یوسف کاووسی مدیرکل اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه  پردیسان آنلاین، گفت:چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال منتقدان که ” چرا نرخ تورم ۲۲ درصد با ۲ درصد بالا پایین محقق نشد” گفته بود که اولا هنوز سال به پایان نرسیده, دوما ملاک محاسبه ما […]

بازی با نرخ ارز؛ برای رفع کسری بودجه!یوسف کاووسی مدیرکل اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه  پردیسان آنلاین، گفت:چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال منتقدان که ” چرا نرخ تورم ۲۲ درصد با ۲ درصد بالا پایین محقق نشد” گفته بود که اولا هنوز سال به پایان نرسیده, دوما ملاک محاسبه ما نرخ ۱۷ هزار تومان برای دلار بوده  که با تحقق شرایط به این نرخ خواهیم رسید.

کاووسی گفت:بحث نرخ های محاسباتی که در مجلس به آن اشاره شد, احتمالا مورد توافق مجلس و دولت هم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با هماهنگی و توافق سه گزینه در ذهن برنامه ریزان و قانون نویسان قوت گرفته است. گزینه اول پذیرفتن کسری در بودجه ۱۴۰۰ است که رقم قابل توجهی محسوب می شود و برای رفع آن  سعی می شود با نرخ ارز بازی شود.دومین گزینه  نگاه مثبت به رفع تحریم ها و ارزهای بلوکه شده در کشورهایی است که نفت کشور را خریدند ولی پول آن را به خاطر حضور تحریم ها پرداخت نکرده اند.مسئولان کشور  امیددارند با حضور بایدن و چراغ سبز او این پول ها، آزاد شده و در بودجه سال بعد روی آن حساب باز کنند.

کاووسی بیان کرد:سومین گزینه استفاده بانک مرکزی و سیاستگذاران پولی از فرصت به دست آمده برای نزدیک کردن قیمت بازار آزاد با نرخ معاملاتی است که می توان نتیجه گرفت در صورت فراهم شدن این شرایط یک بار دیگر شانس تک نرخی کردن ارز با پایان دولت دوازدهم امتحان شود.


بیشتربخوانید


مدیر کل ارزی اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: اگر فرضیات بالا تحقق پیدا کند,فرعیات دیگری مطرح می شود که در جای خود بحث‌های فراوان و مهمی دارد .از جمله  این بحث می توان به  ارتباط عادی با کشورهای دنیا ، تبادلات مالی قابل انجام با سایر کشورها ، رفع موانع تبادلات از جمله لوایح مورد بحث و مناقشه در مجمع تشخیص مصلحت و توازن عرضه و تقاضا  اشاره کرد.

وی در پایان بیان کرد: نرخ تسعیرارز مبلغ قابل توجهی تغییر و افزایش پیدا می کند و این نرخ بر شرکت های بورسی دارای فعالیت صادراتی و بانک ها که دارایی ارزی دارند, تاثیر گذار است.

انتهای پیام/