به گزارش پردیسان آنلاین، سید امیر سامع امروز _یکشنبه بیستوهفتم مهر_ در نطق میان دستور صدونودوسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع بودجه و درآمدهای شهری اظهار کرد: هماکنون در میانه مسیر تدوین برنامه و بودجه قرار داریم و همکاران ما در مجموعه شهرداری در حال تنظیم بودجه سال ۱۴۰۵ هستند، همچنین سایر دستگاههای اجرایی نیز در این فرایند نقش دارند، نکته مهم این است که بودجه باید مبتنی بر برنامهریزی تنظیم شود، البته شهرداری تا حد زیادی این رویکرد را رعایت کرده است.
وی افزود: پرسشی که مطرح میشود این است: وقتی گفته میشود بودجه شهرداری در سال جاری ۴۰ هزار میلیارد تومان است، آیا به این معناست که شهرداری در ابتدای سال این مبلغ را در اختیار دارد و قصد دارد تا پایان سال آن را صرف امور جاری و عمرانی کند؟ قطعاً خیر، این بودجه به معنای موجودی نقدی نیست، بلکه برآوردی از درآمدها و هزینههاست که بر اساس ظرفیتهای درآمدی شهر و زیرساختهای موجود تنظیم میشود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرداری موظف است بهطور مستمر ظرفیتهای درآمدی شهر را رصد کرده و خود را برای تحقق آنها تجهیز کند تا بتواند پروژهها را بهتدریج اجرا کند؛ در این میان، نقش دستگاههای استانی بسیار کلیدی است، اگرچه رقم دقیق بودجه عمرانی استان را نمیدانم، اما مطمئنم که سهم شهرداری اصفهان از این بودجه قابل توجه است.
سامع ادامه داد: وقتی قرار است حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان در حوزه عمرانی شهر هزینه شود، همه دستگاهها از جمله استانداری، معاونان و سایر نهادها باید همکاری کنند.
وی افزود: درآمدهای شهرداری در چهار بخش اصلی تعریف میشوند که شامل درآمدهای ساختمانی، مشارکتها و درآمدهای ناشی از املاک، درآمدهای حاصل از ارزش افزوده و منابع مالی از طریق اوراق و وامها است؛ ممکن است در شرایط فعلی، رکود در حوزه ساختوساز و املاک موجب کاهش درآمد شهرداری شود، اما این نباید بهانهای برای توقف پروژهها یا عدم پرداخت حقوق کارگران باشد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در چنین شرایطی، نقش فعال مدیران شهرداری در حوزه درآمدی بسیار حیاتی است، باید ظرفیتهای جدید از جمله در حوزه مشارکتها، مولدسازی داراییها، و بهرهبرداری از منابع ارزش افزوده شناسایی و فعال شوند.
سامع خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم درآمدهای لازم را تأمین کنیم، اجرای ۱۰۶۰ پروژه شهری که شامل ۱۰۰۰ پروژه منطقهمحور و ۶۰ پروژه شاخص است، با مشکل روبهرو خواهد شد، همچنین شرکتهای خدمات شهری، فضای سبز و عمرانی موظف به پرداخت حقوق کارگران هستند و شهرداری نیز باید صورتوضعیتهای این شرکتها را تأمین کند.
وی ادامه داد: گزارشهایی از پرداختنشدن حقوق در برخی مناطق دریافت شده است، در این زمینه هم شرکتهای پیمانکار موظف به پرداخت حقوق هستند و هم شهرداری باید مطالبات آنها را بهموقع پرداخت کند؛ در برخی جلسات مشاهده شده که پروژهها بهطور مطلوب فعال نیستند و این موضوع نیازمند ورود جدی شهردار و کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: درخواست من از کمیسیون اقتصادی این است که جلساتی با بخشهای درآمدی شهرداری برگزار کند و از آنها برنامههای مشخص بخواهند؛ باید مشخص شود که در حوزه مولدسازی چه اقداماتی انجام شده، کدام داراییها ارزشافزوده یافتهاند و چگونه از آنها در پروژههای مهم شهری استفاده شده است.
سامع خاطرنشان کرد: رکود در حوزه ساختمان باید مدیریت شود تا سرمایهگذاران بتوانند وارد فضای جدید شوند و چرخه اقتصادی شهر فعال شود، اما در حوزه مشارکتها و سرمایهگذاری، جنبوجوش لازم از سوی شهرداری مشاهده نمیشود؛ در این زمینه، هم شورا باید حمایت کند و هم شهردار باید ورود کند، همچنین در جلسات با مسئولان استانی، این مطالبات باید بهصورت جدی مطرح شود تا روند نگهداری شهر و اجرای پروژههای شهری با قوت ادامه پیدا کند.
وی بیان کرد: اگر به این موضوع بهدرستی پرداخته شود، میتواند نقطه قوت مدیریت شهری باشد و خدمترسانی به مردم را ارتقا دهد، اما در صورت ضعف، ممکن است چالشهایی جدی ایجاد شود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: از مسئولان استان نیز انتظار داریم مطمئن باشند که اقدامات شهرداری چه در حوزه حملونقل عمومی، چه در فضای سبز، پروژههای عمرانی، کتابخانهها، ورزشگاهها و بوستانها در نهایت به نفع مردم خواهد بود؛ همه دستگاههای استان موظفاند در این مسیر همراهی کنند و ما نیز این همراهی را از آنها مطالبه خواهیم کرد. از شهرداری نیز انتظار داریم با برنامهریزی دقیق و زمانبندی مشخص، اقدامات خود را پیش ببرد.