روزنامه واشنگتن‌تایمز در این زمینه نوشت: ایران تلاش کرد ماهواره ظفر را که ساخت داخل بوده به فضا بفرستد اما بر اساس گزارش‌ها، این ماهواره سرعت کافی را برای رسیدن به مدار نداشت. این چهارمین بار است که ماهواره‌ای از ایران به فضا پرتاب می‌شود اما به مقصد نمی‌رسد. بعد از پرتاب ناموفق ماهواره ایرانی در […]

روزنامه واشنگتن‌تایمز در این زمینه نوشت: ایران تلاش کرد ماهواره ظفر را که ساخت داخل بوده به فضا بفرستد اما بر اساس گزارش‌ها، این ماهواره سرعت کافی را برای رسیدن به مدار نداشت. این چهارمین بار است که ماهواره‌ای از ایران به فضا پرتاب می‌شود اما به مقصد نمی‌رسد.

بعد از پرتاب ناموفق ماهواره ایرانی در ۲۹ آگوست سال ۲۰۱۹ میلادی (هفتم شهریور)، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای نخستین‌بار تحریم‌هایی را علیه سازمان فضایی ایران وضع کرد.
مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا پیشتر گفته بود که ایالات متحده به ایران اجازه نمی دهد از برنامه های پرتاب فضایی به عنوان سرپوشی برای برنامه‌های موشک بالستیک خود استفاده کند.

شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز گزارش داد: پرتاب این ماهواره در آستانه جشن سالگرد انقلاب انجام شد. ایران به طور معمول دستاوردهای فناوری خود برای نیروهای مسلح، برنامه‌های فضایی و تلاش های هسته ای خود  را در این زمان رونمایی می‌کند.
این رسانه آمریکایی نوشت: آمریکا مدعی است پرتاب ماهواره، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض می کند که از ایران می خواهد از فعالیت های مربوط به موشک های بالستیک دارای قابلیت حمل سلاح هسته ای اجتناب کند.
ایران می گوید به دنبال سلاح هسته ای نیست و ماهوارها و آزمایش های موشکی این کشور فاقد ابعاد نظامی است. تهران همچنین می گوید قطعنامه سازمان ملل را نقض نکرده زیرا این قطعنامه فقط از ایران می خواهد چنین آزمایش‌هایی را انجام ندهد.

فاکس نیوز نوشت: ایران در یک دهه گذشته چند ماهواره به مدار زمین فرستاده که عمر کوتاهی داشته‌اند؛ در سال ۲۰۱۳ میمونی به فضا فرستاد.
در ادمه گزارش این رسانه آمده است: پرتاب این ماهواره در بحبوحه تشدید تنش ها بین ایران و آمریکا از زمان خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت های جهان انجام شد. در عین حال با حمله پهپادی آمریکا در بغداد که به ترور سردار قاسم سلیمانی منجر شد و اقدام تلافی‌جویانه ایران در حمله موشکی به پایگاه هوایی محل استقرار نیروهای آمریکایی، مجموعه ای از حملات در خلیج فارس به اوج خود رسید.

تارنمای میدل ایست آی، مستقر در لندن نیز نوشت: ماهواره «پیروزی» (معادلی که به جای ظفر استفاده کرده) نتوانست در مدار قرار گیرد. این رسانه مدعی شد این شکستی برای برنامه هوافضای ایران بوده است.
این رسانه به  نقل از گزارش تلویزیون ایران نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز یکشنبه از یک موشک جدید موسوم به رعد ۵۰۰ رونمایی کرد.
گفته می‌شود که رعد ۵۰۰ نصف وزن موشک مشابه آن موسوم به فتح ۱۱۰ را خواهد داشت اما برد آن ۲۰۰ کیلومتر بیشتر است و می‌تواند با نسل جدیدی از موتورهایی مجهز شود که می تواند ماهواره ها را در مدار زمین قرار دهد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت: این تازه‌ترین اقدام در برنامه ای بوده که ایالات متحده می گوید به تهران کمک می کند فناوری موشک بالستیک خود را گسترش دهد. تهران این ادعا را که برنامه های هوافضای این کشور توسعه موشکی این کشور را مخفی می کند، تکذیب کرده است.

رسانه های صهیونیستی نیز با اهداف مغرضانه ای، پرتاب ماهواره ظفر را روایت کردند. روزنامه جروزالم پست در تیتر خود بر چهارمین شکست ایران در پرتاب ماهواره تاکید کرد و نوشت: پرتاب ماهواره جدید موفقیت آمیز بوده اما این ماهواره نتوانست در مدار قرار گیرد.
این روزنامه به نقل از  مقام شرکت ارتباطات زیرساخت ها در ایران نوشت: حمله سایبری به طور موقت سرویس های اینترنتی را مختل کرد اما  فایروال ایرانی مانع این حمله شد.
به گفته وی، این اختلال ناشی از حمله محروم‌سازی از سرویس بوده که مهاجمان تلاش می کنند مانع دسترسی به سرویس شوند. این حمله درست در روز پرتاب ماهواره ظفر رخ داد.

جروزالم پست افزود: ایران دسامبر(دی‌ماه) گذشته نیز با سه حمله سایبری در یک هفته مواجه شد. در آن زمان (محمدجواد) آذری‌جهرمی وزیر  ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت، دیوار امنیت سایبری ایران به خنثی کردن ۳۳ میلیون حمله سایبری به کشور در سال گذشته کمک کرده است.
هاآرتص نیز با تاکید بر ادعای آمریکا درباره پرتاب های ماهواره ای در ایران به عنوان بهانه ای برای سرپوش گذاشتن برای برنامه موشکی، قرار نگرفتن ماهواره ظفر در مدار زمین را با تاکید بر موارد قبلی ناموفق بودن پرتاب ماهواره ها در ایران پوشش داده است.

وزیر ارتباطات یکشنبه‌شب(20 بهمن‌ماه) در پایگاه فضایی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اعلام اینکه ماهواره ظفر موفق به استقرار در مدار نشد، اعلام کرد: این ماهواره شبیه ماهواره پیام پس از آنکه از ماهواره‌بر جدا شد موفق به استقرار در مدار نشد.
وی افزود: این ماهواره حتی از مدار ۵۳۰ کیلومتر نیز عبور کرد و به مدار ۵۴۰ کیلومتری رسید اما از نظر سرعت کم آورد و با وجود اینکه باید به سرعت ۷ هزار و ۴۰۰ کیلومتر می رسید در سرعت ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در ساعت متوقف شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما ناامید نمی‌شویم و در خردادماه سال آینده، ماهواره ظفر۲ را با ماهواره‌بر سیمرغ به فضا ارسال می‌کنیم.
2023