادامه می‌دهد: ذبح مسیر دسته توسط شش ایستگاه (خیام، فردوسی، سبزه میدان، انقلاب، صدرجهان، پارکینگ امامزاده) و یک تیم سیار انجام خواهد شد.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان همچنین با قدردانی از همکاری صدا و سیما در برگزاری این مراسم می‌گوید: این مراسم به صورت زنده از شبکه ۱، ۲، ۳، ۴، قرآن، پرس تی وی، هیسپان، کوثر، العالم، خبر ۱، خبر ۲، آموزش، امید (فضای مجازی): ایتا، روبیکا، سروش پلاس، آپارات، تکیه، اینستاگرام به صورت هم‌زمان پخش خواهد شد.

روایت پردیسان آنلاین از مراسم هشتم محرم؛ زنجان مهیای یک یوم‌العباس دیگر است

وی در ارتباط با اقدامات پس از برگزاری دسته عزاداری نیز اضافه می‌کند: یکی از این اقدامات توزیع گوشت تبرکی در سطح شهر است که طبق هماهنگی در سال‌جاری در «منطقه اول: ضلع جنوبی حدفاصل چهارراه مقدم تا میدان بسیج»، «منطقه دوم: ضلع غربی حدفاصل سه راه جهاد تا سه راه امجدیه»، «منطقه سوم: حدفاصل سعدی جنوبی تا اصغریه»، «منطقه چهارم: تعدادی از روستاهای استان»، همراه با آمار کمیته امداد، بهزیستی، مؤسسات خیریه سطح شهر توزیع خواهد شد.

فیروزفر در ارتباط با اقدامات ستاد اسکان نیز می‌گوید: استفاده از بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های دانشگاهی، فرهنگی، اداری، سپاه پاسداران و منازل مسکونی همشهریان محترم با پیش‌بینی اسکان حدود ۶۰۰۰ نفر در طول مدت اسکان (از ششم تا یازدهم محرم) به همراه یک وعده غذای تبرکی حسینیه اعظم با حضور مهمانانی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، نیجریه، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین از اقدامات این واحد طی دهه محرم است.

وی با اشاره به اینکه در راستای امدادرسانی به مصدومان احتمالی کمیته امداد نیز تشکیل شده است، ادامه می‌دهد: این کمیته در بخش برادران با ۶۰ امدادگر و پنج پرستار و در بخش خواهران ۲۵ پرستار از نیروهای اورژانس و هلال احمر همراه با آمبولانس، اتوبوس آمبولانس، موتورلانس و دو بیمارستان صحرایی در حاشیه مسیر دسته عزاداری مستقر خواهند شد.

اجرای طرح نذر آب در زنجان

حجت‌الاسلام مختار کرمی‌، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز از اجرای طرح نذر آب خبر می‌دهد و می‌گوید: طرح نذر آب با توجه به گرمی هوا و نیاز شهروندان به آب در زمان عزاداری اجرا می‌شود، از همین رو از شهروندان درخواست می‌کنیم که توزیع آب را در نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه مواکب از روزهای قبل از عزاداری‌های بزرگ به ویژه هشتم محرم، نذورات آب را تحویل داده‌اند تا برای خنک‌سازی آنها اقدام و در روز عزاداری توزیع شود، می‌افزاید: موکب امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان آماده دریافت نذورات مربوط به آب است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان همچنین با اشاره به توزیع شیر کاکائو توسط یک شرکت بخش خصوصی با همکاری موکب امامزاده سیدابراهیم (ع) زنجان ادامه می‌دهد: همچنین موکب امامزاده سید ابراهیم (ع) ۳۰ هزار بطری آب در روز در دسته بزرگ عزاداری حسینیه اعظم زنجان توزیع خواهد کرد.

روایت پردیسان آنلاین از مراسم هشتم محرم؛ زنجان مهیای یک یوم‌العباس دیگر است

همه نیروهای انتظامی آماده باش هستند

سردار محمد طراقیه، فرمانده انتظامی استان زنجان هم از آماده‌باش نیروهای انتظامی در روز هشتم محرم خبر می‌دهد و می‌گوید: نیروی انتظامی استان تمام تمهیدات لازم را برای امنیت و ترافیک ایام محرم اندیشیده است، البته مهمترین موضوع در این ایام بحث نظم و امنیت است که باید همه برای این مهم دست به دست بدهیم.

وی می‌افزاید: پلیس با همکاری مردم و هیئت‌های مذهبی به دنبال این است تا همه شاهد یک عزاداری همراه با امنیت و آرامش باشند و در این راستا جلساتی با هیئت‌های مذهبی به خصوص حسینیه اعظم و زینبیه اعظم برگزار شده است.

فرمانده انتظامی استان زنجان با بیان اینکه با سازمان‌های مختلف مرتبط از جمله نیروهای مسلح، سازمان‌های اطلاعاتی امنیتی و قضائی همکاری لازم صورت گرفته است، عنوان کرد: هماهنگی‌هایی با استانداری زنجان نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: در خصوص هشتم و یازدهم محرم تمهیدات ترافیکی و امنیتی اندیشیده شده است و جلسات هماهنگی با تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، سپاه و سایر ارگان‌های مرتبط برگزار شده است تا هیچ مشکلی در برگزاری پیش نیاید.

فرمانده انتظامی استان زنجان با اعلام اینکه نیروهای ما در آماده‌باش کامل قرار دارند و مشغول انجام وظیفه هستند، تصریح می‌کند: نیروی انتظامی استان در آمادگی ۱۰۰ درصدی است و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش پردیسان آنلاین، امروز همه زنجانی‌ها از جاهای دور و نزدیک خود را مسیرهای منتهی به اجتماع عظیم یوم العباس می‌رسانند تا عشق و دلدادگی‌شان به سقای دشت نینوا را به نمایش بگذارند، عشقی که کلمات برای توصیف آن به یاری نمی‌آید، باید در زنجان باشی تا از نزدیک نظاره‌گر این دلباختگی باشی، دلباختگی و عشقی که پیر و جوان نمی‌شناسد.