دفاع سخنگوی شهرداری از عضویت تهران در مجمع شهرهای تاریخی

سخنگوی شهرداری تهران کفت: شهر تهران دست‌کم ۲۴۰ سال است که پایتخت ایران است و پیش از آن نیز به‌عنوان شهری مهم با پیشینه‌ای چند هزار ساله در منطقه شناخته می‌شده است.

به گزارش پردیسان آنلاین، عبدالمطهر محمدخانی امروز _دوشنبه بیست‌ویکم مهر_ در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار پردیسان آنلاین درباره حضور شهرداری تهران در مجمع شهرهای تاریخی اظهار کرد: گاهی این‌گونه تصور می‌شد که تنها شهرهای تاریخی همچون اصفهان باید در چنین نهادهایی حضور داشته باشند در حالی که تهران نیز تاریخی پربار دارد.

وی افزود: این شهر دست‌کم ۲۴۰ سال پایتخت ایران است و پیش از آن نیز به‌عنوان شهری مهم با پیشینه‌ای چند هزار ساله در منطقه شناخته می‌شده است.

سخنگوی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: افزایش و ارتقای شاخص‌های بین‌المللی‌شدن شهر تهران، به‌عنوان یک ابرشهر بزرگ و پایتخت کشوری مؤثر در تعاملات جهانی، ضرورتی انکارناپذیر است و بر همین اساس در این دوره عضویت تهران در چهار یا پنج سازمان بین‌المللی پیگیری و عملیاتی شده است.

محمدخانی تاکید کرد: پیش از این، تهران در بسیاری از این سازمان‌ها عضویت نداشت و تلاش کردیم شرایط عضویت فعال پایتخت را فراهم کنیم که با استقبال این نهادها روبه‌رو شدیم؛ آن‌ها نیز علاقه‌مند هستند نام شهرهای بزرگ و تأثیرگذار همچون تهران در فهرست اعضای‌شان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: تهران به‌عنوان پایتخت یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان و مرکز جمهوری اسلامی ایران، شایستگی حضور در این سازمان‌ها را دارد؛ در دو سال اخیر، شهرداری تهران در رویدادهای این نهادها حضوری فعال داشته است و تلاش کرده‌ایم این حضور از سطح کارشناسی به جایگاه‌های تصمیم‌سازی و کرسی‌های رسمی ارتقا پیدا کند.

سخنگوی شهرداری تهران درباره مسئله حریم شهر تهران گفت: این مسئله چند بعدی است و یک رویه شکل گرفته است که گریبان‌گیر شهر خواهد شد، این تصمیم نادرست و غیرقانونی و پرتبعات است و نمی‌شود برای پایتخت حریم قائل نباشیم.

محمدخانی ادامه داد: تهران یکی از ۳۰ ابرشهر دنیا است؛ در منطقه غرب آسیا دو شهر تهران و استانبول فراتر از کلان شهر هستند و این‌که برای یکی از ابرشهرهای دنیا حداقل حق قانونی را قائل نباشیم، ظلم به مردم است؛ طبق یک قانون مشخص حریم در اختیار شهرداری تهران است و همه باید به قانون تن دهیم و در چارچوب این قانون فعالیت کنیم.

وی با اشاره به گسترش مسیر ۴۷ کیلومتر سرزندگی تصریح کرد: این مسیر تا ماه‌های پایانی سال از منطقه ۲ وارد منطقه ۶ در بخش غربی وارد منطقه ۵ و سپس منطقه ۲۲ خواهد شد، امیدواریم این مسیر به ۱۰۰ کیلومتر برسد و امیدواریم این عدد نیز افزایش پیدا کند.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به حواشی تراکم فروشی و فروش طبقات اضافه گفت: شهرداری تهران خودش را موظف می‌داند قوانین را رعایت کند، معاونت شهرسازی در این زمینه بیانیه شفافی را منتشر کرد و همانطور که بارها در این زمینه اظهار نظر شده است، در این زمینه شک و شبهه وجود ندارد.

محمدخانی تاکید کرد: در بعضی رسانه‌ها و در روزهای گذشته اخباری مبنی بر تراکم فروشی منتشر شده است؛ رویکردی درباره فریز کردن تهران که شهرداری تهران مخالف این رویه است، باید تصمیمی بگیریم که در چاچوب قانون به نفع مردم باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران تلاش می‌کند برای رونق بازار مسکن به نفع مردم عمل کند، تاکید کرد: باید ساخت‌وساز اصولی داشته باشیم و نوسازی بافت فرسوده را در دستور کار داریم، شعارها موجب شده است شهر تهران به این وضعیت برسد.

سخنگوی شهرداری تهران عنوان کرد: به دنبال ارزان‌سازی شهر هستیم تا شهر برای طبقات کم برخوردار جامعه مطلوبیتی برای سکونت پیدا کند، از هر اقدامی که منجر به افزایش نوسازی و ساخت و ساز شود استقبال می‌کنیم.

محمدخانی درباره واگذاری وظایف دولت به شهرداری در بخش‌های مرتبط با بحران در موضوع ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی‌ها به ویژه در مدارس، گفت: رویکرد شهرداری در این چهار سال زیربار مسئولیت رفتن و مدیریت مسائلی است که در شهر مسئولیت واحدی درباره آن وجود ندارد.

آمادگی شهرداری تهران برای نوسازی مدارس فرسوده

وی ادامه داد: یکی از موضوعات ما موضوع مدارس دولتی است، فرسودگی مدارس دولتی در شهر تهران در مقایسه با سایر شهرهای کشور بیشتر است و شهرداری سهمی از نوسازی مدارس را در درجه اول عهده‌دار شد.

سخنگوی شهرداری تهران تاکید کرد: در مرحله بعد پیشنهادی که شهرداری داد این بود که مدیریت شهری موضوع ساخت مدارس را برعهده بگیرد، کاری که با سیاست‌های دولت برای واگذاری بعضی امور نیز همسو است، بنابراین شهرداری آماده است یک کار ترکیبی را با همکاری سایر دستگاه‌ها برای رفع این مشکل انجام دهد.

محمدخانی در مورد نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهر تهران با وضعیت مطلوب فاصله دارد و از روز اول دوره ششم، شهردار و رئیس شورای شهر تهران به این موضوع اشاره کرده‌اند؛ تهران به ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد و ما تهران را در شرایطی تحویل گرفتیم که ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران فعال بود.

وی تاکید کرد: این در شرایطی بود که اگر می‌خواستیم به ظرفیت داخلی اتکا کنیم، ۲۰ سال زمان نیاز داشتیم تا فاصله را تا حد مطلوب کاهش دهیم؛ شهرداری با تدبیر شورای شهر در سه سال پیاپی نزدیک به نیمی از بودجه خود را به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص داد و شهردار تهران دو سفر به چین برای بررسی وضعیت تولید در چین و عقد قرارداد برای واردات واگن، اتوبوس و تاکسی داشت.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه با شرکت‌های داخلی که خوش قولی یا بدقولی داشتند قرارداد امضا شد، اظهار کرد: مردم امروز شاهد این هستند که تعداد زیادی اتوبوس وارد شهر شده است، ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی فعال در سطح شهر هستند و امیدواریم تعداد آن تا پایان سال دو برابر شود.

محمدخانی گفت: اتوبوس‌های دو کابین بسیار با کیفیتی نیز از بهترین و معتبرین شرکت تولیدکننده اتوبوس خریداری شده است که بسته اول آن هفته آینده وارد کشور خواهد شد و تا پایان سال ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین در سطح شهر فعالیت خواهند کرد، امیدواریم پس از بررسی‌ها، اتوبوس‌های سه کابین نیز به شهر اضافه شود.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=331741

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: