مازندران با بهره‌مندی از آثار بی‌شمار تاریخی و باستانی از کمبود اعتبار برای اجرای احیای بناهای تاریخی رنج می‌برد.

به گزارش پردیسان آنلاین از مازندران، استان مازندران با پیشینه تاریخی و کشف آثار متعدد از دوران‌های ساسانی، هخامنشی و حتی پیش از این دوران، پیشینه‌ای کهن و دیرینه را به خود اختصاص داده است.

در هر منطقه از مناطق کوهستانی گرفته تا جنگلی، دشت و ییلاقی این استان آثار تاریخی، طبیعی، باستانی را خواهید دید که از نمونه‌های بارز آن می‌توان به غار هوتو بهشهر، قلعه ملک بهمن لاریجان، کافر کلی‌های شهر رینه، آب‌گرم‌های درمانی رامسر و خانه‌های قدیمی کلبادی، شفائی، منوچهری، آقا مهدی سلطان، پل‌های تاریخی ورسک، دوازده چشمه و ابوالحسن خان اشاره کرد.

اگر چه هر یک از این آثار تاریخی و باستانی در فهرست آثار ملی و حتی یونسکو قرار گرفته است و چندین بار مرمت، نوسازی و بهسازی قرار شده، اما همچنان نیاز به صیانت و نگهداری ویژه از هر یک این آثار است تا از بین نروند.

تعیین بودجه خاص و جداگانه برای نگه‌داشت یادگاری‌های گذشتگان که به نوعی هویت نیاکان این خطه سرسبز محسوب می‌شود، اهمیت زیادی دارد تا نگذاریم همچون اثر تاریخی حمام اشرف و آب‌انبار شهر آمل با ریختن بتن دفن شوند، اکنون حمام درویش علی‌خان ساری نیز با تلاش میراث فرهنگی این استان در لیست آثار ملی قرار گرفته است تا مجموع این فهرست به بیش از ۸۰۰ اثر در بین ۲۵۰۰ اثر برسد.

رنج مازندران از کمبود اعتبار در اجرای احیای بناهای تاریخی

حمام درویش علی‌خان ساری احیا می‌شود

حسین ایزدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به بناهای باستانی و آثار ناملموس نظیر آداب و رسوم یک منطقه اظهار کرد: حفظ و صیانت از آثار تاریخی وظیفه همه ما است.

وی افزود: آثار تاریخی مازندران در سراسر استان پراکنده است و مرمت و احیای آن نیازمند به بودجه و امکانات قابل توجهی است که عزم استانی و ملی را می‌طلبد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان اینکه حفاظت از بناهای تاریخی یک امر مستمر است و پس از بازسازی چنین بناهایی، کار مرمت تمام نمی‌شود و باید مداوم از آن‌ها حفاظت شود، گفت: بهره‌برداری از این بناها در کنار مرمت و احیای آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در سرپا ماندن آن‌ها ایفا کند.

ایزدی با بیان اینکه ساری قدمت شش هزار ساله دارد و دارای بناهای تاریخی فراوان است که گویای ارزش فرهنگی این شهر است، خاطرنشان کرد: حمام درویش علی‌خان (حمام خویی) به شماره ثبت ۱۲۵۴۷ مربوط به دوره قاجار و معماری اسلامی است که در سال ۱۳۱۰ بازسازی شده است و با پیگیری‌های به‌عمل آمده و جذب سرمایه‌گذار مراحل احیای این اثر تاریخی در حال انجام است.

به گزارش پردیسان آنلاین، برای تأمین اعتبار و رسیدگی بر آثار بی‌شمار تاریخی و باستانی و حتی طبیعی نیاز به همت و تلاش دلسوزانه مسئولان امر این استان است تا آن عنوان قطب گردشگری مازندران، تحقق پیدا کند.

تحقق این امر رونق اقتصادی استان را به دنبال دارد، چرا که مسافران و گردشگران مازندران با آمار ۲۰ میلیونی تنها مختص به مناظر طبیعی و عبوری نباشد و همچون سواحل و جنگل‌های هیرکانی انباشت و دپوی زباله و تخریب را شاهد نباشیم؛ ثبت این آثار در فهرست ملی و حتی یونسکو سبب افزایش اعتبار به منظور احیا، مرمت و بهسازی یادگاری‌های گذشتگان است و موجب می‌شود از هویت‌های ریشه‌ای اجدادمان بهترین استفاده را ببریم.