به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده در نشست کیفیتبخشی به آموزش ضمن تبریک ایام و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه مدرسه در تراز سند تحول بنیادین را با چشم انداز ایجاد محیطی پویا، خلاق و یادگیرنده با مشارکت دانش آموزان باید راهاندازی کرد، اظهار کرد: بنا است در این مدرسه با بهره گیری از روشهای نوین آموزشی، فناوریهای روز به برنامه درسی غنی به پرورش تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارتهای حل مسئله دانش آموزان پرداخته شود.
وی افزود: مدارس تراز باید به نیازهای فردی دانش آموزان توجه کند تا استعدادهای خود را شکوفا کنند و به شهروندان مسئولیت پذیر تبدیل شوند، یادگیری فعال، توجه به تفاوتهای فردی، استفاده از فناوریهای نوین و تربیت اسلامی، از مهمترین ویژگیهای مدرسه تراز سند تحول بنیادین محسوب میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به طراحی اقدامات اجرایی لازم در ذیل برنامه رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: سناریوی اجرای برنامه درسی را طراحی کردیم و برای انجام این مهم، شهر قدس به عنوان پایلوت تعیین و آمار نیروی انسانی، فضا و تجهیزات احصا شده است.
وی با تأکید بر اینکه تمام مدارس ابتدایی شهر قدس در طرح مدارس الگوی تراز سند تحول بنیادین قرار میگیرند، گفت: در این راستا شبکهای از معلمان و مدیران شهر قدس به عنوان پایلوت کشوری ایجاد شده است و با تشکیل کارگروه ویژه استانی در اداره کل شهرستانهای استان تهران به دنبال توانمندسازی معلمان با رویکرد اصلاح روشهای آموزش هستیم.
حکیم زاده ادامه داد: در این مدل، اینفوگرافی و محتوای آموزشی با موضوع روشهای فعال تدریس طراحی و محتوای آموزشی ویژه اولیا نیز تدوین شده است، بازبینی سرفصلهای آموزشی، برگزاری نشستهای مشترک با نمایندگان اداره کل شهرستانهای تهران و احصای منابع علمی معتبر از تجربیات از دیگر برنامههای این حوزه بوده است.
وی با اشاره به تحصیل ۲۰۰۳ دانشآموز اتباع در شهر قدس بیان کرد: اسکن کاملی از وضعیت آموزشی آنان را احصا و وضعیت بازماندگان از تحصیل، ترک تحصیل و دانشآموزان تکرار پایه را نیز بررسی و احصا کردهایم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ضمن احصای تجهیزات مورد نیاز درون مدرسه تاکنون حدود ۱۸ کارگاه مجازی و۲۵ کارگاه حضوری برگزار کردیم و جلساتی برای نحوه انجام جشنوارههای متنوع تحول در محیطهای یادگیری، برگزار شده و شکل لباس معلم تا دانشآموز و زیباسازی کلاسهای درس و پیگیری برگزاری جشنواره بازی و یادگیری از محورهای برگزاری این جشنواره خواهد بود.
وی اضافه کرد: در موضوع بازبینی سرفصلهای آموزشی، سه بخش را در دستور کار قرار دادیم، شایستگیهای پایه و خودتوسعهای معلمان، تقویت محیطهای یادگیری، شایستگیهای فناورانه و دیجیتال و استفاده از تجارب نظام پیشرو در این مسیر با رویکرد تکنیکهای خُرد برای معلمان در نظر گرفتیم.
حکیم زاده افزود: برای توانمندسازی معلمان نیز قصد داریم تولیدات مشترک معاونت ابتدایی و سازمان پژوهش استفاده کنیم، همچنین در این مسیر از روشهای ترکیبی برای بهکارگیری همه امکانات و ظرفیتها استفاده شده است و طراحی پوستر جشنواره اصلاح روشهای آموزشی و تحول در محیطهای یادگیری مد نظر قرار دارد.