جلسه علنی شورای شهر ساری در حالی امروز برگزار شد که موضوع استیضاح شهردار این شهر در دستور کار اعضا قرار داشت اما پس از طرح سوال‌ها و پاسخ‌های محمدحسین قبادی، و رای‌گیری انجام شده، شهردار ساری در سمت خود ابقا شد.

به گزارش پردیسان آنلاین از مازندران، پرویز شعبانی، ظهر امروز_ شنبه بیست‌وسوم تیر_ در جلسه صحن علنی شورای شهر ساری با بیان اینکه با توجه به وصول درخواست استیضاح شهردار با امضای سه تن از اعضای شورا و انجام تشریفات آن موضوع در دستور کار جلسه امروز قرار گرفت، اظهار کرد: در این جلسه سه عضو شورا علت درخواست خود را مطرح می‌کنندتا شهردار پاسخ دهد.

وی افزود: استیضاح مثل سوال و تذکر از وظایف و اختیارات اعضای شورا است و در ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها پیش‌بینی شده است، بنابراین نباید از آن به عنوان اختلاف یا مچ‌گیری تعبیر کرد بلکه به‌عنوان یک ابزار نظارتی موجب شفافیت امور، بهبود شرایط و پویایی شهرداری می‌شود.

رئیس شورای شهر ساری خاطرنشان کرد: نتیجه استیضاح هرچه باشد، امیدواریم موجب تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف مجموعه مدیریت شهری شود.

مقاومت شهرداری در برابر ارائه اطلاعات به شورای شهر، بیانگر کم‌کاری شهردار است

حسین وریجی عضو شورا و از امضا کنندگان استیضاح شهردار با بیان اینکه در جلسه قبل سوالاتی را مطرح کردیم و شهردار هم پاسخ‌هایی داد اما ما قانع نشدیم، بنابراین درخواست استیضاح را امضا کردیم، گفت: در آن جلسه شهردار به خاطر سوال پیرامون پاداش‌های آخر سال مدیران، عصبانی شد، چرا که معتقد بود، شورا نباید در پرداختی‌ها دخالت کند، در حالی که اطلاع از پرداختی‌ها کمترین وظیفه و حق قانونی اعضای شوراست.

وی افزود: پاسخ شهردار درباره موضوع سرپرستی‌ها نیز ما را قانع نکرد، البته از عملکرد بعضی مدیران راضی هستیم، منتهی برخی از آنها نه مدرک تحصیلی مرتبط و نه توانایی انجام مسئولیت محوله را دارند، بنابراین باید در این‌باره تجدیدنظر شود.

وریجی ادامه داد: اخیراً در خصوص جمع‌آوری زباله عده‌ای از شهروندان مراجعه کردند و بنده با دو تن از مدیران مرتبط تماس گرفتم اما هیچ‌کدام نمی‌دانستند، جمع‌آوری زباله مربوط به کدامشان است و این موضوع عجیبی بود، مقاومت شهرداری در برابر ارائه اطلاعات به شورای شهر بیانگر کم‌کاری شهردار است.

این عضو شورای شهر ساری تاکید کرد: سوال و استیضاح باید باعث رشد شود و هدف شورا همین است و ۹ عضو شورا می‌خواستیم اتفاقات خوبی در شهر بیفتد که البته بدون همکاری شورا و شهرداری ممکن نخواهد شد.

وی همچنین از شهردار خواست مسائل مربوط به بیمه کارکنان و مطالبات بازنشستگان شهرداری به‌طور جدی پیگیری شود.

در جلسه علنی امروز شورای شهر ساری چه گذشت؟

شهردار باید بداند منتخب اعضای شورای شهر است

سید حسین یوسفی نایب رئیس شورا و دیگر عضو امضاکننده استیضاح گفت: اعضای شورا خصومت شخصی با شهردار نداشته و نداریم، بلکه سوال کردیم و از پاسخ‌ها قانع نشدیم و مسیر قانونی را طی کردیم و معتقدیم به‌خاطر شهر و شهرداری باید این مسیر را طی می‌کردیم اما متأسفانه کاسبانی هستند که از این طرح سود می‌برند.

وی با اشاره به پاداش‌های پرداختی به مدیران شهرداری در پایان سال گذشته تصریح کرد: اگر لازم شد از پاداش گیرندگان اسم خواهم برد الان به احترام مجموعه نام نمی‌برم.

نایب رئیس شورای شهر ساری ادامه داد: کسانی‌که از ۱۳۳۵ ساعت و ۱۲۹۵ ساعت و ۱۲۲۵ ساعت تا ۹۴۰ ساعت و ۸۸۰ ساعت اضافه کار دریافت کردند، شهردار می‌گوید این پاداش حق مدیران ما هست، اگر حق قانونی باشد ما هم حرفی نداریم اما طبق رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، پرداخت هرگونه پاداش غیر از آنچه در قانون پیش‌بینی شده ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در سطح شهر زباله‌ها را آتش می‌زنند و می‌سوزاند! آیا این بود مسیر پیگیری پروژه نیروگاه زباله‌سوز؟ آیا حق شهروند ما این است؟

یوسفی عنوان کرد: شهردار عضویت خود در هیئت مدیره سازمان همیاری شهرداری‌های استان را افتخار شهر دانستند، قطعاً ما هم افتخار می‌کنیم، چرا که شهردار منتخب ماست اما شما هم توجه داشته باشید که منتخب اعضای شورا هستید.

یوسفی بیان کرد: شهردار در جلسه قبل از مدیران لایق نام بردند، گلایه من این است که طبق مکاتبه یکی از اعضای شورا، ۳۵ نفر از نیروهای شرکتی الان مدیر مجموعه هستند، واقعاً نمی‌توانید از نیروهای رسمی یا قراردادی واجد شرایط استفاده کنید؟

وی با تاکید براینکه شهرداری در درجه اول باید مجری سیاست‌های شورا باشد، اظهار داشت: وقتی تصمیمات از بیرون گرفته می‌شود، معنایش این است که ما را متفرق می‌دانند درحالی‌که این‌طور نیست.

نایب رئیس شورا شهر ساری با اشاره به فروش غرفه‌های بازار ملأ مجدالدین گفت: شش باب مغازه بدون اجازه شورای شهر فروخته شد، چرا از مسیر قانونی پیش نمی‌روید؟ چرا خریدار منتسب به مدیران شهرداری است؟ نهادهای نظارتی چرا سکوت می‌کنند؟ و ما چه پاسخی به شهروندان بدهیم؟

در جلسه علنی امروز شورای شهر ساری چه گذشت؟

شهردار توجه کند کاسبان استیضاح در فکر استفاده خود هستند

سیدحسن احمدی سومین عضو امضا کننده استیضاح شهردار با اشاره به اینکه اگرچه نامه استیضاح سه امضا دارد، اما ۷۰ درصد شورا از شما ناراضی هستند و این را می‌توانید از تذکراتشان متوجه شوید، بنابراین اگر در فضای واقعی بودیم این استیضاح رأی می‌آورد، افزود: چه اتفاقی افتاد که بعضی همکاران تغییر رأی دادند خودشان می‌دانند و خدایشان، مثلاً دوستی که علمدار انتقاد به شهرداری بود، امروز علم را پایین گذاشت.

وی افزود: می‌دانم اشتباه کرده است، چرا که همیشه نگران وضعیت خدمات‌رسانی بود اما ظاهراً ذهنیتش را عوض کردند.

احمدی با تاکید براینکه چه استیضاح رأی بیاورد یا نیاورد این نارضایتی وجود دارد و گلایه ما هم درباره وضع خدمات‌رسانی است و نمی‌توان به پرداخت حقوق دل خوش داشت، اظهار داشت: قاطعانه می‌گویم اگر شهرداری با این فرمان ادامه بدهد در پرداخت حقوق هم مشکل پیدا می‌کند، چرا که به سمت بهره‌وری حرکت نمی‌کند و اعتراض انبوه‌سازان را باید در همین راستا ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه افزایش بدهی شهرداری به سازمان تأمین اجتماعی از ۴۰۰ میلیارد به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است و اگر این‌طور پیش برویم به یک‌هزار میلیارد هم خواهد رسید، عنوان کرد: از مشکلات شهرداری است که سال گذشته برای حل این مشکل با شرکت تهاتر ایرانیان مذاکره کردیم و پیش‌نویس قراردادش نیز آماده شد و دو ماه روی میز شهردار ماند. بنده و آقای راسخ پیگیر شدیم اما شهردار پیگیری نکرد.

احمدی با اشاره به بدهی شهرداری به بانک شهر نیز یادآور شد: در این خصوص هم با مدیران بانک شهر در ساری و استان و منطقه شمال صحبت کردیم تا از طریق ارائه تسهیلات کافی برای مشارکت شهرداری در احداث ساختمان بانک، هم مسئله بدهی حل شود و هم برای شهرداری آورده داشته باشد اما از این طرح هم استقبال نشد.

وی از شهردار درباره سرنوشت پیگیری پروژه‌هایی مثل پیاده راه قارن (که بانک شهر آماده سرمایه‌گذاری در آن بود)، فاز ۲ بوستان ملل، نارنجستان و پروژه صفرآباد (که بانک رفاه آماده سرمایه گذاری بود) سوال کرد و گفت: در ابتدا ریل‌گذاری مناسبی در جریان بود اما متوقف شد و باید قبول کنید که این پروژه‌ها خوابیده است و همین موضوع موجب گلایه‌مندی ما شده است، شهردار توجه کند که کاسبان استیضاح در فکر استفاده خود هستند و در مجموعه شهرداری هم عده‌ای به دروغ سعی در آشفته کردن فضا دارند.

ای کاش استیضاح به خاطر کوتاهی در خدمت بود

محمدحسین قبادی شهردار ساری در پاسخ به سوال استیضاح کنندگان با بیان اینکه بخشی از صحبت‌ها خارج از موضوع بود اما در مورد موضوع جلسه از روز اول گفتم در خدمت مردم شهر هستم و قول دادم به معیشت پرسنل، آرام کردن فضای شهرداری، خارج کردن شهرداری از رخوت و روزمرگی، بسنده نکردن به پرداخت حقوق و توسعه کارهای خدماتی بپردازم، اظهار کرد: فکر می‌کنم به قول‌هایی که دادم متعهد بودم در صورتی‌که قبل از ما حقوق به تعویق افتاد، اضافه کاری‌ها در حد صفر بود، افراد تحصیل‌کرده را برای رفت‌و روب فرستادند، سطل زباله روی میز مدیر خالی کردند و ما این فضا را تغییر دادیم.

وی با اشاره به اینکه حافظه عمومی از شهرداران موفق به نیکی یاد می‌کند و با تمام توان سعی کردیم با حمایت و هدایت اعضای شورا گردش امور متوقف نشود، تصریح کرد: خوشبختانه امروز حقوق معوق نداریم در حالی‌که حقوق‌ها تا ۴۰۰ درصد رشد هم داشته است، تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگر انجام شد، ظرف دو ماه دو وزیر برای افتتاح طرح در ساری حضور پیدا کردند.

شهردار ساری گفت: فاز یک پارک جنگلی شهید نوبخت، فاز ۳ ابن شهرآشوب، انبار توشه ترمینال، اصلاح ترافیکی بلوار داراب، روشنایی بلوارهای سطح شهر و بهبود روشنایی و لوازم شهربازی پارک‌های شهری، اجرای بهترین تصفیه‌خانه شمال کشور، لایروبی رودخانه تجن، آغاز طرح مناسب‌سازی جاده گلما، بهسازی بلوار امام روح‌الله از اقدامات صورت گرفته است که با همراهی شورای شهر محقق شد.

قبادی با اشاره به اینکه ضمن اینکه طرح بلندمرتبه‌سازی ساری تا پایان تابستان مصوب می‌شود، افزود: تهیه نردبان ۶۴ متری آتش‌نشانی با پیش‌بینی ۱۹۰ میلیارد هزینه در دست بررسی است و بسته سرمایه‌گذاری که با کمک شورا تهیه شود، ارزش افزوده تغییر کاربری و صدور پروانه و تخلفات ساختمانی را به همراه داشت.

وی ادامه داد: ای کاش این استیضاح به‌خاطر کوتاهی در خدمت بود چون بیشترین دغدغه و تلاش را برای خدمت به مردم داریم و اگر هم نتوانستیم آن‌طور که شایسته مردم ساری است، خدمت کنیم از همین جا عذرخواهی می‌کنم و به عنوان منتخب شورا دست یاری به طرف اعضای شورا دراز می‌کنم به امید اینکه با وحدت و هم‌دلی در مسیر سازندگی شهر گام برداریم.

شهردار ساری با اشاره به موضوع پاداش‌ها یادآور شد: حاضرم در جلسه‌ای مجزا به جزئیات آن پرداخته شود.

به گزارش پردیسان آنلاین، پس از توضیحات شهردار، جلسه استیضاح به پایان رسید و شورا اقدام به رأی‌گیری مخفی در این زمینه کرد که شش عضو از ۹ عضو شورا به استیضاح رأی منفی دادند و در نتیجه محمدحسین قبادی در سمت شهردار ساری ابقاء شد.