ساری-لابه لای کوچه‌ها و معابر تنگ وباریک و زیر سایه ضعف نظام مهندسی، ساختمان‌هایی طی ادوار گذشته قد برافراشته که متروپل‌های امروز و فرداهای مازندران است.

پردیسان آنلاین، گروه استان‌ها: برج‌های سیمانی و چندطبقه ای در مناطق مختلف وجود دارند که با هیچ ضابطه‌ای سازگار نیستند، نه پارکینگ‌های کافی دارند و نه نما و منظر مناسب، این برج‌های سیمانی و پرخطر در سایه لابی گری و رابطه بازی و با گذر از دالان‌های ضعیف مدیریتی نظام مهندسی و نبود نظارت‌ها بر شهر سایه افکنده است.

متروپل آبادان زخم چرکین شهرها و برخی روستاهای خوشن نشین مازندران را سرباز زد، ساختمان‌های بلند و طویل که دست امکانات و خدمات شهری به آن نمی‌رسد و هر آن آبستن فاجعه و حادثه‌ای غمبار همانند متروپل است.

رامیلای چالوس

هنوز خاطره آتش گرفتن و خاکستر شدن برج ۱۵ طبقه رامیلا در حریم شهر هچیرود چالوس که با لابی گری و دورزدن قانون احداث شده بود از خاطر مازندرانی‌ها نرفته است.

رامیلا که سوخت همه دستگاه‌هایی که در فرایند صدور مجوز نقش داشتند، پایشان را پس کشیدند و برای فرار از پاسخگویی، خود را مطالبه گر معرفی کردند؛ از شهرداری که مجوز دارد تا فرمانداری که در نهایت برکنار شد.

رامیلا و گراند هتل؛ متروپل های مازندران/ غفلت نظام مهندسی

رامیلاها و متروپل‌های فراوانی در مازندران بدون سیر مراحل قانونی و فقط با جرینگ سکه‌های زر و قدرت و لابی گری سربه فلک کشیده اند و تاوان و دود این زدوبندها گریبان یک شهر را خواهد گرفت و مردمان بی پناهی که خانه خراب می‌شوند.

گراند هتل

از مرکز مازندران شروع کنیم که بی برو برگرد نام ساختمان نیمه مخروبه گراند هتل، هتل قدیمی و تاریخی دوره قاجاریه ساری در ذهن نقش می‌بندد، این هتل مربوط به خاندان کلبادی است و درست روبروی ساختمان عمارت استانداری قرار دارد.

تاکنون نظام مهندسی گزارشی ارائه نکرده است

شهردار ساری در گفتگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با بیان اینکه نظام مهندسی بازوان شهرداری در زمینه نظارت بر ساخت وسازها و جلوگیری از تخلف محسوب می‌شود، افزود: تاکنون نظام مهندسی گزارشی در زمینه ساختمان‌هایی نظیر متروپل ارائه نکرده است.

جواد طالبی تلویحاً به ضعف نظارت نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: در صورت اعلام گزارش، شهرداری با تمام قوا ورود و از ساخت چنین ساختمان‌هایی جلوگیری می‌کند.

وی در عین حال کمیسیون ماده ۱۰۰ را چالشی بزرگ برای شهرداری‌ها برشمرد و گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ خارج از شهرداری و در بوستان ولایت مستقر است و شهرداری در صدور رأی آن دخل و تصرفی ندارد و مجری آرای صادره است.

شهردار ساری با اشاره به اینکه بلندمرتبه سازی در ساری باید پیگیری شود، درباره تجهیزات موجود در شهر برای ارائه خدمات در مواقع بحران و حادثه گفت: قرار است یک ماشین با نردبان بلندمرتبه به ساری تخصیص داده شود و هنوز مراحل واگذاری آن انجام نشده است.

هشدار نسبت به آوار عمارت تاریخی شهربانی در بابلسر

از ساری به غرب مازندران برویم، در بابلسر و دور میدان بسیج ساختمان و عمارت تاریخی موسوم به شهربانی وجود دارد که در حال تخریب است و مالکان آن درپی فرصت هستند تا این بنا را تغییر کاربری دهند و منتظر دور زدن میراث فرهنگی و شهرداری هستند.

بارها و بارها شهروندان و مسئولان امر نسبت به تخریب این عمارت تاریخی هشدار داده اند و گلایه کرده اند اما شهرداری به بهانه اینکه مالک حتی کلید برای بازدید نمی‌دهد، همچنان منتظر اجازه مالک است در حالی که طبق قانون و به دلیل رها شدن ساختمان مخروبه و منافات داشتن با سیما و منظر شهری، این نهاد می‌تواند برای مرمت و یا بهسازی آن ورود داشته باشد و باید قبل از بروز فاجعه شبیه متروپل، علاج واقعه قبل از بحران کرد.

رامیلا و گراند هتل؛ متروپل های مازندران/ غفلت نظام مهندسی

در حال حاضر ۲۰ درصد ساخت وسازهای کشور در مازندران انجام می‌شود و روند ساخت بی ضابطه آن در شهرها و روستاها، پیامدهای ناگواری را در آینده رقم خواهد زد.

مهدی روحی دبیر اجلاس ملی معماری و شهرسازی که در بابلسر برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار پردیسان آنلاین بر لزوم رعایت مقررات و نظارت نظام مهندسی بر فرایند ساخت وسازها تاکید کرد و گفت: توجه به این مسائل سبب پیشگیری از بروز حوادثی نظیر متروپل خواهد شد.

وی به روز بودن مهندسان و استفاده از فناوری روز دنیا را در ساخت و سازها امری مهم دانست و در عین حال تاکید کرد باید از ورود دلالان به ساختمان سازی جلوگیری شود و این کار به انبوه سازان و متخصصان واگذار شود.

همچنین رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران حادثه آوار و ریزش ساختمان تجاری و اداری متروپل را درس عبرتی برای صنعت ساختمان و مسکن در کشور از جمله مازندران بیان کرد.

وی با اظهار اینکه صنعت ساختمان بیش از ۱۲۰ رشته تخصصی و عملیاتی را دربر می‌گیرد، ادامه داد: صنعت ساختمان دارای شاخه‌های لجستیکی، زنجیره تأمین و غیره است و این زنجیره قبل و از احداث خدمات رسانی می‌کند.

آوار و حادثه متروپل نشان می‌دهد که هنوز در بخش اجرا مطابق آئین نامه‌ها فرهنگ بالا نرفته است و به ناچار باید به نظر پیمانکارانی تمکین کرد که با دلالی و رابطه بازی، پدیده‌های چندنقشه ای بودن را در ساخت و سازها رواج می‌دهند و نقشه اولیه آن با بنای تکمیلی و احداثی زمین تا آسمان فرق دارد و خروجی چنین اقداماتی، حوادثی مشابه آوار ساختمان در آبادان است.