به گزارش پردیسان آنلاین به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش، با توجه به نقایص و کاستی‌های آموزش از راه دور دانش آموزان و نگرانی از کفایت و دسترسی‌ها به ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف این الگوی آموزشی، به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار شکاف آموزشی و افت تحصیلی را متحمل ساخته است. بر […]

به گزارش پردیسان آنلاین به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش، با توجه به نقایص و کاستی‌های آموزش از راه دور دانش آموزان و نگرانی از کفایت و دسترسی‌ها به ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف این الگوی آموزشی، به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار شکاف آموزشی و افت تحصیلی را متحمل ساخته است.

بر اساس این بخشنامه، نتایجی که در حال حاضر به‌عنوان عملکرد تحصیلی دانش آموزان در اختیار خانواده، مدرسه، دانش‌آموز و نظام آموزشی قرار دارد؛ شرایط را برای تبیین دقیق واقعیت فراهم نمی‌سازد و ممکن است با همه واقعیت یکسان نبوده و میزان و کیفیت یادگیری دانش آموزان به‌طور دقیق و به‌سرعت دریافت نشود؛ همین امر سبب شود ذی‌نفعان اصلی (خانواده، مدرسه، دانش‌آموزان) از درک واقعیت و علاج به هنگام غافل شوند. در این صورت با بازگشت به شرایط عادی در دوران پس از بیماری کرونا و مشغول شدن کنش گران آموزشی به رویه‌های متعارف گذشته، بر انباشت افت پنهان آموزشی در طول ماه‌ها و سال‌های تحصیل دانش‌آموزان اضافه شود.

بر همین اساس، اتخاذ سیاست‌ها و راهکارهای مؤثر برای کاهش افت تحصیلی بسیار مهم و ضروری است، «بسته تعمیق یادگیری و جبران افت تحصیلی ناشی از وقفه آموزش‌های حضوری در دوران بیماری کووید ۱۹و پس‌ازآن» که با تعامل در نتایج مطالعات ملی و بین‌المللی و اندیشیدن در مورد زمینه‌های نامساعد گذشته و شواهد موجود تدوین‌شده است، برای اقدام لازم ایفاد می‌شود.

شایان‌ذکر است که این بسته سیاستی با توجه به رویکرد پرهیز از تمرکز در برنامه‌های اجرایی و ظرفیت‌های فکری و عملی موجود در استان‌ها تدوین‌شده و لازم است استان‌ها نواحی و مناطق آموزشی برنامه‌های متناسب با هر یک از اجزای بسته را با توجه به ظرفیت‌ها و ضرورت‌های استانی و منطقه‌ای تدارک دیده و به مرحله اجرا درآورند.

متن کامل این بخشنامه را اینجا مشاهده کنید