مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه هفدهم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش پردیسان آنلاین، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس پردیسان آنلاین، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ادامه راه شهید رئیسی برای پیشرفت کشور» به پیام روز گذشته رهبر معظم انقلاب پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ضمن تبریک به ملت ایران و رئیس‌جمهور منتخب و همه فعالان این صحنه حساس، همگان را به همراهی و نیک‌اندیشی برای پیشرفت و عزت روزافزون کشور توصیه و تأکید کردند: شایسته است رفتارهای رقابتی انتخابات به هنجارهای رفاقتی تبدیل شود و همه برای آبادانی مادی و معنوی کشور تلاش کنند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین جناب آقای دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب را به توکل به خداوند رحمان و چشم دوختن به افق‌های بلند و ادامه راه شهید رئیسی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های فراوان کشور بویژه جوانان انقلابی و مؤمن توصیه کردند.

رفیق باشیم برای ایران

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود در بخش اخبار ویژه با تیتر «وقتی رکورددار تورم در دولت قبل برای دولت جدید نسخه پیچید» نوشت: رئیس بانک مرکزی در دولت روحانی گفت: دولت چهاردهم در ۱۰۰ روز نخست، باید نشان بدهد که مسیر اشتباه قبلی دولت سیزدهم را نمی‌خواهد ادامه بدهد! عبدالناصر همتی که با روزنامه اعتماد گفت‌وگو می‌کرد، ضمناً ادعا کرد که بیشتر رای‌های آقای پزشکیان به جای رأی ایجابی (مبتنی بر برنامه) رأی سلبی و به خاطر ترس از رقیب بوده است.

او در این گفت‌وگو اظهار کرد: اگر یادتان باشد ۳ سال پیش، هنگام ثبت‌نام در انتخابات ۱۴۰۰ گفتم جایگاه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور و رفاه و آسایش ملت بزرگ ایران همتراز با همت، فداکاری، تلاش و صبوری مردم نیست. با گذشت ۳ سال از آن روزها، امروز مردم آن گفته‌ها را با تمامی وجود درک می‌کنند. تورم سرسام‌آور و افسارگسیخته، کاهش شدید ارزش پول ملی، تشدید ناترازی‌های جدی در شبکه بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، حامل‌های انرژی و… مشخص است. ادامه تحریم‌های ظالمانه هم امکان رشد و توسعه اساسی کشور را محدود کرده، سرمایه‌گذاری خارجی تقریباً وجود خارجی ندارد.

وی افزود: آمارهایی را هم که دولت اعلام می‌کند، بیشتر اعلامی است تا اینکه عملیاتی شده باشد. در این سال‌ها سطوح فقر به شدت افزایش یافت و قدرت خرید مردم به کمتر از نصف رسیده است. بارها در ۳ سال گذشته‌، دیدگاه‌های خود را در خصوص مسائل اقتصادی اعلام کردم و بر انجام امور بر اساس وعده‌های داده شده دولت سیزدهم تاکید داشتم. ولی متأسفانه در دولت سیزدهم توجهی نشد.

همتی در پاسخ این سوال که «اگر بخواهیم مهم‌ترین اولویت‌های دولت آینده در ۱۰۰ روز نخست، یک سال ابتدایی و ۴ سال اول دولت چهاردهم را دسته‌بندی کنیم، این اولویت‌ها در این بازه‌های زمانی چگونه باید باشند؟»، گفت: اگر بخواهم ۱۰۰ روز اول دولت را در نظر بگیرم، تعیین مشی تفاهم با آمریکا و ۳ کشور اروپایی در این ۱۰۰ روز مهم است. من مانند سعید جلیلی فکر نمی‌کنم این ۴ کشور (آمریکا و ۳ قدرت اروپایی) مهم نباشند و ۲۰۰ کشور دیگر مهم باشند! ۲۰۰ کشور جهانی به این ۴ قدرت وصل هستند. اگر نتوان با این ۴ کشور اثرگذار تفاهم کرد با ۲۰۰ کشور بعدی هم نمی‌توان روابطی را تعریف کرد. بنابراین در ۱۰۰ روز نخست دولت چهاردهم، تعیین مشی تفاهم با آمریکا و ۳ قدرت اروپایی برای کاهش تحریم‌ها و لذا کاستن از انتظارات تورمی دارای اهمیت است.

رفیق باشیم برای ایران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «براندازان پیام انتخابات ایران را شنیده‌اند!» نوشت: شبکه‌های فارسی‌زبان در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در ایران تمام تلاش خود را برای تحریم انتخابات در ایران انجام دادند. با این حال، آنچنان که تصور می‌کردند، نشد.

فقط هم رسانه‌های ضدانقلاب نبودند، بلکه سیاهی لشکرها هم مثل همه انتخابات‌ها به میدان آمدند و دو کار ویژه مبتذل را پیش بردند؛ اول حملات سایبری به فعالان مجازی که برای کاندیدای خود تبلیغ می‌کردند، دوم حضور در مقابل مراکز اخذ رأی انتخابات در خارج از کشور و فحاشی به رأی دهندگان!

از سال ۱۴۰۱ رسانه‌های برانداز از تغییر قریب‌الوقوع نظام سیاسی ایران صحبت می‌کنند، اما در عمل این جمهوری اسلامی بوده که توانسته قدرت و حاکمیت و اقتدار خود را تثبیت کند. پس از برگزاری دور اول انتخابات، برخی کانال‌های تلگرامی سطح پایین برانداز می‌گفتند آمار مشارکت این‌گونه نیست و همه اعداد ضربدر سه شده است! دروغ خنده‌داری بود، اما کسانی بودند که آن را باور کنند. کسانی که هنوز برای پهلوی‌ها هورا می‌کشند یا خود از سمپات‌های منافقین هستند.

با برگزاری دور دوم و بالا رفتن آمار مشارکت وضعیت براندازان به جایی رسید که نتوانند مشروعیت‌بخشی این مشارکت به نظام جمهوری اسلامی را انکار کنند. در اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی در لابه‌لای تحلیل‌های براندازانه ضدانقلاب و ناسزاگویی به مردمی که رأی داده‌اند، نکات جالب توجهی به چشم می‌خورد. از جمله یک کارشناس اینترنشنال می‌گوید: «این مشارکت مصرف خارجی دارد. حتی اگر ۴۰ درصد هم در انتخابات شرکت کنند، می‌گویند به هر حال ما یک مشروعیت ۴۰ درصدی داریم» یا مثلاً درباره ایرانیانی که در خارج از کشور در انتخابات شرکت کردند، این نکته را مورد توجه قرار می‌دهند که «این چند هزار رأی دهنده خارج از کشور را تقویت می‌کنند که پشتیبان لابی و کارشناسان جمهوری اسلامی در خارج از کشور شوند.»

رفیق باشیم برای ایران

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رئیس‌جمهور نهم» نوشت: مسعود پزشکیان هفتم مهر ۱۳۳۳ در شهرستان مهاباد دیده به جهان گشود، مدرسه را در مهاباد تمام کرد و برای ادامه تحصیل به هنرستان کشاورزی در ارومیه رفت و در رشته صنایع غذایی دیپلم گرفت. او که در دوران خدمت سربازی در زابل فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی نظیر ساخت مسجد انجام داده و توبیخ شده بود، پس از اتمام دوران سربازی تصمیم گرفت پزشک شود و با تلاش و پشتکاری که داشت، سال ۱۳۵۴ دیپلم طبیعی گرفت و سپس سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی شهر تبریز قبول شد.

پزشکیان که خدمات متعددی به عنوان پزشک در جبهه‌ها و پشت جبهه‌های دفاع‌مقدس داشت، سال ۱۳۷۲ با مدرک فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران، فارغ‌التحصیل شد و در بیمارستان شهید مدنی تبریز به خدمت حرفه‌ای و علمی مشغول شد. مدتی بعد فرهادی وزیر وقت بهداشت و درمان در دوره اول دولت اصلاحات، در اواخر دوران وزارت خود از پزشکیان دعوت کرد به عنوان معاون سلامت به تهران برود، به این ترتیب او عازم تهران شد و ۶ ماه معاونت سلامت وزارت بهداشت را به‌عهده داشت. در دولت دوم اصلاحات جهت تصدی مقام وزارت بهداشت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و از مجلس رأی اعتماد گرفت و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ سکاندار وزارت بهداشت بود.

پس از آن، مسعود پزشکیان در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرد و به‌عنوان نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو انتخاب شد. دوران نمایندگی مجلس او از ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۳ به طول انجامید و یک‌دوره نیز نایب‌رئیس مجلس بود. او در زمان حاضر نیز نماینده تبریز در مجلس دوازدهم است و روز جمعه ۱۵ تیر با رأی مردم به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. پزشکیان دیروز پس از اعلام قطعی نتایج و برگزیده شدن به عنوان رئیس‌جمهور، طی پیامی خطاب به مردم ایران گفت: «به شرافتم سوگند می‌خورم در این راه تنهای‌تان نخواهم گذاشت؛ تنهایم نگذارید».

رئیس‌جمهور منتخب در صفحه ایکس خود نوشت: «مردم عزیز ایران! انتخابات تمام شد و این تازه آغاز همراهی ماست. مسیر دشوار پیش رو جز با همراهی، همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد؛ دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و به شرافتم سوگند می‌خورم که در این راه تنهای‌تان نخواهم گذاشت؛ تنهایم نگذارید».

رفیق باشیم برای ایران

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «رفیق باشیم برای ایران» را برگزید و نوشت: تبریک‌ها یکی پس از دیگری در همان لحظات ابتدایی اعلام پیروزی مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب مردم، ارسال شد تا شاهد پیام وفاق، دوستی و البته حمایت از دولت چهاردهم برای رسیدن به اهدافش که همان سربلندی ایران بزرگ است، باشیم. روحانی از ترجیح اعتدال و اصلاح پزشکیان بر انفعال گفت و انتخابات را همه پرسی ملی نامید، ابتکار و آذری جهرمی از پیروزی صداقت پزشکیان نوشتند، ظریف خود و پزشکیان را وامدار مردم نامید، محمدعلی ابطحی انتخاب پزشکیان را اتفاق مثبت و بزرگ برای ایران تعبیر کرد و عارف هم تأکید کرد ملت ایران بزرگ‌ترین برنده‌های این میدان بودند. در میان سیل پیام‌های تبریک، جناح رقیب و نامزدهای جریان اصولگرایی هم با رعایت اخلاق حرفه‌ای متناسب با چنین زمان‌هایی پیام‌های دلگرم کننده همراه با وعده همکاری با دولت آینده را برای رئیس‌جمهور منتخب ارسال کردند تا به دور از حملات تند دوران رقابت انتخاباتی، در فضای آرام پس از اعلام نتایج وعده ماندن در کنار دولت چهاردهم را ارائه دهند تا شاید نگرانی از کارشکنی‌ها در آینده کاهش یابد. یکی از دلگرم‌کننده‌ترین پیام‌ها متعلق به حساب کاربری سیدمحمد خاتمی در اینستاگرام بود که هم زمان با مسجل شدن انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران، یک استوری با مضمون «نزدیک غروب آفتاب است و من صبح را دوست دارم» را منتشر کرد. حمایت رئیس دولت اصلاحات در کنار تالش محمدجواد ظریف و دیگر اعضای تیم ستاد پزشکیان در نتیجه چهاردهمین انتخابات تأثیر بسزایی داشت.

رفیق باشیم برای ایران

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «استقبال بازارها از پزشکیان» نوشت: با اعلام پیروزی مسعود پزشکیان، پرونده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بسته شد. پزشکیان در انتخابات روز جمعه ۱۵ تیرماه با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی، به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران انتخاب شد. او طی برگزاری دو مرحله انتخابات ریاست‌جمهوری توانست در رقابت با ۵ رقیب دیگر خود که همگی از جریان اصولگرا بودند، پیروز رقابت‌های انتخاباتی شود. رقیب اصلی او سعید جلیلی نیز که به مرحله دوم انتخابات راه یافته بود با کسب ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رأی، صندلی ریاست جمهوری را به او واگذار کرد. انتخابات ریاست‌جمهوری با پیروزی مسعود پزشکیان به پایان رسید. با این حال بسیاری از جامعه‌شناسان انتخابات ۱۴۰۳ را انتخاباتی قابل بررسی و تأمل عنوان کردند؛ چرا که در آن نظم سابق اجتماعی به هم خورده و حتی به نظر می‌رسد دچار تغییرات جدی شده است. بعد از برگزاری دومین دور از انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس جدید دولت فصل ابهامات انتخاباتی در بورس تمام شد. شنبه، شانزدهم تیرماه تابلوی معاملات بازار سرمایه بعد از یک دوره رکود طولانی رنگ هیجان به خود گرفت و شاخص‌ها توانستند رکوردهای جالبی را به‌ثبت برسانند. روز گذشته همزمان با اعلام نتیجه انتخابات دولت چهاردهم و پیروزی نامزد اصلاح‌طلب در این دوره، نرخ دلار و تتر در معاملات غیررسمی شروع به نوسانات کاهشی کرد. اما اولویت اصلی رئیس‌جمهور جدید چه باید باشد؟ به نظر می‌رسد، پله اول گشایش اقتصادی رفع دائمی تحریم‌ها است.

رفیق باشیم برای ایران