«رینگ چهارم» نفس‌گیری مجدد یک شهر تاریخی است/ تحقق اقتصاد چرخشی؛ نوآوری شهرداری اصفهان

رینگ چهارم ترافیکی اصفهان با طول ۷۸.۲ کیلومتر، عنوان بلندترین حلقه ترافیکی تاریخ این شهر را به خود اختصاص داده است؛ مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به جزئیات این پروژه عظیم پرداخته است.

به گزارش پردیسان آنلاین، تا همین چند سال پیش در محدوده شرقی نصف‌جهان، فرسودگی و محرومیت همچون وصله‌ای ناجور، خودنمایی می‌کرد؛ در این نقطه جاده‌های باریک و تاریکی می‌دیدیم که در آن ارابه‌های آهنین بی‌محابا تردد می‌کردند، اما در حال حاضر همان جاده‌ها در حال تبدیل شدن به شریان‌های عریض و طویل است.

فعالیت‌های عمرانی در دوره‌های مختلف مدیریت شهری اصفهان، در نقاطی از شهر بیشتر ملموس بوده است و دوره ششم نیز از این قائده مستثنی نیست؛ در این دوره سعی شده است پروژه‌ها به حاشیه شهر برده شود تا علاوه بر محرومیت‌زدایی، حاشیه نصف‌جهان نیز توسعه پیدا کند.

این رینگ فراتر از یک بزرگراه ساده، با بهره‌گیری از طراحی پیشرفته و مهندسی دقیق، شامل ۲۸ تقاطع غیرهمسطح و ۱۲ پل بزرگ است که امکان حرکت روان با سرعت طراحی شده ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌سازد و همین امر منجر به کاهش چشمگیر زمان سفر، توقف‌های بی‌مورد و صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد شد.

رینگ چهارم ترافیکی اصفهان با طول ۷۸.۲ کیلومتر، عنوان بلندترین حلقه ترافیکی تاریخ این شهر را به خود اختصاص داده است و نه‌فقط یک پروژه عمرانی، بلکه راهکاری استراتژیک برای کاهش فشار ترافیکی، کاهش آلایندگی، توزیع عادلانه امکانات و گامی مؤثر در مسیر توسعه پایدار شهری است.

ارزش واقعی این پروژه را باید در نگاهی کلان‌تر جست‌وجو کرد؛ رینگ چهارم به‌عنوان حلقه‌ای حفاظتی به مناطق کمتر برخوردار نیز توجه داشته و با عبور از حواشی توسعه‌نیافته شهر، مفهومی از عدالت فضایی و توسعه متوازن را در عمل معنا می‌کند.

عبور این حلقه از کنار بزرگراه‌ها و محورهای حیاتی همچون معلم، ذوب‌آهن، کمربندی شرق و نزدیکی به نقاط کلیدی همچون نمایشگاه بین‌المللی اصفهان و شهر رویاها، نه تنها در کاهش بار ترافیکی مناطق مرکزی مؤثر است، بلکه سفرهای درون‌شهری را نیز تسهیل و تسریع می‌کند.

با پایان فرایند آزادسازی‌ها، ۱۴ کیلومتر از مسیر حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان به‌طور رسمی افتتاح و موجب کم‌شدن حجم ترافیک در مرکز این کلان‌شهر و کاهش آلودگی هوای شهر و کاهش زمان سفر شهروندان شد؛ اجرای این پروژه در موقعیت حاشیه شهر نشان‌دهنده نگاه ویژه مدیریت شهری اصفهان به حاشیه شهر است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار پردیسان آنلاین با امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان در راستای بررسی ریز و درشت جزئیات پروژه رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان است.

«رینگ چهارم» نفس‌گیری مجدد یک شهر تاریخی است/ تحقق اقتصاد چرخشی؛ نوآوری شهرداری اصفهان

پردیسان آنلاین: تأثیر رینگ‌های ترافیکی بر کاهش ترافیک اصفهان چیست؟

رحمتی: شهرداری اصفهان با هدف ساماندهی به وضعیت ترافیکی شهر، از دهه‌های گذشته هم‌اکنون برنامه‌ای بلندمدت برای ایجاد شبکه‌های حلقوی پیرامون شهر طراحی کرده است و این رینگ‌ها که به‌عنوان شریان‌های حیاتی عبور و مرور شناخته می‌شوند، نقش مهمی در روان‌سازی ترافیک و کاهش بار خودروهای عبوری در معابر مرکزی اصفهان دارند.

رینگ اول ترافیکی که پیرامون میدان امام خمینی (ره) شکل گرفت، با خیابان‌هایی همچون حافظ و مسیرهای پیرامونی، نخستین گام در ایجاد حلقه‌های ترافیکی اصفهان بود و پس از آن رینگ دوم با محوریت خیابان‌های بزرگمهر و تونل شهید آقاخانی توسعه یافت و با احداث زیرگذرها و روگذرهای جدید، شرایط ترافیکی آن روان‌تر شد.

با گذشت سال‌ها و افزایش حجم تردد، ضرورت اجرای رینگ سوم بیش از پیش احساس شد، این رینگ که شامل بزرگراه‌های شهید آقابابایی، خیام، دستجردی و دیگر مسیرهای پیرامونی است، در دهه‌های گذشته توسط شهرداری اصفهان احداث شد و تا سال ۱۳۹۵ وظیفه اصلی عبور روان بخش مهمی از ترافیک شهر را برعهده داشت، اما هم‌اکنون ظرفیت این رینگ تکمیل شده و به‌ویژه در ساعات اوج ترافیک با مشکلات جدی روبه‌رو است.

در همین راستا، شهرداری اصفهان اجرای رینگ چهارم یا حلقه حفاظتی ترافیکی شهر اصفهان را در دستور کار قرار داد؛ این رینگ به طول ۷۸.۲ کیلومتر پیرامون شهر طراحی شده که ۴۸ کیلومتر آن در محدوده شهرداری اصفهان قرار دارد و اجرای آن برعهده این مجموعه خواهد بود.

احداث حلقه حفاظتی علاوه بر ایجاد یک زیرساخت ایمن، سریع و مطمئن برای شهروندان، نقشی کلیدی در کاهش بار ترافیک درون‌شهری دارد و این پروژه به‌ویژه برای جلوگیری از ورود کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین به معابر داخلی شهر طراحی شده است تا از یک‌سو از تردد سنگین در مرکز شهر جلوگیری شود و از سوی دیگر، اصفهان بتواند نفسی تازه بکشد.

بر اساس آمار موجود، طول رینگ‌های ترافیکی اصفهان رینگ اول ۱۲.۵ کیلومتر، رینگ دوم ۲۴.۵ کیلومتر، رینگ سوم ۴۶ کیلومتر و رینگ چهارم (حلقه حفاظتی) ۷۸ کیلومتر است.

با تکمیل رینگ چهارم، شهر اصفهان صاحب یک شبکه ترافیکی منسجم‌تر و کارآمدتر خواهد شد که می‌تواند علاوه بر ارتقای ایمنی سفرهای درون‌شهری، زمینه‌ساز توسعه پایدار حمل‌ونقل شهری و کاهش آلودگی هوا نیز باشد.

پردیسان آنلاین: ۱۴ کیلومتر افتتاح شده از مسیر رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد؟

رحمتی: رینگ چهارم ترافیکی اصفهان که به‌عنوان حلقه حفاظتی پیرامون شهر تعریف شده، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی و زیرساختی شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر به شمار می‌رود و این رینگ علاوه بر تکمیل شبکه‌های پیشین ترافیکی، قرار است بار سنگینی از ترافیک عبوری، تردد کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین را از سطح شهر برداشته و معابر مرکزی اصفهان را روان‌تر کند.

این پروژه عظیم شامل ۲۸ تقاطع غیرهمسطح و ۱۲ پل بزرگ در طول مسیر است که از مهم‌ترین تقاطع‌های آن می‌توان به مجموعه تقاطع‌های استقلال (احداث در سال ۱۳۹۵) و مجموعه تقاطع‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (افتتاح در سال ۱۴۰۰) اشاره کرد.

بخش ۴۸ کیلومتری این رینگ که در محدوده شهر اصفهان قرار دارد، شامل مسیرهای تندروی ۲۰ متری و دو کندروی ۱۱ متری در طرفین است تا تداخل عبور و مرور شهروندان با مسیر اصلی به حداقل برسد، همچنین طراحی‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که ایمنی، روانی و دسترسی در سطح بالایی تأمین شود.

در روزهای اخیر ۱۴ کیلومتر از این رینگ در محدوده مناطق ۴، ۶ و ۱۵ شهرداری اصفهان به بهره‌برداری رسیده است؛ این بخش‌ها شامل ۳ کیلومتر تعریض مسیر از محدوده پل اشکاوند تا سپاهان‌شهر، ۷ کیلومتر از مجموعه پل‌های شهید فخری‌زاده تا تقاطع غیرهمسطح شهید حاج قاسم سلیمانی و ۴ کیلومتر از محدوده تقاطع شهید سلیمانی و ۴ کیلومتر از محدوده تقاطع شهید سلیمانی تا روستای بهاران است.

در بخش‌هایی از منطقه ۱۵ که رینگ با محلاتی همچون دهنو، خاتون‌آباد و بهاران برخورد داشت، به‌دلیل وجود املاک ریزدانه، مغازه‌ها و محل‌های تردد مردم، مسیر به‌صورت زیرگذر ۱۱۰۰ متری اجرا شد و در این قسمت ۷ دهانه پل بزرگ و ۵ دهانه پل در محدوده کانال مجاور تقاطع شهید سلیمانی احداث شد تا بدون ایجاد تداخل، مسیر رینگ به بهره‌برداری برسد.

اجرای این مسیر ۱۴ کیلومتری از رینگ چهارم، منجر به کاهش ۱۰ درصدی تأخیر در سفرهای شهری، صرفه‌جویی روزانه ۱۶ هزار لیتر سوخت و کاهش انتشار روزانه ۲۷۰ تُن گازهای گلخانه‌ای شده است؛ این دستاوردها نه‌تنها به کاهش آلودگی هوا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند، بلکه امکان می‌دهد شهر تاریخی اصفهان «نفسی تازه» بکشد و با زیرساختی مدرن‌تر به استقبال آینده برود.

پردیسان آنلاین: به برنامه‌های اجرایی سازمان عمران شهرداری اصفهان در ادامه رینگ و پروژه‌های مهم سال جاری در مسیر رینگ اشاره کنید.

رحمتی: اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی در شهرهایی همچون اصفهان، همواره با چالش‌های متعددی روبه‌رو است؛ اما پایه و اساس همه این پروژه‌ها، به‌ویژه رینگ چهارم ترافیکی، بر محور کسب رضایت مردم و شهروندان بنا شده است و در همین مسیر، شهرداری اصفهان در اجرای بخش‌های اخیر این رینگ با مجموعه‌ای از موانع و معارضات ملکی و تاسیساتی از جمله تیرهای برق، خطوط فیبر نوری، لوله‌های گاز، فاضلاب و شبکه‌های متعدد شهری روبه‌رو بود.

در محدوده ۴ کیلومتری منطقه ۱۵ اصفهان، تعداد زیادی املاک ریزدانه، مغازه‌ها و مسیرهای پرتردد شهروندان قرار داشت که اگر برای جابه‌جایی و ساماندهی آن‌ها برنامه‌ریزی دقیقی صورت نمی‌گرفت، پروژه با تأخیرهای سنگین روبه‌رو می‌شد؛ با این حال تیم‌های اجرایی با تمهیداتی ویژه توانستند مسیر پیشرفت پروژه را بدون توقف پیش ببرند.

یکی از نوآوری‌های اجرایی، به‌کارگیری ۱۱۲۰ شمع بتنی در این بخش بود که این روش موجب شد عملیات خاکبرداری و احداث زیرساخت‌ها بدون انسداد کامل مسیر انجام گیرد و حتی در اوج اجرای پروژه، لحظه‌ای جریان ترافیک شهری متوقف نشود؛ در واقع، در حالی که جابه‌جایی تأسیسات و احداث دیواره‌های بتنی و پل‌ها انجام می‌شد، شهروندان همچنان امکان تردد ایمن داشتند.

یکی از ویژگی‌های برجسته این پروژه، توجه به معیشت و زندگی روزمره مردم بود و کار و کاسبی مغازه‌داران، رفت‌وآمد شهروندان و حضور دانش‌آموزان در مدارس در هیچ مقطعی به‌طور کامل مختل نشد، همچنین تیم‌های اجرایی سازمان عمران شهرداری اصفهان و مجتمع تولیدی صفه، در شرایط سخت زمستانی و گرمای طاقت‌فرسای تابستان، شبانه‌روزی تلاش کردند تا کمترین آسیب به زندگی مردم وارد شود.

به‌عنوان نمونه زمستان سال گذشته در شرایطی که سرمای هوا شدید بود، جابه‌جایی شبکه گاز منطقه انجام شد و در یک روز بیش از ۱۲ هزار اشتراک گاز برای ساکنان قطع و ظرف کمتر از شش ساعت مجدد وصل شد؛ اقدامی که بدون همدلی سازمان عمران، اداره گاز، معاونت عمران و تیم‌های اجرایی ممکن نبود.

یکی از انتقادهای همیشگی مردم به پروژه‌های شهری، حفاری‌های مجدد پس از تکمیل پروژه است؛ موضوعی که در اجرای رینگ چهارم به آن توجه ویژه‌ای شد و به موازات اجرای عملیات عمرانی، توسعه شبکه فاضلاب، خطوط انتقال پساب و نوسازی لوله‌های کشاورزی نیز پیش‌بینی و اجرا شد و این اقدام موجب شد ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب، کشاورزان مناطق مختلف نیز از زیرساختی مطمئن و پایدار بهره‌مند شوند.

حتی در روزهایی که آب در کانال‌های کنار پروژه جریان داشت، عملیات اجرایی متوقف نشد و تیم‌های عمرانی با طراحی ویژه توانستند روی آب جاری نیز پروژه را ادامه دهن و این ابتکار عملی، نشان‌دهنده عزم و تخصص نیروهای بومی شهرداری اصفهان در پیشبرد پروژه‌های بزرگ است.

«رینگ چهارم» نفس‌گیری مجدد یک شهر تاریخی است/ تحقق اقتصاد چرخشی؛ نوآوری شهرداری اصفهان

پردیسان آنلاین: آیا در مسیر اجرای این پروژه همه موارد طبق برنامه زمان‌بندی شده پیش رفت؟

رحمتی: اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی همواره با موانع و معارضات ملکی همراه است؛ رینگ چهارم ترافیکی اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نبود و در محدوده منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان بیش از ۱۵۰ ملک معارض در مسیر پروژه قرار داشت که می‌توانست روند کار را با وقفه‌های جدی روبه‌رو کند.

شهرداری اصفهان با پشتیبانی معاونت مالی و اقتصادی و همراهی شهرداری منطقه ۱۵، با صاحبان املاک وارد مذاکره و توافق شد و نتیجه این تعامل، همکاری گسترده مالکان بود و تنها یکی دو مورد به مرحله احکام قضائی کشیده شد.

این روند نشان‌دهنده اعتماد و همکاری مثبت میان مدیریت شهری و شهروندان بود، اگرچه فرایند آزادسازی موجب دو تا سه ماه تأخیر در بخشی از پروژه شد، اما با همت و پیگیری جدی، بلافاصله برنامه زمان‌بندی پروژه به‌روز شد و کارها در مسیر تحویل نهایی قرار گرفت.

از ابتدای سال جاری، حتی در روز نخست فروردین، تیم‌های عمرانی به‌صورت شیفتی و مستمر مشغول کار شدند و هدف اصلی آن بود که پروژه طبق برنامه در خردادماه به بهره‌برداری برسد که این تعهد و نظم کاری، بیانگر عزم جدی شهرداری اصفهان برای تکمیل پروژه‌های کلان در موعد مقرر است.

یکی از ویژگی‌های خاص این پروژه، پایداری در برابر بحران‌های پیش‌بینی‌ناپذیر بود و در روزهایی که کشور با حمله رژیم متخاصم صهیونیستی روبه‌رو شد و شرایط امنیتی و جنگی به‌وجود آمد، پروژه حتی یک روز تعطیل نشد.

در طول ۱۲ روز بحران امنیتی، تیم‌های نظارت، مدیریت پروژه، معاونت عمران و نیروهای اجرایی با همدلی و روحیه‌ای مضاعف کار را ادامه دادند و این پایداری، علاوه بر سرعت‌بخشیدن به روند پیشرفت، فضای شادابی و هم‌افزایی را در میان نیروهای پروژه ایجاد کرد.

تجربه اجرای رینگ چهارم ترافیکی نشان داد که در کنار توان مهندسی و مدیریتی، همدلی و روحیه جمعی مهم‌ترین عامل موفقیت است و حتی تهدیدهای بیرونی و مشکلات امنیتی نتوانست مانع پیشرفت شود؛ برعکس، همدلی میان دستگاه‌های مختلف موجب شد پروژه در زمان مقرر تحویل مردم شود.

پردیسان آنلاین: تأثیر استفاده از سرباره به‌عنوان ماده اصلی در آسفالت رینگ چهارم چه بوده است؟

رحمتی: یکی از رسالت‌های اصلی سازمان عمران شهرداری اصفهان، تأمین و اجرای آسفالت معابر اصلی شهر است که در پروژه رینگ چهارم، با توجه به ابعاد وسیع و جایگاه آن به‌عنوان یک ابرپروژه شهری، این مأموریت با رویکردی نوآورانه و مبتنی بر کیفیت ویژه دنبال شد.

به دلیل ماهیت آهکی کوه‌های اطراف اصفهان، همواره چالش‌هایی در تأمین مصالح پایدار برای آسفالت وجود داشته است و در این پروژه با همکاری مجتمع فولاد مبارکه، بخشی از ضایعات صنعتی موسوم به سرباره به مجتمع تولیدی صفه منتقل شد و برای نخستین بار در ابعاد گسترده به‌عنوان ماده اصلی در آسفالت سرباره‌ای مورد استفاده قرار گرفت.

اجرای این رویکرد دو دستاورد مهم از جمله حرکت به سمت اقتصاد چرخشی و کاهش ضایعات صنعتی در طبیعت و افزایش عمر و کیفیت آسفالت در مسیر ۱۴ کیلومتری افتتاح‌شده رینگ چهارم به‌همراه داشت.

این نوآوری سبب شد هم زیرسازی و هم روکش آسفالت، کیفیتی ماندگارتر پیدا کند و شهروندان از مسیری ایمن‌تر و پایدارتر بهره‌مند شوند.

علاوه بر آسفالت‌ریزی، پروژه‌های عمرانی مکمل در رینگ چهارم از جمله تعریض پل رودخانه که عملیات تیرریزی به پایان رسیده و شهرداری نوید داده است تا پایان تابستان، شهروندان شاهد بهره‌برداری از این پل باشند، مجموعه پل‌های شهید فخری‌زاده که با ۱۱ دهانه پل بزرگ، این مجموعه مسیر کیلومتر ۶۸ تا ۷۱ رینگ را پوشش داده و دسترسی‌ها را ایمن‌تر می‌سازد و زیرگذر شهید رئیسی که به‌عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی متصل به رینگ چهارم، این زیرگذر نقش مهمی در روان‌سازی ترافیک محور فرودگاه و ساماندهی محله‌های حصه شمالی و جنوبی خواهد داشت، نیز با سرعت ادامه دارد.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و به شرط تأمین مالی پایدار، مجموعه پروژه‌های رینگ چهارم از جمله تعریض پل رودخانه، پل‌های شهید فخری‌زاده و زیرگذر شهید رئیسی تا پایان سال ۱۴۰۴ و اوایل ۱۴۰۵ در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=328699

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: