گردشگران بسیاری از سراسر جهان به ترکیه می‌روند و در محل بازسازی قلعه‌های دوران عثمانی و بیزانس گردش می‌کنند، با بازیگرانی با لباس‌های سنتی عثمانی عکس می‌گیرند و نمایش‌های بدلکاری اسب را تماشا می‌کنند. لوکیشن سریال‌های تاریخی و درام ترکی اکنون محل رونق گردشگری ترکیه شده است.

به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، محبوبیت جهانی درام‌های تلویزیونی ترکی که در زبان ترکی به آن دیزی می‌گویند، این کشور را به جایگاه صادرکننده پیشرو برای محصولات نمایشی سوق داده است. سریال‌های تلویزیونی ترکی موجب تقویت وجهه بین‌المللی این کشور می‌شوند و میلیون‌ها بیننده و گردشگر را از سراسر جهان به جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی و البته لوکیشن فیلم‌ها جذب می‌کنند.

سریال‌های تلویزیونی و تقویت صنعت گردشگری

کارشناسان معتقدند موفقیت برنامه‌های تلویزیونی منجر به شکوفایی صنعت در حال رشد میلیارد دلاری ترکیه شده است و همچنان در حال گسترش به بازارهای جدید است. محبوبیت این نمایش‌ها قدرت نرم ترکیه را نیز در مقیاس جهانی به شدت افزایش می‌دهد. منظور از قدرت نرم، توانایی جذب و انتخاب به جای اجبار است و شامل فرهنگ، ارزش‌های سیاسی و سیاست‌های خارجی می‌شود.

طبق گفته یک شرکت تحقیقاتی، بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، تقاضای جهانی برای سریال‌های ترکی ۱۸۴ درصد افزایش یافته است و موجب مشهور شدن ترکیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان برنامه‌های تلویزیونی در سراسر جهان شده است. در حال حاضر تعداد بینندگان سریال‌های ترکی در جهان به بیش از ۴۰۰ میلیون نفر رسیده است. این شرکت تحقیقاتی معتقد است قدرت نرمی که ترکیه با درام‌های ترکی ایجاد می‌کند حتی با آنچه در سیاست می‌توان انجام داد، قابل مقایسه نیست.

رونق گردشگری ترکیه با سریال‌های درام و تاریخی

اگرچه «دل دیوانه» نخستین سریال ترکی بود که در سال ۲۰۰۱ به قزاقستان صادر شد، اما سریال عاشقانه «نور» در سال ۲۰۰۵ بود که دیزی‌های ترکیه را به شهرت جهانی رساند و در خاورمیانه بسیار محبوب شد. «هزارویک شب» یک سریال درام رمانتیک در سال ۲۰۰۶ بود که بر اساس مجموعه داستان‌های عامیانه خاورمیانه ساخته شد و توانست مخاطبان بسیاری از منطقه بالکان را مجذوب خود کند. «حریم سلطان» که پیرامون زندگی سلطان سلیمان عثمانی در قرن شانزدهم ساخته شده بود، راه را برای ورود سریال‌های تاریخی به این عرصه باز کرد.

دلیل محبوبیت سریال‌های تلویزیونی ترکیه

ترکیه که زمانی واردکننده تله‌رمان‌های آمریکای لاتین بود، اکنون درام‌های خود را به سراسر جهان صادر می‌کند. رئیس‌جمهور ونزوئلا، در سال ۲۰۱۸ با تماشای مجموعه سریال درام تاریخی «قیام ارطغرول» تأکید کرد که دیزی‌های ترکیه در این کشور علاقه‌مندان بسیاری دارند.

به گفته یکی از تهیه‌کنندگان درام‌های تاریخی محبوب ترکیه، قسمت اول سریال قیام ارطغرل بیش از ۱۵۷ میلیون بازدید در کانال اردو زبان یوتیوب تلویزیون دولتی ترکیه داشته و سریال قیام عثمان در بیش از ۱۱۰ کشور پخش شده است که آمار هیجان‌انگیزی در سطح جهانی است.

هیلی اوگانادی، بنیان‌گذار «دیزیله»، پلتفرم طرفداران سریال‌های ترکی معتقد است که محبوبیت این درام‌ها ناشی از مضامینی است که معمولاً در پس‌زمینه سبک زندگی مجلل در استانبول یا تاریخ ترکیه قرار می‌گیرد. این پلتفرم ماهانه حدود ۱.۵ میلیون بازدید از ایالات متحده آمریکا، کانادا، یونان، هند و پاکستان دریافت می‌کند.

استانبول و رونق گردشگری لوکیشن فیلم

امروزه ست‌جت (Setjetting) در ترکیه که سفر به محل فیلم‌برداری فیلم‌ها اطلاق می‌شود، به‌شدت افزایش یافته است. علاقه‌مندان به سریال‌های ترکی برای بازدید از لوکیشن‌های فیلمبرداری و ملاقات با بازیگران موردعلاقه خود از کشورهای مختلف به ترکیه سفر می‌کنند و در این مسیر با فرهنگ این کشور آشنا می‌شوند.

سریال قیام ارطغرل در می ۲۰۲۰ با تقاضای بیش از ۶۸ برابر متوسط نمایش در سراسر جهان، به‌عنوان چهارمین نمایش پرتقاضا در سراسر جهان به اوج خود رسید. به گفته دکتر دنیز گورگن آتالای، استادیار دانشگاه باهچه‌شهیر استانبول، ست‌جت در سال ۲۰۲۳ یک میلیارد دلار از درآمد کشور را به خود اختصاص داده است و تأثیر شگرفی بر رونق گردشگری، به‌ویژه در استانبول دارد. بخش سریال‌های تلویزیونی سهم عظیمی در این موضوع دارند. وی معتقد است که تصویر استانبول در ذهن مردم جهان توسط سریال‌ها ساخته می‌شود و غذاها و نوشیدنی‌های این کشور، موسیقی، استانداردهای زندگی و فرهنگ در چارچوب سریال به جهانیان معرفی می‌شوند.

رونق گردشگری ترکیه با سریال‌های درام و تاریخی