روز جهانی کباب World Kebab Day هر سال در دومین جمعه جولای (دوازدهم جولای ۲۰۲۴) برگزار می‌شود. زادگاه این غذا که امروزه بیش از ۹۰ نوع از آن در سراسر جهان وجود دارد، ترکیه است.

به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، کباب‌ها غذاهای مختلف گوشتی هستند که ریشه در غذاهای خاورمیانه دارند و از گوشت خرد یا چرخ کرده مخلوط با پیاز رنده‌شده و گاهی انواع سبزیجات و ترشیجات بر اساس دستور خاصی تهیه می‌شود.

گفته می‌شود کباب زمانی اختراع شد که سربازان قرون وسطایی تکه‌های حیوانات تازه شکار شده را روی شمشیرها به سیخ می‌کشیدند و روی آتش‌های فضای باز کباب می‌کردند. این تاریخچه در یک کتاب خطی متعلق به سال ۱۳۷۷ به زبان ترکی آمده است که در حال حاضر قدیمی‌ترین منبع شناخته شده محسوب می‌شود که در آن کباب به‌عنوان یک ماده غذایی ذکر شده است.

روز جهانی کباب World Kebab Day + تاریخچه و زادگاه

کباب‌ها به دلیل بافت گوشتی و مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از ادویه‌ها و چاشنی‌ها بسیار محبوب هستند. بیش از ۹۰ نوع کباب وجود دارد که در هر منطقه یا خانواده‌ای متفاوت تهیه می‌شود.

تاریخ روز جهانی کباب ۱۴۰۳

روز جهانی کباب هر سال در دومین جمعه جولای یعنی دوازدهم جولای ۲۰۲۴ مصادف با بیست‌ودوم تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز جهانی کباب World Kebab Day + تاریخچه و زادگاه

تاریخچه روز جهانی کباب

هیچ سابقه رسمی در زمینه برگزاری نخستین روز جهانی کباب وجود ندارد، با این حال با توجه به پست‌های رسانه‌های اجتماعی و سوابق آنلاین، این روز از سال ۲۰۱۹ در نقاط مختلف جهان برگزار شده است. این امر آن را به یک رویداد جدید تبدیل می‌کند که با توجه به محبوبیت گسترده کباب در سراسر جهان برگزاری آن دور از منطق نیست.

انواع مختلفی از کباب در خاورمیانه، آفریقا، اروپا و آمریکا بسیار محبوب است و تبدیل شدن آن به یک میان وعده یا فست‌فود محبوب در شهرهای بزرگ آمریکا مانند نیویورک از دهه ۱۹۷۰، عامل تأثیرگذاری در تعیین یک روز خاص برای جشن گرفتن جذابیت جهانی آن به‌عنوان یک غذا یا پیش‌غذا به‌شمار می‌رود.

روز جهانی کباب World Kebab Day + تاریخچه و زادگاه

ترکیه: زادگاه کباب‌ها

کباب‌ها در ترکیه سابقه‌ای دیرینه دارند و شواهد باستان‌شناسی از گوشت سیخ‌شده و کبابی در این کشور مربوط به قرن ۹ قبل از میلاد است. ترک‌ها از اولین کسانی بودند که هنر کباب کردن گوشت سیخ‌شده را به کمال رساندند که در نهایت به یکی از اصلی‌ترین غذاهایشان تبدیل شد. با گذشت زمان کباب به نماد مهمان‌نوازی تبدیل و در مناسبت‌ها و مجالس خاص سرو شد.

روز جهانی کباب World Kebab Day + تاریخچه و زادگاه

دو کباب معروف ترکی شیش کباب و دونر کباب هستند. شیش کباب، به معنی سیخ‌شده و کبابی، یک کباب کلاسیک ترکی حاوی مکعب‌های گوشت ترش‌شده اغلب با سبزیجات است که سیخ‌شده روی آتش طبخ می‌شود. دونر کباب با گوشت چاشنی‌شده روی یک میله عمودی و به‌صورت برشته درست می‌شود. سپس برش‌های نازک از آن تراشیده و در پیتا یا نان تخت همراه با سبزیجات و سس سرو می‌شود.

روز جهانی کباب World Kebab Day + تاریخچه و زادگاه

دونر کباب (کباب ترکی) از محبوب‌ترین انواع کباب‌ها در دنیا است و سال ۱۷۰۰ در ترکیه اختراع و در دهه ۱۹۵۰ در اروپا محبوب شد؛ مهاجران ترک در آلمان این کباب خوش‌طعم را با خود به اروپا بردند. ژیروسکوپ‌ها (چرخ‌دنده‌هایی که کباب ترکی روی آن‌ها آماده می‌شود) در دهه ۱۹۷۰ راهی ایالات متحده شد و این نوع کباب را به یک میان وعده محبوب در نیویورک تبدیل کرد. ترس از بیماری جنون گاوی در دهه ۱۹۹۰ نیز کباب مرغ را به محبوبیت رساند.

روز جهانی کباب World Kebab Day + تاریخچه و زادگاه